• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
5

اخبار پلیس فارس – ۲۳   اسفند ماه  ۱۴۰۰

  • کد خبر : 32309
  • 23 اسفند 1400 - 12:54
اخبار پلیس فارس – ۲۳   اسفند ماه  ۱۴۰۰

توقیف لندکروزر قاچاق در “لارستان” جانشین فرمانده انتظامی استان گفت: با هوشیاری پلیس لارستان یک خودرو قاچاق به ارزش ۴۰ میلیارد ریال در محور مواصلاتی “بندرعباس-شیراز” کشف شد. سردار “یوسف ملک‌زاده” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: ماموران پلیس آگاهی لارستان حین کنترل خودروهای عبوری در محور مواصلاتی “بندرعباس-شیراز” به یک سواری […]

توقیف لندکروزر قاچاق در “لارستان”

جانشین فرمانده انتظامی استان گفت: با هوشیاری پلیس لارستان یک خودرو قاچاق به ارزش ۴۰ میلیارد ریال در محور مواصلاتی “بندرعباس-شیراز” کشف شد.

سردار “یوسف ملک‌زاده” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: ماموران پلیس آگاهی لارستان حین کنترل خودروهای عبوری در محور مواصلاتی “بندرعباس-شیراز” به یک سواری لندکروزر مشکوک و آن را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی خاطر نشان کرد: ماموران در بررسی‌های اولیه مطلع شدند که خودرو قاچاق و فاقد هرگونه مدارک گمرکی و همچنین دارای پلاک جعلی است.

جانشین فرمانده انتظامی استان فارس با بیان اینکه کارشناسان ارزش خودرو مربوطه را ۴۰ میلیارد ریال برآورد کرده‌اند، عنوان داشت: راننده برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شد.

برگزاری سومین یادواره سرداران و ۱۳۱۹ شهید یگان های ویژه انتظامی کشور

سومین یادواره سرداران و ۱۳۱۹ شهید یگان های ویژه انتظامی و اولین دوره میثاق سفیران شهید با خانواده محترم شهدا در ستاد فرماندهی یگان های ویژه فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و همزمان بصورت برخط در سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، این یادواره با هدف زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای والا مقام و تبیین فرهنگ شهادت طلبی و ایثارگری و ترویج و توسعه طرح معنوی سفیر شهید و تجلیل از خانواده معظم شهدا در شهر شیراز و مرکز فرماندهی یگان ویژه استان فارس برگزار شد.

طرح سفیر شهید یک طرح معنوی است که در آن هریک از کارکنان یگانهای ویژه سراسر کشور با انتخاب یک شهید سیره و منش آن شهید بزرگوار را سرمشق والگوی خود قرار داده و روش خدمتی خود را منطبق با سیره آن شهید بزرگوار می کنند.

توقیف اتوبوس‌های حامل کالای قاچاق

فرمانده انتظامی “لارستان” از کشف انواع کالای قاچاق به ارزش  11 میلیارد ریال در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ “سیدمحمد یوسفی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، در تشریح جزئیات این خبر اظهار داشت: در راستای مبارزه جدی و همه جانیه با پدیده شوم قاچاق، ماموران انتظامی لارستان حین کنترل خودروهای عبوری به ۲ دستگاه اتوبوس مسافربری مشکوک و آنها را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: ماموران در بازرسی از این اتوبوس‌ها ۶ هزار و ۱۷۳ ثوب انواع پوشاک، ۹۰۲ جفت کفش، ۳ هزار و ۴۴۲ عدد انگشتر، دستبند و پلاک بدلیجات، ۱۶ عدد سرم آرگان مو، ۲ دستگاه کلامازون و میکروسیت، یک جفت باند خودرو، ۲ دستگاه اسکوتر، ۳۸۴ بسته ۱۰۰ تایی بادکنک، ۴۲۷ عدد کیف دستی و ۷ دستگاه توستر، آبمیوه‌گیری، قهوه‌ساز و خردکن خارجی قاچاق کشف و ضبط کردند.

سرهنگ “یوسفی” با اشاره به اینکه کارشناسان ارزش کالاهای مکشوفه را ۱۱ میلیارد ریال برآورد کرده‌اند، گفت: در این خصوص رانندگان برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شدند.

