• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
3

اخبار پلیس فارس – ۲۱  اسفند ماه  ۱۴۰۰

  • کد خبر : 32189
  • 21 اسفند 1400 - 14:45
اخبار پلیس فارس – ۲۱  اسفند ماه  ۱۴۰۰

توقیف کالای قاچاق در”کوه چنار“ فرمانده انتظامی استان از کشف مقادیر زیادی کالای قاچاق به ارزش ۵۰ میلیارد ریال توسط مأموران انتظامی شهرستان کوه چنار خبر داد. سردار”رهام بخش حبیبی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان کوه‌چنار هنگام گشت‌زنی در محورهای مواصلاتی این شهرستان به یک دستگاه کامیون حامل […]

توقیف کالای قاچاق در”کوه چنار

فرمانده انتظامی استان از کشف مقادیر زیادی کالای قاچاق به ارزش ۵۰ میلیارد ریال توسط مأموران انتظامی شهرستان کوه چنار خبر داد.

سردار”رهام بخش حبیبی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان کوه‌چنار هنگام گشت‌زنی در محورهای مواصلاتی این شهرستان به یک دستگاه کامیون حامل بار ضایعات آهن مشکوک و آن را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: در بازرسی انجام گرفته از این خودرو، ۴۰۰ قلم انواع لوازم یدکی قاچاق مربوط به لودر که به طرز ماهرانه ای در زیر بار ضایعات جاساز شده بود، کشف شد.

فرمانده انتظامی استان فارس با بیان اینکه کارشناسان ارزش اموال مکشوفه را ۵۰ میلیارد ریال برآورد کرده‌اند، گفت: در این خصوص یک متهم دستگیر و برای سیر مراحل قانونی تحویل مرجع قضائی شد.

اتمام حجت فرمانده انتظامی فارس با هنجارشکنان چهارشنبه آخر سال

فرمانده انتظامی استان گفت: افرادی که بخواهند در مراسم چهارشنبه آخر سال اقدام به بی نظمی و سلب آسایش شهروندان کنند، دستگیر و با هماهنگی های به عمل آمده با مرجع قضائی تا ۱۵ فروردین بازداشت خواهند شد.

سردار “رهام بخش حبیبی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: طی سال های گذشته شاهد بهبود رفتار در چهارشنبه آخر سال بوده ایم و مردم توانسته اند رفتار خود را در این روز کنترل کنند.

وی با بیان اینکه پیش بینی های لازم برای برقراری امنیت در این روز توسط مجموعه فرماندهی انتظامی استان فارس صورت گرفته است، گفت: پلیس مخالف شادی مردم نیست ولی در عین حال با مخلان نظم و امنیت و کسانی که اقدام به هنجار شکنی و حرکات پرخطر نمایند، به شدت و طبق قانون برخورد می کند.

فرمانده انتظامی استان فارس با اشاره به کشف بیش از یک میلیون انواع مواد محترقه تا کنون، تصریح کرد: در این خصوص ۳۸ متهم دستگیر و با تشکیل پرونده به مراجع قضائی معرفی شده اند.

سردار حبیبی گفت: با توجه به اینکه بخش مهمی از قربانیان چهارشنبه آخرسال از میان کودکان و نوجوانان هستند،خانواده ها مراقب فرزندان خود باشند تا مبادا به رفتارهای پرخطر روی بیاورند.

وی ضمن اتمام حجت با مخلان نظم وامنیت عمومی، تأکید کرد: افرادی که بخواهند در مراسم چهارشنبه آخر سال اقدام به بی نظمی و سلب آسایش شهروندان کنند، دستگیر و با هماهنگی های به عمل آمده با مرجع قضائی تا ۱۵ فروردین بازداشت خواهند شد.

کشف ۳۰ کیلوگرم پیش ساز مواد محترقه در “فسا

فرمانده انتظامی فسا گفت: در بازرسی از ۵ واحد صنفی، مقدار ۳۰ کیلوگرم مواد پیش ساز با کاربرد تولید مواد محترقه و قابل انفجار در این شهرستان کشف شد.

