• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
4

غربالگری به هنگام بدو تولد، ضامن سلامت نوزادان

  • کد خبر : 32682
  • 09 فروردین 1401 - 13:50
غربالگری به هنگام بدو تولد، ضامن سلامت نوزادان
به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، در تعطیلات هفته نخست فروردین ۱۴۰۱، غربالگری ۴۸۷ نوزاد در بدو تولد انجام شد.

به گزارش سحاب پرس، به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دکتر «عباس رضاییان زاده» گفت: غربالگری به روش‌ هایی اطلاق می‌ شود که با آنها می‌ توان افراد به ظاهر سالمی را که از نظر ابتلا به یک بیماری خاص در معرض خطر بیشتری هستند، از افراد سالم شناسایی کرد.

او با بیان اینکه امروزه در بسیاری از کشورها برنامه‌های غربالگری نوزادان به صورت گسترده و با استفاده از چند آزمایش ساده بر روی خون نوزاد در دست انجام است، ادامه داد: غربالگری نوزادان برای تشخیص زودهنگام بیماری‌های مادرزادی بسیار خطرناک مورد استفاده قرار می‌گیرد که اگر این بیماری‌ها به موقع تشخیص داده نشود، ممکن است بروز عقب‌ماندگی ذهنی، کند شدن رشد جسمی و حتی مرگ را در پی داشته باشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: از سال ۱۳۸۱ در استان فارس تمامی نوزادان از نظر ابتلا به سه بیماری کم‌کاری تیروئید، فنیل کتونوری و کمبود آنزیم G۶PD (عامل بیماری فاویسم) مورد غربالگری قرار گرفتند و به تدریج در سال های بعد تشخیص بیماری های دیگر به این لیست اضافه شد.

دکتر رضاییان زاده با بیان اینکه هم اکنون غربالگری نوزادان برای شناسایی ۲۳ بیماری ژنتیک، با گرفتن چند قطره خون از پاشنه پا نوزادان در فاصله سنی سه تا پنج روزگی انجام می شود، افزود: هدف از اجرای این غربالگری، شناسایی و تشخیص نوزادان بیمار و شروع درمان مناسب و به هنگام برای پیشگیری و کاهش عوارض این بیماری ها و کاهش مرگ و میر کودکان و نوزادان است.

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: با توجه به اهمیت غربالگری به هنگام نوزادان در بدو تولد، با انجام آموزش مستمر و افزایش آگاهی والدین و با همکاری تمام مراکز بهداشت شهرستان ها و حضور فعال کارشناسان ۳۱ مرکز غربالگری، در تعطیلات هفته نخست فروردین ۱۴۰۱، ۳۹۰ نوزاد برای بار اول و ۹۷ نوزاد به دلیل نیاز به تکرار مجدد آزمایش، برای بار دوم غربالگری شدند.

معاون بهداشت دانشگاه تاکید کرد: پس از انجام آزمایش غربالگری، نوزادان شناسایی شده با تست مثبت برای انجام آزمایش تایید تشخیص به کلینیک های PKUو متابولیک ارثی ارجاع داده می شوند و بر اساس نتایج آزمایش های تکمیلی و با درمان مناسب و به موقع، برای پیشگیری یا کاهش عوارض بیماری از جمله پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی و جسمی، مراقبت های تخصصی موردنیاز را دریافت می کنند.

او همچنین از کارشناسان مراکز غربالگری نوزادان و کارشناسان شبکه های بهداشت و درمان استان که با تلاش خود موجب ارائه به موقع این خدمت ارزشمند به مردم شده اند، قدردانی کرد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=32682

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.