• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 29 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
3

دستگیری متخلف قطع ۱۱۸ اصله درخت/ کاشت نهال بلوط در منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان

  • کد خبر : 32182
  • 20 اسفند 1400 - 20:15
دستگیری متخلف قطع  ۱۱۸ اصله درخت/ کاشت نهال بلوط در منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان
رئیس منطقه حفاظت شده ارژن با اشاره به دستگیری متخلف قطع 118 اصله درخت در منطقه به مردم دغدغه مند این نوید را داد که متخلفین دستگیر شده و محکوم به شش ماه حبس و 6 میلیارد ریال جریمه نقدی شده اند.

به گزارش سحاب پرس، به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس: در ابتدای آیین کاشت نهال، که با استقبال پر مهر مردم منطقه و شورا و دهیاران انجام شد در آغاز گروهی از دانش آموزان با خواندن یک سرود محیط زیستی به مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس خیر مقدم گفتند و سپس یکی از دانش آموزان به نام فاطمه بهادری شعر زیبایی را که خود سروده بود به محیط بانان تقدیم کرد. سپس گزارشی از بخشی از اقدامات انجام شده توسط انجمن آوای زیست بوم به ویژه کاشت چندین هزار بذر بلوط در منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان، برگزاری دوره های آموزش محیط زیستی و پرنده نگری ویژه کودکان ارائه شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس نیز در این جلسه ضمن تقدیر از حضور ارزشمند جوامع محلی که با شور و شوق به منطقه آمده بودند و کودکانی که با آگاهی و شعور محیط زیستی شعر و مطلب آماده کرده بودند تا نشان بدهند که حامی محیط زیست هستند اظهار داشت: امروز نیز چون سایر روزهای منابع طبیعی اقدام به کاشت نهال خواهیم کرد اما
تفاوت کاشت این نهال ها با سایر درختکاری ها در این است که این نهال ها در محیط امن کاشته می شوند و قرار است دو نفر نیروی دلسوز محلی از این نهال ها مراقبت کنند.

این مقام مسوول تحولی که در مشارکت مردمی در منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان افتاده است را نشان از آگاهی و شعور بالای مردم و مدیریت کارآمد در منطقه برشمرده و ضمن اشاره به موضوع رواج زمین خواری در منطقه در گذشته تاکید کرد: از زمانی که بنده به استان بازگشتم و مشغول خدمت شدم متوجه این معضل شدم و تلاش کردم با هماهنگی دستگاه قضایی، بر این مشکل فائق آییم. متاسفانه تا آن زمان در جلسات و دادگاه هایی که شکایت برای زمین خواری بود محیط زیست جایگاهی نداشت اما بلافاصله رایزنی ها با دستگاه قضایی انجام شد و قرار شد که محیط زیست هم در پرونده ها مداخله و از انفال الهی حراست کند.
ظهرابی اظهار داشت: پرونده هایی برای کاستن از اراضی جنگلی و افزودن به زمین های شخصی از طرف سودجویان انجام شده بود و قرار بود ۱۲۲۴ هکتار دیگر از زمین ها با درخواست افزایش مستثنیات از جنگل ها و مراتع کاسته و به افراد واگذارشود که خوشبختانه ۸۴ درصد از پرونده ها به نفع محیط زیست برگردانده شد و ۱۵ درصد هنوز در حال رسیدگی است و تنها یک درصد رای به نفع متصرفین صادر شده است که این را مدیون زحمت محیط بانان هستیم و از آن مهم تر، مردم دشت ارژن، شورا و بزرگان دشت ارژن که آمدند پای کار و با جدیت از طبیعت و محیط زندگی خود حفاظت . و هر کسی در هر نقطه از این سرزمین جایی را تصرف کرده باشند باید بدانند محیط زیست حق مردم و طبیعت را از انان خواهند گرفت.

دستگیری متخلف قطع ۱۱۸ اصله درخت در منطقه و محکومیت به شش ماه حبس و ۶ میلیارد ریال جریمه نقدی

رئیس منطقه حفاظت شده ارژن نیز. از مشارکت بی نظیر مردم ارژن، مجموعه شورای دشت ارژن و دهیاری دشت ارژن و تشکل های مردم نهاد آوای زیست بوم و روستاگل در برگزاری برنامه های محیط زیستی و پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی و مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست تشکر و سپاسگزاری کرد.