سرهنگ “محمدهاشم قسام” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: در راستای برقراری امنیت اجتماعی در ایام پایانی سال خصوصا پیشگیری از هرگونه اخلال در نظم عمومی در مناسبت چهارشنبه آخر سال، با گزارش مردمی مبنی بر فروش مواد پیش ساز تولید مواد محترقه و قابل انفجار توسط برخی افراد سودجو به نوجوانان در واحد صنفی ، افسران پلیس امنیت عمومی بررسی موضوع را در دستور کار قرار دادند.

وی افزود: ، ماموران انتظامی موفق شدند در بازرسی از ۵ صنفی مقدار ۳۰ کیلوگرم مواد پیش ساز که بسته بندی و آماده فروش بود را کشف کنند.

این مقام انتظامی خاطر نشان کرد: واحدهای صنفی متخلف پلمب و متصدیان آن نیز با تشکیل پرونده روانه دادسرا شدند. سرهنگ قسام از جدیت پلیس در برخورد با سودجویانی که سلامت و امنیت مردم را به مخاطره می اندازند، گفت و به شهروندان توصیه کرد: به منظور پیشگیری از بروز حوادث ناگوار و غیر قابل جبران در مراسم چهارشنبه آخر سال، ضمن نظارت بر عملکرد فرزندانتان، گزارش هر گونه خرید و فروش مواد محترقه و یا پیش ساز مواد قابل انفجار توسط افراد سودجو را به مرکز فوریتهای پلیس ۱۱۰ اعلام نمایید.

کشف بیش از ۱۲ هزار عدد مواد محترقه در “مرودشت” / وحشت دیگران را دستمایه خود قرار ندهیم

فرمانده انتظامی مرودشت از کشف ۱۲ هزار و ۱۰۰ عدد انواع مواد محترقه در این شهرستان خبرداد.

سرهنگ ” فرشید زینلی ” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: در راستای اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و تشدید در مبارزه با تهیه و توزیع کنندگان مواد محترقه، با هدف پیشگیری از بروز حوادث ناگوار، مأموران پلیس نظارت بر اماکن عمومی گزارشاتی را مبنی بر نگهداری و فروش مواد محترقه از چند واحد صنفی در سطح شهر دریافت و اقدامات قانونی خود را در این راستا آغاز کردند.

وی افزود: مأموران با تحقیقات گسترده پیرامون موضوع پس از هماهنگی مرجع قضائی، در بازرسی از این مغازه ها ۱۲هزار و۱۰۰ عدد انواع مواد محترقه کشف و در این راستا  6 متهم را دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان مرودشت در پایان به والدین توصیه کرد برای پیشگیری از حوادث تلخ چهارشنبه آخر سال، نظارت بر رفتار و فرزندان خود را جدی بگیرند.

دستگیری ۸۵ متهم تحت تعقیب در شیراز

فرمانده انتظامی شیراز از دستگیری ۸۵ متهم و محکوم تحت تعقیب طی ۷۲ ساعت گذشته در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ “فرج شجاعی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، بیان کرد: در راستای اجرای حکم قضائی مبنی بر دستگیری محکومان متواری و تحت تعقیب و به جهت حساسیت موضوع و ممانعت از قانون گریزی هنجارشکنان اجتماعی، این ماموریت به صورت ویژه در دستور کار این فرماندهی قرار گرفت.

وی ادامه داد: ماموران پلیس این شهرستان با انجام کارهای اطلاعاتی و پلیسی موفق به شناسایی مخفیگاه این افراد در نقاط مختلف شهر شیراز شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان شیراز با بیان اینکه در این خصوص مأموران انتظامی با هماهنگی دستگاه قضائی طی چند عملیات غافلگیرانه موفق شدند ۸۵ نفر از محکومان و متهمان متواری و تحت تعقیب را دستگیر کنند، گفت: افراد دستگیر شده برای سیر مراحل قانونی روانه دادسرا شدند.