پلیس کازرون با هرگونه رفتار مخاطره آمیز برخورد می کند

فرمانده انتظامی “کازرون” گفت: حوادث تلخ چهارشنبه آخر سال به سبب غفلت و عدم آگاهی جوانان، نوجوانان و کودکانی رقم می‌خورد که برای لحظه‌ای شادی کاذب و بدون در نظر گرفتن عواقب آن، جان خود و سلامت دیگران را در بازار خطر به حراج می گذارند.

سرهنگ “اسماعیل زراعتیان” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: با توجه به نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال، پلیس هیچگاه مخالف شادی و نشاط مردم نیست و بر همین اساس از جوانان و نوجوانان عزیز انتظار می‌رود با اشتباهات خود، اندوه و ماتم را جایگزین شادی آغاز سال نو نکنند.

وی تصریح کرد: در برخورد با اقدامات نامتعارف در چهارشنبه آخر سال که امروزه به صورت یک ناهنجاری اجتماعی در جامعه نمود پیدا کرده است پلیس علیرغم اقدامات پیشگیرانه و فرهنگی، اقدامات گسترده ای را با اجرای طرح های انتظامی و عملیاتی در دستور کار خود دارد.

فرمانده انتظامی شهرستان کازرون در بخش دیگری از سخنان خود به والدین توصیه کرد: در شب چهارشنبه سوری بر رفتار و عملکرد فرزندان خود نظارت و کنترل بیشتری داشته باشند تا ان‌شاالله با مجموعه این اقدامات در کنار اقدامات سایر دستگاه‌ها و همراهی مردم چهارشنبه آخر سالی کم حادثه را شاهد باشیم.

سرهنگ “زراعتیان” از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه مزاحمت و دیگر موارد مشکوک در زمینه تهیه و توزیع مواد محترقه مراتب را به پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند.

توصیه‌هایی برای کاهش آسیب های چهارشنبه آخر سال

توصیه  رئیس پلیس اقلید برای کاهش آسیب‌های چهارشنبه سوری به پدران و مادران که در شادی‌های فرزندانشان مشارکت می‌کنند در ذیل ارائه شده است.

سرهنگ “مراد صارمی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، بیان کرد: والدین نقش مهمی در پیشگیری از حوادث دارند؛ آنان با نظارت مستقیم بر نوجوانان هم در حین خرید وسایل کم خطر و هم در زمان استفاده از مواد محترقه، ‌می‌توانند تا حد زیادی از بروز حوادث احتمالی بکاهند و کودکان و نوجوانان خود را از خطرات و پیامدهای بازی کردن با آتش، ترقه و … آگاه کنند.

۱-مواد محترقه حتی کم خطر را در محلی مطمئن و دور از دسترس کودکان در مکان خشک و خنک نگهداری کنید.

۲-حضور یکی از والدین و یا یک نفر بالغ و ترجیحا آشنا به نکات ایمنی در هنگام آتش بازی کم خطر کودکان و نوجوانان با مواد محترقه ضروری است.

۳-بسیاری از کودکان به دور از چشم والدین مواد را خریداری و در جیب، کیف و یا کمد نگهداری می‌کنند که به علت بی‌توجهی خسارات جانی و مالی فراوانی را به‌ بار می‌آورند که آموزش و نظارت در این موارد حیات بخش است.

۴-از پرتاب فشفشه، موشک و سایر مواد آتش زا روی شاخه درختان، پشت بام و بالکن منازل خودداری کنید. فقط در فضای باز اقدام به استفاده از فشفشه و ترقه‌های بی‌خطر کنید و از آتش زدن لاستیک، هیزم و کارتن در واحدهای مسکونی یا در معابر، کوچه و خیابان خودداری کنید.

۵- از آتش‌بازی بی‌خطر در نزدیکی پمپ بنزین‌ها و وسایل نقلیه که حامل بنزین و مواد سوختی هستند جدا خودداری کنید.

۶-در صورت روشن کردن آتش توصیه می شود که آتش در حجم کم باشد و از ریختن مواد سریع الاشتعال نظیر نفت، بنزین و الکل روی آن جدا خودداری کنید و از مواد محترقه، منفجره و ترقه و فشفشه دست ساز استفاده نکنید.

۷-در صورت پوشیدن لباس گشاد از نزدیک شدن به آتش یا پریدن از روی آن خودداری کنید.

۸-استفاده از عینک در هنگام آتش بازی کم‌خطر از بسیاری از آسیب‌های چشمی پیشگیری می‌کند.

۹-سرهنگ “صارمی” هشدار داد کسانی که مواد محترقه پرخطر را برای فروش وارد می‌کنند طبق قانون جرم است و با آنان برخورد جدی می‌شود.