وی همچنین با اشاره به دستگیری متخلف قطع ۱۱۸ اصله درخت در منطقه به مردم دغدغه مند این نوید را داد که متخلفین دستگیر شده و محکوم به شش ماه حبس و ۶ میلیارد ریال جریمه نقدی شده اند.

ایشان با تقدیر از آن دسته از آفرود سوارانی که احترام به طبیعت اولویت آنان است افزود: ورود به مناطق چهارگانه نیازمند رعایت اصول و قواعدی است ، تقاضا می‌کنیم از هر نهاد خاصی که مجوز می‌گیرند از محیط زیست نیز استعلام گرفته شود. تنها ۱۰ درصد از مساحت کشور عزیزمان جزو مناطق چهارگانه است و اینکه در هفته گذشته ۱۴۰ خودرو دو دیفرانسیل وارد حریم و بستر یک تالاب با اهمیت بین المللی و ثبت شده کنوانسیون رامسر شوند و به طبیعت و زیست مندان آن احترام نگذارند مورد اعتراض ما است.

اعلام برائت گروهی از آفرود سواران از دو دیفرانسیل سواران متخلف در مراسم درختکاری

در ادامه دکتر خلیلی از اعضای انجمن آفرود آلفا که به همراه تعداد زیادی از آفرود سواران به منظور شرکت در آیین کاشت نهال حضور یافته بودند، ضمن ارائه گزارش از فعالیت های این گروه آفرودی در برنامه های محیط زیستی از جمله مشارکت در خاموش کردن آتش در مناطق، برگزاری دوره های آموزشی برای رانندگان خودروهای دو دیفرانسیل و مشارکت در درختکاری، در انتقاد به رفتارهای انجام شده توسط برخی به اصطلاح طبیعت گردان و آفرودر نماها، که بدون دانش کافی و گذراندن آموزش های لازم به صورت غیر اصولی وارد طبیعت شده و با اقدام های ناشایسته اذهان عمومی را آزرده کرده اند گفت: ما خود به این گونه رفتارها معترض بوده و اعلام می کنیم که هیچ سنخیتی با این دسته از افرودرها نداریم و تقاضا میکنیم که گروهی هم که دچار چنین اشتباهی شده اند با هماهنگی های لازم ابتدا به علم و ابزار حفاظت از طبیعت مجهز شده و سپس در طبیعت حضور یابند و صرف خریدن یک خودرو دو دیفرانسیل و تجهیز آن به ابزار فیزیکی آفرودر نخواهند شد.

وی با تاکید بر اهمیت شناخت مبحث اکوتوریسم و بوم گردی خاطر نشان کرد: آفرود سواری واقعی این است که علاوه بر اینکه از زیبایی طبیعت لذت می‌برند، با دانش طبیعت گردی و با حفظ احترام به طبیعت و حفظ حرمت جوامع بومی وارد منطقه شده و تلاش می‌کنند برای جوامع بومی منطقه نیز منافعی را به دنبال داشته باشند.

وی ضمن تقبیح اقدام انجام شده توسط برخی دو دیفرانسیل سواران و رفتار ناشایست برخی از آنان بیان کرد: همه آفرود ها اینگونه نیستند
در وحله اول عضو گیری ما بر اساس منش و رفتار و رعایت اخلاق در احترام به طبیعت است و چه بسا اگر شخصی با ما همراه شود و نتواند آداب اولیه را رعایت کند در همان جلسات اولیه از گروه حذف می شود.
هر کسی خودرو دو دیفرانسیل خریداری و تجهیز می‌کند ما او را آفرودر نمی‌دانیم و خواهش می‌کنیم شما نیز آنها را به ما نسبت ندهید
آفرودر ها طبیعت دوستانی هستند که بانی خیر و کمک رسان بوده و جان و مال خود را در کف گرفته و در آتش سوزی ها و سایر برنامه ها پیش قدم می شوند.

در پایان پیش از کاشت نهال توسط تیم آفرود سواری آلفا، به منظور دلجویی از محیط بانان شاخه های گل به محیط بانان اهدا شد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=32182

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.