بیشترین قربانیان چهارشنبه آخر سال کودکان و نوجوانان هستند

رئیس اداره آموزش همگانی معاونت فرهنگی و اجتماعی استان با تأکید بر آگاه سازی عمومی بر پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال، گفت: برابر آمارها بیشترین قربانیان چهارشنبه آخر سال کودکان و نوجوانان هستند.

کارمند رتبه ۱۶ “مهدی نعمایی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: برگزاری مراسم چهارشنبه آخر سال به شکل نادرست موجب شده است تا روزهای پایانی سال به روزهای نگرانی و اظطراب خانواده تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین قربانیان چهارشنبه آخر سال را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند، گفت: خانواده ها باید خطرات استفاده از مواد محترقه و آتش زا را به فرزندان گوشزد کنند.

رئیس اداره آموزش همگانی معاونت فرهنگی و اجتماعی پلیس فارس با اشاره قانون خرید و فروش مواد محترقه، یادآور شد: به استناد قانون مجازات اسلامی هرگونه قاچاق، خرید و فروش مواد منفجره و محترقه به طور غیر مجاز جرم محسوب و مرتکب آن به مجازات مندرج در قانون محکوم می شود.

وی تصریح کرد:برابر ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی هرکسی با هیاهو، جنجال ، حرکات غیر متعارف یا با تعرض با افراد، مخل نظم و آرامش عمومی گردد و یا مردم را از فعالیت باز دارد، به حبس از سه ماه تا یک سال و ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شود. نعمایی بر قاطعیت پلیس در برخورد با هنجارشکنان ایام پایانی سال تاکید کرد و از شهروندان خواست: گزارش های خود در خصوص فعالیت افرادی که با فروش مواد محترقه غیراستاندارد، فضای ناامنی را در جامعه توسعه می دهند؛ از طریق تلفن ۱۱۰ به مراکز پلیس اعلام تا ضمن برخورد با آنها، شیرینی چهارشنبه آخرسال را به کام خود و دیگران تلخ نکنند.

رئیس اداره آموزش همگانی معاونت فرهنگی و اجتماعی پلیس فارس در پایان چند توصیه برای پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال ارائه کرد:

۱- از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی دستی توسط فرزندان تان اکیداً خودداری کرده و نظارت بر موضوع را جدی بگیرید.

۲-از برپایی آتش در معابر باریک و در نزدیکی پست های برق یا ایستگاه های تقلیل فشار گاز و پارکینگ های عمومی خودداری کنید.

۳-مـراقب رفتـارهای خطـرناک و نـاهنجار افـراد بوده و در صورت لزوم مراتب را به واحدهای گشت نیروی انتظامی و یا پلیس ۱۱۰ اطلاع دهید.

اعتراف سارق به ۱۸ فقره سرقت

فرمانده انتظامی شهرستان “لارستان” از دستگیری یک سارق و کشف ۱۸ فقره انواع سرقت از وی خبر داد.

سرهنگ “سید محمد یوسفی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: در پی وقوع سرقت اماکن و تجهیزات برقی ومخابراتی در سطح شهرستان لارستان، موضوع به صورت ویژه در دستور کار مأموران پلیس آگاهی قرار گرفت.

وی افزود: مأموران انتظامی اب انجام اقدامات اطلاعاتی و پلیسی، یک سارق را د راین رابطه شناسایی و وی را طی یک عملیات غافلگیرانه در مخفیگاهش دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان لارستان با بیان اینکه متهم در تحقیقات به ۱۸ فقره انواع سرقت اقرار کرد، افزود: در بازرسی از مخفیگاه این فرد، ۷۰ کیلو گرم کابل و تجیهزات برقی مسروقه کشف شد.

فرمانده انتظامی شهرستان لارستان با بیان این که سارق پس از تشکیل پرونده مقدماتی به مرجع قضایی معرفی شد، گفت: امنیت مردم خط قرمز پلیس است وعموم شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک، مراتب را به مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.