آمادگی پلیس ممسنی  در امنیت بخشی چهارشنبه آخر سال

فرمانده انتظامی “ممسنی” بر آمادگی پلیس این شهرستان در ماموریت‌های چهارشنبه آخر سال و تعطیلات نوروز تاکید کرد و گفت: در افزایش امنیت اجتماعی شهروندان با پلیس همراهی کنند.

سرهنگ “محمد نیکبخت” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، بیان کرد: خداوند را شاکریم که با عزم و همگرایی جمعی در سال جاری، ماموریت های مختلف پلیس از جمله بسترسازی های لازم در جهت ارتقاء امنیت در نقاط مختلف جامعه شهری با مشارکت و تعاملات فراگیر شهروندان در سراسر شهرستان ممسنی به سرانجام مطلوبی رسیده است.

وی ادامه داد: وحدت نظر در تحلیل اهداف،‌ اولویت ها، اصول و راهبردها به منظور دستیابی به یک هم افزایی منسجم در ایجاد امنیت لازمه آن است که دستگاه های متولی نظم و امنیت به ویژه پلیس بتواند مشارکت های مردمی را در امنیت بخشی محیط اجتماعی به شکلی کاربردی نهادینه و اجرایی سازد.

فرمانده انتظامی ممسنی فاصله گرفتن از ارزش‌ها را برنامه دشمنان در حوزه فرهنگی برشمرد و اضافه کرد: دشمنان اسلام برنامه ریزی گسترده ای در منحرف ساختن اندیشه ها و باورهای ملت های مسلمان دارند؛ چرا که باید در یک جامعه اسلامی با همگرایی و همبستگی نسبت به بسط و توسعه ارزش های دینی و اسلامی همت والایی داشت.

سرهنگ “نیکبخت” در بخش دیگری از سخنان خود به ماموریت های پیش روی پلیس اشاره کرد و گفت: در سالیان اخیر‌ برخی از اقدامات سبب شده است که در شب چهارشنبه آخر سال شاهد اقدامات نامتعارفی از سوی برخی افراد هنجار شکن باشیم.

این مقام انتظامی معیار برنامه ریزی پلیس در شب چهارشنبه آخر سال را بر ملاک قانون دانست و گفت: بی تردید برنامه عملیاتی پلیس در راستای تامین حفظ و امنیت شهروندان همچون گذاشته منطبق بر قانون اجرایی شده و پلیس با آمادگی کامل با هر گونه ناهنجاری برخورد قاطع و قانونی انجام خواهد داد.

سرهنگ “نیکبخت” تاکید کرد: با مخلان نظم و امنیت در این شب قاطعانه برخورد خواهد شد و متهمان و وسایل نقلیه آنان نیز تا پایان تعطیلات نوروز در بازداشت و پارکینگ خواهند بود.

کشف بیش از ۱۵ هزار عدد مواد محترقه در “لارستان”

فرمانده انتظامی “لارستان” از کشف ۱۵ هزار و ۱۱۲ عدد انواع مواد محترقه در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ “سیدمحمد یوسفی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: در راستای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و تشدید مبارزه با تهیه و توزیع کنندگان مواد محترقه با هدف پیشگیری از بروز حوادث ناگوار، مأموران انتظامی کلانتری ۱۳ شهر لطیفی با اقدامات فنی مطلع شدند برخی از واحدهای صنفی اقدام به نگهداری و فروش مواد محترقه می‌کنند که بررسی موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مرجع قضائی موفق شدند در بازرسی از چند مغازه ۱۵ هزار و ۱۱۲ عدد انواع مواد محترقه کشف و ۲ نفر را نیز دستگیر کنند.

فرمانده انتظامی شهرستان  لارستان با بیان اینکه متهمان برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شدند، به والدین توصیه کرد برای پیشگیری از حوادث تلخ چهارشنبه آخر سال، نظارت بر رفتار فرزندان خود را جدی بگیرند.

کشف کالای میلیاردی قاچاق در “کوار”

فرمانده انتظامی “کوار” از توقیف سواری سمند و کشف ۵۵ طاقه  پارچه قاچاق به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون  ریال خبر داد.

سرهنگ “سیدرحمان هاشمی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، بیان کرد: در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ماموران پلیس آگاهی شهرستان کوار هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک خودرو  سمند مشکوک و آن را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی ادامه داد: ماموران موفق شدند در بازرسی از این خودرو ۵۵ طاقه پارچه خارجی قاچاق و فاقد مدارک قانونی را کشف کنند.

