• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
یادداشت؛

بزرگ‌ترین دستاورد نوروز امسال، کشف ظرفیت فرهنگی آثار تاریخی

  • کد خبر : 32885
  • 18 فروردین 1401 - 8:54
بزرگ‌ترین دستاورد نوروز امسال، کشف ظرفیت فرهنگی آثار تاریخی
جشن بزرگ نوروز در سرتاسر کشور در تمام آثار تاریخی باسابقه‌ای کم‌نظیر برگزار شد. بازتاب گسترده این جشن معنوی بر شکوه کشور و فخر میراث‌فرهنگی افزود.

چشم‌انداز این‌همه نظم و نظام فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی به‌ویژه در پایگاه‌های ملّی و جهانی در برپایی نوروز گاه‌ها بی‌نظیر بود. این نوروز گاه‌ها، تجربه‌های بسیار فراتر از شادی مردم برای مدیران میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی فراهم آورد. اینکه این ظرفیت بزرگ معنوی، طبیعی، عرفی و فرهنگی یعنی نوروز تا چه حدود می‌تواند بر توان فرهنگی امروز کشور بی افزاید و مهم‌تر ظرفیت آثار تاریخی کشور تا چه حدود می‌تواند در خدمت فرهنگ قرار گیرد. می‌توان گفت بزرگ‌ترین دستاورد نوروز امسال این بود که: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ظرفیت فرهنگی آثار تاریخی کشور را کشف کرد.

چگونگی بهره‌برداری از ظرفیت میراث‌فرهنگی در حقیقت به میزان درک ما نسبت به ظرفیت‌ها و کارکردهای تاریخی آثار و بناهای باستانی بستگی دارد. استفاده صحیح و متناسب از ظرفیت فرهنگی هر اثر تاریخی در حقیقت همان درک میراث معنوی تاریخ کشور است و مصداق آن تنوع میراث معنوی کشور در ابعاد مذهبی، عرفی، طبیعی، اجتماعی، سیاسی  در سطح محلی تا ملّی است.

چگونه می‌توان از این ظرفیت‌های تاریخی فرهنگی در تطبیق و متناسب با کارکرد هر اثر تاریخی در موضوع جشن نوروز تا جشن‌های شعبانیه، رمضان، محرم شاهنامه‌خوانی، تعزیه، عبادت‌ها و نیایش‌های جمعی، آواها و نواهای معنوی استفاده کرد؟ چگونه می‌توان بر فخر میراث‌فرهنگی کشور در دیر مغان گرفته تا مساجد افزود؟ راهکارها و روش‌ها برای سرزمینی که یک هزاره و نیم با سنّت‌ها و اعتقادات اسلامی زیسته است و پیش از آن هزارها ریشه در تاریخ، فرهنگ و معنویت دارد، چیست؟ چگونه می‌توان این تنوع بزرگ میراث معنوی را در پهنه وسیع اقلیم زیستی این سرزمین در تطبیق با کارکردهای واقعی هر اثر باستانی تعریف کرد و بکار گرفت؟

بازشناسی تاریخ فرهنگی کشور رسالت اصلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است. بازشناسی تاریخ فرهنگی کشور نه‌تنها درک تاریخ گذشته بلکه کشف ظرفیت‌های فرهنگی امروز کشور برای مدیریت فرهنگی قرن جدید و فراهم ساختن زمینه رویدادهای هنری فرهنگی امروز جامعه در پیوند با سنّت‌ها است.

نوروزگاه های امسال با همه تنوع و کثرت درس بزرگ تاریخ سرزمین ایران کهن‌سال بود و به ما نشان داد تاریخ فرهنگی این سرزمین بزرگ و پهناور نیازمند بازشناسی گسترده و عمیق علمی و به‌کارگیری صحیح آن در معرفی است.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=32885

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.