در “مرودشت”؛ کشف کالای قاچاق میلیاردی

فرمانده انتظامی مرودشت از کشف کالای قاچاق به ارزش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ “فرشید زینلی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا، ماموران پلیس امنیت اقتصادی به همراه مأموران یگان امداد در یک ایست بازرسی مقطعی در محور “شیراز- اصفهان” به یک دستگاه اتوبوس مشکوک و آن را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی با بیان اینکه در بازرسی از این خودرو، مقادیر زیادی انواع لوازم برقی شامل جعبه تقسیم مدار برق، رله برق، فیوز وشمع برقی خارجی قاچاق کشف شد، گفت: ارزش کالای قاچاق مکشوفه برابر نظر کارشناسان، یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

فرمانده انتظامی شهرستان مرودشت با اشاره به اینکه در این خصوص یک متهم دستگیر و برای سیر مراحل قانونی تحویل مرجع قضائی شد، تصریح کرد: برخورد قاطع پلیس با قاچاق کالا و ارز و جلوگیری از ورود کالاهای ممنوعه یکی از اولویت‌های اصلی این فرماندهی است.

پلمب ۸۷ واحد صنفی متخلف در “کازرون

فرمانده انتظامی کازرون از پلمب ۸۷ واحد صنفی متخلف به علت عدم رعایت مسائل بهداشتی در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ “اسماعیل زراعتیان” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، در تشریح این خبر بیان کرد: در اجرای طرح برخورد با واحدهای صنفی متخلف در سطح  شهرستان کازرون، ماموران اداره نظارت بر اماکن عمومی این فرماندهی با هماهنگی مرجع قضائی و با همکاری شبکه بهداشت درمان و اصناف، طرح تشدید کنترل و نظارت بر اصناف را اجرا کردند.

وی افزود: در این راستا در بازدید از ۱۹۲ واحد صنفی،  ۸۷ واحد صنفی فاقد پروانه کسب پلمب و برای ۲۱ واحد نیز اخطاریه صادر شد.

فرمانده انتظامی شهرستان کازرون گفت: پلیس با اجرای طرح های ارتقاء امنیت اجتماعی و اقدامات کنترلی و نظارتی، همواره درصدد خدمت رسانی به مردم بوده و آماده دریافت گزارشات از طریق شماره تلفن ۱۱۰ است.

کشف چوب قاچاق

فرمانده انتظامی شهرستان “داراب” از کشف ۱۰ تن چوب قاچاق خبر داد.

سرهنگ “علیرضانوشاد” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان داراب هنگام گشت زنی در حوزه اسنتحفاظی، به یک دستگاه کامیون حامل بار مشکوک و جهت بازرسی آن را متوقف کردند.

سرهنگ”نوشاد” افزود: در بررسی های تکمیلی مشخص شد این خودرو حامل ۱۰ تن چوب قاچاق می باشد.

فرمانده انتظامی داراب با اشاره به دستگیری یک متهم، گفت: متهم با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شد.

کشف محموله قاچاق از یک دستگاه اتوبوس

فرمانده انتظامی شهرستان “ممسنی” از کشف یک محموله قاچاق در نتیجه بازرسی از یک دستگاه اتوبوس خبر داد.

سرهنگ “محمد نیکبخت” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهارداشت: مأموران پاسگاه انتظامی “فهلیان” در راستای طرح مبارزه با قاچاق کالا در محور “ممسنی-رستم” یک دستگاه اتوبوس را به ظن حمل بار قاچاق متوقف کردند.

وی افزود: در بازرسی از این اتوبوس تعداد زیادی لوازم خانگی قاچاق و فاقد مجوز کشف و در این خصوص یک متهم دستگیر شد.

سرهنگ نیکبخت ارزش محموله کشف شده را برابر اعلام نظر کارشناسان، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون  ریال عنوان کرد.

سارق خودروهای پراید در شیراز دستگیر شد

رئیس پلیس آگاهی استان از دستگیری سارق خودرو با ۶ فقره سرقت در شیراز خبر داد.