فرمانده انتظامی “کوار” با بیان اینکه در این راستا یک نفر دستگیر و به مرجع قضائی معرفی شد، افزود: ارزش این محموله قاچاق برابر نظر کارشناسان یک میلیارد و ۷۰۰  میلیون  ریال برآورد شده است.

تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرستان قیروکارزین

فرمانده انتظامی شهرستان “قیروکارزین” از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در جهت حفظ منابع طبیعی و اراضی ملی خبر داد.

سرهنگ “قربانعلی روستا” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، در تشریح این خبر بیان کرد: در پی مراجعه نماینده اداره جهاد کشاورزی مبنی بر ساخت و سازهای غیرمجاز در اطراف جاده قیروکارزین به جهرم توسط افراد سودجو و فرصت طلب، بررسی موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: ماموران انتظامی پس از هماهنگی با مقام قضائی به همراه نمایندگان جهاد کشاورزی به محل‌های از قبل تعئین شده اعزام و موفق شدند حدود یک هزار متر از اراضی کشاورزی که به صورت غیرمجاز تبدیل به گلخانه و مغازه شود بود تخریب کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان قیروکارزین از شهروندان خواست هرگونه اخبار در خصوص ساخت‌ و ساز غیرمجاز، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و سوء استفاده از منابع طبیعی را به سامانه ۱۱۰ اطلاع دهند.

دستگیری سارقان به عنف و کشف خودرو سرقتی در فیروزآباد

فرمانده انتظامی “فیروزآباد” از دستگیری سارقان به عنف و کشف یک دستگاه تویوتا هایلوکس مسروقه خبر داد.

سرهنگ “مهدی جوکار” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، با اعلام این خبر اظهار داشت: با توجه به وقوع یک فقره سرقت به عنف خودرو در شهرستان فیروزآباد و ثبت آن در سامانه پلیس آگاهی، مراتب در دستور کار مأموران انتظامی قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به ضرب و شتم مالباخته و حساسیت موضوع بلافاصله ماموران انتظامی  این شهرستان به چند اکیپ مجزا تقسیم و به صورت محسوس و نامحسوس تمامی محورهای مواصلاتی را مورد پوشش قرار دادند.

فرمانده انتظامی “فیروزآباد” ادامه داد: پس از چند ساعت تلاش مضاعف ماموران موفق شدند خودرو را در محور “کوهمره سرخی-شیراز” شناسایی و با اقدامات فنی و تخصصی آن را توقیف و هر ۳ سرنشین آن را دستگیر کنند.

سرهنگ “جوکار” با اشاره به اینکه متهمان در بازجویی اولیه به سرقت به عنف تویوتا هایلوکس اقرار کردند، گفت: این سارقان حرفه‌ای برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شدند.

برگزاری جلسه تامین امنیت مدارس در” پاسارگاد”

جلسه تامین امنیت مدارس و هشدار به داش آموزان در خصوص حوادث چهار شنبه آخر سال با حضور فرمانده انتظامی پاسارگاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، در این جلسه که مدیران و سرایه‌داران مدارس پاسارگاد حضور داشتند سرهنگ “مصطفی توکلی” فرمانده انتظامی این شهرستان در خصوص پیشگیری از سرقت در مدارس، پیشگیری از حوادث چهار شنبه آخر سال، اسکان مسافران نوروزی، پیشگیری از اعتیاد و تهدیدات فضای مجازی در بین دانش آموزان سخنانی ایراد کردند.

کشف ۷ دستگاه ماینر قاچاق در “مهر”

فرمانده انتظامی “مهر” از کشف ۷ دستگاه ماینر خارجی قاچاق در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ “بهادر رزمجویی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، در تشریح این خبر بیان داشت: به دنبال کسب خبری مبنی بر نگهداری و استفاده غیرمجاز از دستگاه های استخراج ارز دیجیتال در یک منزل مسکونی در یکی از محله‌های شهرستان “مهر”، موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران پلیس آگاهی قرار گرفت.

وی ادامه داد: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی به همراه نماینده اداره برق به محل مورد نظر اعزام و در بازرسی از آن منزل موفق شدند ۷ دستگاه استخراج ارز دیجیتال با متعلقات مربوطه را کشف کنند.