سرهنگ “کاووس حبیبی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: درپی سرقت چند دستگاه خودرو پراید در سطح شهر شیراز، پیگیری موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان شعبه مبارزه با سرقت خودرو پلیس آگاهی قرار گرفت.

وی بیان کرد: کارآگاهان شعبه مبارزه با سرقت خودرو پلیس آگاهی با بررسی صحنه وقوع جرم و اقدامات فنی، علمی و پلیسی یک نفر متهم را شناسایی و در یک عملیات غافلگیرانه و ضربتی وی را در مخفیگاهش دستگیر کردند.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه متهم در بازجویی های مقدماتی به سرقت ۶ دستگاه خودرو پراید در سطح شیراز اعتراف کرد، گفت: خودروهای مکشوفه پس از انجام مراحل قانونی به مالباختگان تحویل داده شد.

سرهنگ حبیبی با اشاره به اینکه متهم پس از سیر مراحل قانونی روانه زندان شد، از شهروندان خواست؛ خودرو خود را در نقاط خلوت و فاقد تردد پارک نکنند و خودرو را به تجهیزات ضد سرقت از قبیل؛ قفل پدال، قفل فرمان و سوییچ مخفی مجهز نمایند.

توقیف ۶ دستگاه خودرو حامل کالای قاچاق در “گراش

فرمانده انتظامی شهرستان گراش از توقیف ۶ دستگاه خودرو حامل ۳ میلیارد ریال انواع کالای قاچاق خبر داد.

سرهنگ “کرامت کریمی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان گراش در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز و با هدف جلوگیری از هدر رفت سرمایه های ملی، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی شهرستان طی چند مرحله موفق به توقیف ۶ دستگاه خودرو حامل کالای قاچاق شدند.

وی ادامه داد: در بازرسی از این خودروها مقادیر قابل توجهی انواع کالای قاچاق شامل لوازم خانگی و مواد خوراکی کشف و در این خصوص ۶ متهم دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان گراش با بیان اینکه کارشناسان ارزش این محموله های قاچاق را ۳ میلیارد ریال برآورد کرده اند، گفت: شهروندان در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت‌های غیرقانونی، مراتب را در اسرع وقت از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

برگزاری جلسه تعامل مسئولان قضائی با ضابطان فرماندهی انتظامی شهرستان شیراز

با حضور سردار “ملک زاده” جانشین فرمانده انتظامی استان، جلسه هم اندیشی و تعامل مسئولان قضایی با ضابطان ، فرماندهان انتظامی، روسای کلانتری ها پاسگاه های انتظامی و پلیس های تخصصی شهرستان شیراز پیرامون مراسم چهارشنبه آخر سال برگزار شد.

مصالحه ۷۴ درصدی پرونده های قضائی توسط مشاوران کلانتری های” آباده

فرمانده انتظامی شهرستان آباده از مصالحه و سازش ۷۴ درصدی پرونده های تشکیل شده در کلانتری های این شهرستان توسط کارشناسان مشاوره مستقر در این کلانتری ها خبر داد.

سرهنگ “سیدابوالفضل مسعودی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس،اظهار داشت:یکی از اقدامات بسیار مفید و موثر کارشناسان مشاوره و مددکاری پلیس در کلانتری های شهرستان که بسیار مورد استقبال شهروندان قرار گرفته، مصالحه بین افرادی است که به دلیل مسائل مختلف به کلانتری مراجعه کرده اند.

وی با بیان این که با تلاش کارشناسان مرکزمشاوره و دوایر مددکاری کلانتری ها درسال جاری تعداد ۷۳۰ نفر از خدمات مشاوره بهره مند شده اند، گفت : ۷۴ درصد پرونده های ارجاعی به دایره مشاوره و مددکاری در سطح این شهرستان در سال جاری به مصالحه ختم شده است.

وی افزود : دوایر مشاوره و مددکاری در کلانتری ها با هدف ایجاد رابطه نزدیک و صمیمی بین پلیس و مردم، شناسایی ریشه ها و زمینه های رفتار های ناهنجار و بزهکاری ها، تلاش برای از بین بردن بسترهای بروز معضلات اجتماعی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی و آگاه سازی جامعه به منظور افزایش توانایی های مقابله ای و ایجاد فرهنگ مشاوره در بحران های زندگی، راه اندازی شده است.

فرمانده انتظامی شهرستان آباده خاطر نشان کرد: کارشناسان مشاوره و مددکاری کلانتری های این شهرستان به صورت مستمر آماده ارائه خدمات مشاوره در زمینه های روانشناختی، خانوادگی، ازدواج، تحصیلی، حقوقی و انتظامی به شهروندان هستند.

کشف پوشاک قاچاق میلیاردی در “لارستان

فرمانده انتظامی لارستان از کشف انواع پوشاک قاچاق به ارزش ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال خبر داد.

سرهنگ”سید محمد یوسفی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان لارستان هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک دستگاه اتوبوس مشکوک وآن را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: در بازرسی از این خودرو، ۲ هزار و ۲۵ ثوب انواع پوشاک قاچاق و فاقد هرگونه مجوز قانونی کشف و در این خصوص یک متهم دستگیر شد.

فرمانده انتظامی شهرستان لارستان با بیان اینکه ارزش کالای قاچاق مکشوفه طبق نظر کارشناسان ۳ میلیارد و۲۵۰ میلیون ریال برآورد شده است، گفت: شهروندان به منظور حمایت از تولیدات داخلی و مبارزه با قاچاق کالا، از خرید و استفاده از کالاهای قاچاق خودداری و موارد مشکوک را به فوریت های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.

هشدار پلیس برای پیشگیری از سرقت منزل

فرمانده انتظامی شهرستان “کوه‌چنار” در خصوص پیشگیری از سرقت منزل به شهروندان هشدار داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ “لطف الله محمدی” با توجه به نزدیک شدن به ایام پایان سال و به منظور پیشگیری از سرقت منزل از شهروندان خواست تا با رعایت نکات زیر از سرقت جلوگیری کنند.

۱-چنانچه قرار است چند روز منزلتان خالی بماند حتماً از همسایه‌های قابل اعتماد و اقوام و دوستان بخواهید ‌گاهی به آنجا سرکشی نمایند.

۲- توصیه می‌شود کلیه منافذ ورودی را با نصب نرده‌های آهنی مقاوم ایمن کرده و بر روی درب‌ها و پنجره‌های آهنی نیز با نصب حفاظ، آنها را ایمن کنید.

۳- قفل درب ورودی باید به گونه‌ای نصب شود که توپی قفل هم سطح درب باشد و چنانچه این امکان میسر نبود حتماً با نصب لوله‌ای بر روی توپی به نحوی که امکان شکستن آن از سارقان گرفته شود اقدام کنید.

۴- در صورتی که به منزل جدید نقل مکان کرده‌اید در اولین فرصت نسبت به تعویض قفل‌های اصلی اقدام کنید.

۵- روشن گذاشتن یک لامپ کم‌مصرف زمان دار که در طول روز روشن و خاموش شود و یا یک رادیوی کوچک در منزل توهم حضور شما را افزایش می‌دهد تا سارقان از خالی بودن منزل اطمینان حاصل نکنند و در این صورت مطمئنا ریسک این کار را نیز نخواهند کرد.

۶- هیچ‌گاه کلیدهای درب ورودی آپارتمان را در خارج از منزل مثلاً درون جاکفشی، زیر گلدان، زیر پادری و یا … پنهان نکنید در صورت لزوم می‌توانید آن را به یکی از همسایه‌هایی که اطمینان دارید بسپارید.

۷- در صورت نیاز به خدمه، نظافت‌چی، پرستار کودک، تعمیرکار وسایل منزل و … دقت کنید از افراد مورد وثوق و مطمئن که توسط مراکز خدماتی مجاز اعزام می‌شوند استفاده کنید.

۸- اگر درب منزلتان دارای کنترل از راه دور است در زمان خروج حتماً تا بسته شدن کامل آن منتظر بمانید و قبل از آن ، از ترک محل جداً اجتناب کنید.