فرمانده انتظامی “مهر” با بیان اینکه کارشناسان ارزش دستگاهای مکشوفه را ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برآورد کرده‌اند، گفت: تلاش برای دستگیری مالک اموال ادامه دارد.

افزایش ۱۵ درصدی کشفیات مواد مخدر در”آباده”

فرمانده انتظامی شهرستان “آباده” از اجرای طرح‌های انتظامی و افزایش ۱۵درصدی کشفیات مواد مخدر در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد.

سرهنگ “سیدابوالفضل مسعودی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، در تشریح جزییات این خبر بیان کرد: ماموران پلیس شهرستان آباده در راستای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و افزایش احساس امنیت در بین شهروندان، در سال جاری طرح‌های ضربتی متعددی را به اجرا گذاشتند.

وی افزود: در اجرای این طرح‌ها از ابتدای سال جاری تا کنون ۲۶۱ معتاد متجاهر در سطح شهرستان آباده جمع آوری که تعدادی از آنان به مراکز بازپروری معرفی شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان آباده با اشاره به کشف یک تن و ۳۲۹ کیلو گرم انواع مواد مخدر در این مدت، اظهار داشت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد افزایش داشته است.

سرهنگ “مسعودی” با بیان اینکه در اجرای این طرح‌ها ۲۶۶ خرده فروش و ۲۴ قاچاقچی نیز دستگیر شده‌اند، تصریح کرد: در این خصوص ۷۸ دستگاه وسایط نقلیه متعلق به قاچاقچیان که با آن مواد مخدر توزیع و انتقال می‌دادند نیز توقیف و روانه پارکینگ شد.

این مقام انتظامی ضمن هشدار به قاچاقچیان مواد مخدر، به شهروندان توصیه کرد در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک سریعا با پلیس ۱۱۰ تماس و موضوع را اطلاع دهند.

اطلاعیه پلیس راهور فارس

بنا به اعلام پلیس راهور استان فارس، مسیر فلکه شهرداری به سمت میدان اطلسی (بلوار هجرت) دو طرفه شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، در این اطلاعیه اعلام شده است که مسیر فلکه شهرداری به سمت خیابان ناصرخسرو ( ۲۲ بهمن-پشت ارگ) بازگشایی شده است و تردد در آن جریان دارد.

رئیس پلیس راهور استان فارس از شهروندان و رانندگان عزیز خواست تا با تعامل، همکاری و

رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، پلیس را در خدمت گذاری بهتر و بیشتر یاری رسانند.

چهارشنبه سوری و رفتارهای هیجانی

درپدیده چهارشنبه سوری آنچه به عنوان پدیده آزاد دیده می شود یک رفتارهیجانی شدید میان مردم است.

اقشار مختلفی از گروه های سنی را می توان مشاهده کرد که در مراسم چهارشنبه سوری شرکت می کنند، ولی از وجود هیجان در بین آنها شکی نیست. هیجان پدیده ای است چند مولفه ای که شما از یک طرف با حالتی عاطفی و ذهنی مواجه هستید که باعث می شود به شیوه خاصی احساس کنید و از طرف دیگر یک سری هم پاسخ های فیزیولوژیک دارید. بیشتر هیجانات کارکردی هستند یعنی یک نمود بیرونی دارند و اجتماعی هستند.

انسان ها دارای یک سطح برانگیختگی می باشند که این سطح در بین افراد متفاوت است، عده ای سطح برانگیختگیشان بالا و عده ای پائین بوده و در موقعیت هیجانی واکنش این دو دسته متفاوت است.

در چهارشنبه سوری حسی که به افراد می دهد حسی بی خودی است. از نظر روان شناسان نام این حس دلهره خواهی است که با هیجان متفاوت است. هیجان طلبی یک صفت پایدار است که اگر در فردی به وجود آید زیست شیمی مغز او با دیگران متفاوت می شود و یک سبک جدید زندگی برای وی به وجود می آورد. در چهارشنبه سوری ما دلهره خواهی را می بینیم در حالی که به دنبال چیز دیگری هستیم.

هیجان سه مولفه فکری (شناختی)، فیزیولوژیکی (بدنی) و رفتاری دارد؛ تپش قلب، بی‌قراری، سردی و گرمی دست و پا از جمله علائم بدنی هیجان هستند. شادی، غم، خشم و ترس چهار دسته اصلی هیجان‌ها هستند.

اداره و کنترل هیجانات به معنای نادیده گرفتن یا سرکوب آن‌ها نیست بلکه به معنای ابراز آن‌ها بدون آسیب رساندن به خود و دیگران است.

مهارت مدیریت هیجانات، فرد را قادر می‌سازد تا هیجان‌ها را در خود و دیگران تشخیص دهد، تاثیر آن‌ها را بداند و بتواند واکنش مناسبی به هیجان‌های مختلف نشان دهد. همچنین در موقعیت‌های تهدید‌ کننده و خطرناک رفتار مناسبی از خود بروز می‌دهد.

والدین در شب چهارشنبه‌ سوری ابتکار عمل به خرج داده و برای فرزندان برنامه‌ای متفاوت تدارک ببینند و سعی کنند فرزندشان را از محیط‌های مخاطره‌آمیز دور کنند و جایگزین‌های بهتری را برای راضی نگه ‌داشتن آن‌ها مهیا سازند.

 همچنین والدین می توانند فرزندانشان را همراهی کنند. به انها نزدیک شوند و مراقب باشند هیجانات آن‌ها از مسیر صحیح خارج نشود.

شیوه‌های سالم ابراز شادی را به آن‌ها یاد دهند. مواظب باشند سرگردان هیجان‌های مختلف نشوند و به آن‌ها متذکر شوند رفتار‌هایی که برای دیگران مزاحمت و یا خطر ایجاد می‌کنند، شادی محسوب نمی‌شوند.

در عین مهربانی و اقتدار، آسیب‌های احتمالی (مواد محترقه) را به فرزندانشان گوشزد کنند. خاطر نشان کنید کسانی که مورد احترام قرار می‌گیرند و دارای عزت‌ نفس هستند نیازی به پرخاشگری و انجام اقدامات منفی برای قدرتمند‌ شدن و احساس بزرگی ندارند.

نوجوانان و جوانان برای تخلیه هیجانات خود باید ورزش و تحرک بدنی داشته باشند، همچنین آن‌ها می‌توانند با توجه به استعداد‌ها و علایق فردیشان فعالیت‌هایی را انجام دهند و از انرژی خود برای پرورش خلاقیت و ایده پردازی استفاده کنند. اگر هیجانات به درستی هدایت شوند، منجر به تولید و نوآوری می‌شوند و در صورتی که هیجانات با روش‌های صحیح تخلیه نشوند، تجمع پیدا می‌کنند و به رفتار‌های پرخاشگرانه تبدیل می‌شوند.

استفاده از مواد محترقه و نارنجک‌ها ابزار مناسبی برای تخلیه هیجانات نیست و استفاده از مواد محترقه در لحظه می‌تواند هیجانی را تولید کند که این هیجان همراه با ترس، برون ریزی خشم و احساس رها شدگی باشد.هیجان ناشی از مصرف مواد محترقه به صورت کوتاه مدت اضطراب را کاهش می‌دهد و احساس لذت تولید می‌کند، اما در ادامه این شیوه تخلیه هیجانات می‌تواند باعث افزایش اضطراب و آسیب رسیدن به خود فرد، دیگران و اموال عمومی شود.

 صدای بلند مواد محترقه در کودکان می‌تواند موجب افزایش ترس و اضطراب شود، کودکان معمولاً در مراسم چهارشنبه آخر سال (چهارشنبه سوری) بی قرار هستند و گریه می‌کنند، بنابراین حضور والدین در کنار کودکان می‌تواند موجب کاهش اضطراب آن‌ها شود. حضور نوجوانان و جوانان در جمع‌های دوستانه می‌تواند احتمال انجام رفتار‌های پرخطر را در مراسم چهارشنبه سوری افزایش دهد، بنابراین خانواده‌ها باید نوجوانان و جوانان را به سمت تخلیه صحیح هیجاناتشان سوق دهند. خانواده‌ها می‌توانند در کنار هم جمع شوند و با انجام برخی بازی‌های سالم به جشن و شادی بپردازند.

تهیه و تنظیم: “الهام وصالی” – کارشناس ارشد و مشاور کلانتری ۱۱ شهرستان “ارسنجان” – استان فارس

تجلیل از همیاران پلیس و برگزیدگان پویش دانش آموزی “سلامت و امنیت نوروز” در شیراز

با حضور سرهنگ “کاووس محمدی” معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فارس از برگزیدگان پویش دانش آموزی “سلامت و امنیت نوروز۱۴۰۱” با موضوعات پیشگیری از آسیب‌های چهارشنبه آخر سال و تعطیلات نوروز تجلیل شد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=32309

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.