۹- از نگهداری امول و اشیاء قیمتی خود در منزل بویژه طلا و جواهر آلات جداً پرهیز کنید و در صورت ترک منزل برای چندین روز حتماً آن را به صندوق امانات بانک‌ها بسپارید.

۱۰- برای ایمنی بیشتر منزل خود، از سیستم های دزدگیر و دوربین مدار بسته استفاده کنید.

۱۱-حفاظ دیوار ها را طوری تعبیه کنید که اگر تیر چراغ برق، علمک گاز، درخت یا ماشینی در کنار آن قرار داشت سارقان نتوانند با بالا رفتن از روی دیوار عبور کنند.

نگاه به چهارشنبه سوری؛ نگاهی آسیب شناختی یا جامعه شناختی

هر جامعه ای برای دوام خود اهدافی را تعیین کرده و برای رسیدن به آنها برنامه ریزی های مدونی را انجام می دهد، یکی از این اهداف حفظ سنت ها، ارزش ها و آداب و رسوم و انتقال آنها به آیندگان است.

 مراسم چهارشنبه آخرسال یکی از این سنت هاست که سابقه دیرینه در جامعه ما داشته و گذشتگان ما به خوبی این سنت را حفظ، اجرا و انتقال داده اند. اما متاسفانه به دلایل مختلف این برنامه تبدیل به میدان آتش بازی و ترقه بازی برای نوجوانان و جوانان شده است.

 افراد فرصت ‌طلب و سودجو به بهانه چهارشنبه آخـر سـال اقدام به تهیه و توزیع انواع مواد محتـــــــرقه انفجاری و آتش‌زا بین مـــردم می‌کنند. خریداران اینگونه مواد را اکثراً، جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند که با به‌کارگیری این گونه مواد در معابر عمومــــــی شهرها و مـــراکز پرجمعیت باعث ایجـاد صداهای مهیب انفجاری‌، رعب و وحشت و سلب آسایش شهروندان شده و به تبع آن، زمینه اخلال در نظم و آسایش عمومـــی و ایجاد مزاحمت برای بانوان و اطفال را فراهم می‌کند.

بعضی ازاین رفتارهای غلط چنان در متن زندگی افراد وارد شده که تبدیل به یک امر عادی گشته و افراد حتی تصور نمی‌کنند که این رفتار ممکن است از نظر قانون جرم باشد. لذا مراسم چهارشنبه آخر سال که در گذشته کارکردهای مثبتی برای جامعه داشته و توسط نیاکان ما، فرصتی برای، افزایش تعامل اجتماعی، ایجاد همدلی و افزایش شادی و نشاط در جامعه بوده، امروزه شکل اجرای آن تغییر کرده به نحوی که کارکردهای مثبت آن فراموش شده و از تأثیرات مدرنیته در امان نمانده است. بطوری که اجرای این آئین که روزی هنجار اجتماعی جامعه به شمار می رفت و به عنوان یک سنت ملی تلقی می شد اکنون به یک ناهنجاری تبدیل شده است و مسئولین را در تصمیم گیری در خصوص آن دچار تعارض نموده است و به یک تهدید جدی برای جامعه مبدل شده است.

با توجه به اینکه در حال حاضر این آیین دیرینه ایرانی تحریف گشته و تهدیدات زیادی را برای جامعه ایجاد می نماید، نیازمند بررسی عمیق و علمی از دیدگاه اجتماعی، فرهنگی و انتظامی است.

امروزه جامعه ای می تواند در برخورد با آسیب های اجتماعی ،موفق باشد که با نگاه فرهنگی به مسائل بنگرد و با بررسی دقیق و موشکافانه تهدیدات را به فرصت تبدیل نماید.استقبال و برگزاری مراسم چهارشنبه سوری به خصوص از سوی نوجوانان و جوانان، علاوه بر اینکه ریشه در آداب و رسوم دیرینه ایرانیان باستان دارد، به خصوصیات خاص دوران نوجوانی و جوانی نیز مرتبط است که این خصوصیات می تواند به نحوی از انحاء در رفتارهای اجتماعی آنان تاثیر گذار باشد.

جوانی، پرشورترین دوره زندگی است،جوان پیشتاز،کنجکاو، پرانرژی و پرتحرک است، این انرژی باید به شکل اصولی و صحیح تخلیه گردد. جوانان دنبال ارضای نیازهای هیجانی خود هستند. هیجانات برای رشد و تکامل شخصیت فردی و اجتماعی جوانان و نوجوانان لازم است و باید در جهات مثبت و کارآمد مورد بهره برداری قرار گیرد.

غافل بودن از احساسات پرشور جوانی و عدم برنامه ریزی مناسب برای هدایت آن ممکن است نتایج ناگواری به دنبال داشته باشد. علل برخی بزهکاری ها، رفتارهای ناشایست و ضد اجتماعی که از برخی جوانان سر می زند، ناشی از آن است که به احساساست آنان جهت گیری مناسب داده نشده است .

از احساسات دوره جوانی می توان برای سازندگی، خلاقیت و رشد اجتماعی این قشر استفاده کرد، به شرط اینکه این احساسات در مسیر درست هدایت شوند. در غیر اینصورت نتایج ناشی از انرژی هیجانی ممکن است منجر به فساد اخلاقی و بی بندو باری و رفتارهای آسیب زا و ناهنجار گردد.

 درعمل اتفاقی که افتاده این است که چهارشنبه‌ آخر سال عرصه جولان عده‌ای سودجو و هنجار شکن شده است که جامعه را با اضطراب و نگرانی مواجه می نماید. مراسم چهارشنبه‌سوری که گفته می‌شود جزیی از جشن‌های نوروزی و فولکلور است در جامعه فعلی و طی سال‌های اخیر هویتی جدید و در عین حال پرخطر و توأم با بروز رفتارهای ضداجتماعی پیدا کرده است.

برخوردهای دوگانه با این پدیده موجب شده است این فرصت که می تواند تقویت‌کننده زیربنای امنیت عمومی باشد نه تنها از دست برود، بلکه تبدیل به نوعی چالش در مسیر برقراری نظم و امنیت عمومی شده و در واقع عامل برهم زننده فرهنگ و هویت ملی به نظر برسد.

موضع‌گیری‌های متفاوت در برابر این پدیده، موجب شده تا نسل‌های مختلف به خاطر عدم اجتماعی شدن دقیق، در مورد آن دارای ذهنیات مختلف باشند. بنابراین مطلوبتر است به چهارشنبه آخرسال از زاویه امنیت نرم‌افزارانه نگریست در این نوع نگاه، امنیت انعطاف‌پذیر یا اسفنجی تعریف شده و هر آسیب یا چالشی تا زمانی که تبدیل به بحران نشده است کیان سیاسی را مورد تهدید قرار نمی‌دهد و بایست به آن به مثابه یک مسئله قابل مدیریت نگریست.

 اگر امنیت انعطاف‌ناپذیر یا شیشه ای تعریف گردد، هر تلنگری قادر خواهد بود این فضای شیشه‌ای را مورد تهدید قرار دهد.

همچنین درجامعه باید نگاه آسیب شناختی در چهارشنبه سوری، جای خود را به نگاه جامعه شناختی دهد. نگاه جامعه شناختی، مثبت و رو به آینده و دیدن کارکردهای مناسب است چه به صورت آشکار و چه به صورت پنهان. چهارشنبه آخرسال در کشور ما از یک نامدیریتی فرهنگی رنج می‌برد. این نامدیریتی فرهنگی در خانه های ما، سیستم آموزشی ما، محله ها و توانمندی گروه های همسالان ما لانه کرده است.

نویسنده: سرهنگ دکتر “ایوب آقارحیمی”- رئیس اداره برآورد اجتماعی و افکار سنجی معاونت فرهنگی و اجتماعی پلیس فارس

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=32189

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.