• امروز : سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 14 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
3
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس تاکید کرد:

رویکرد توسعه و اشتغال همگام با حفظ محیط زیست و مسئولیت اجتماعی

  • کد خبر : 31943
  • 16 اسفند 1400 - 14:38
رویکرد توسعه و اشتغال همگام با حفظ محیط زیست و مسئولیت اجتماعی
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت: صنعتگران باید همسو سازی حرکت به سمت تولید، اشتغال و اقتصاد را با حفظ منابع زیست محیطی سرلوحه حرکت خود قرار دهند.

به گزارش سحاب پرس، روز یکشنبه ۱۵/۱۲/۱۴۰۰ همزمان با روز درختکاری چهار صنعت به عنوان صنعت برگزیدگان استانی در بیست و سومین همایش ملی صنعت، معدن و خدمات سبز با حضور معاون عمرانی استاندار، معاون اقتصادی استاندار، مشاور محیط زیستی استاندار، مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس و رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت در سالن شهید حاج قاسم سلیمانی استانداری معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس حمید ظهرابی؛مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در بیست و سومین همایش ملی صنعت، معدن و خدمات سبز  که به صورت ویدئو کنفرانس در استان ها همزمان با سازمان مرکزی برگزار شد با بیان اینکه تعامل، توام با توسعه صنعت و حفظ محیط زیست ، توسعه پایدار را معنا می بخشد گفت: صنعتگران باید همسو سازی حرکت به سمت تولید، اشتغال و اقتصاد را با حفظ منابع زیست محیطی سرلوحه حرکت خود قرار دهند.
ظهرابی بر حرکت به سمت ایجاد صنایع کم آب بر ، پاک با تکنولوژی برتر و همراه با توسعه شهرک های علمی تحقیقاتی، مراکز رشد و فناوری و صنایع مبتنی بر دانش در استان تاکید کرده و افزود: تولید نباید به هرقیمتی انجام شود و به بهانه تولید، اقتصاد و اشتغال، سلامت بخشی از جامعه نادیده گرفته شود.
وی با بیان اینکه صنعت سبز صنعتی است که برای حفظ محیط زیست تلاش می کند افزود:برای صنایع سبز، رفع آلودگی های محیط زیستی ، کاهش مصرف انرژی، کاهش مصرف آب و کاهش تولید پسماند بعنوان شاخص های اصلی وایفای مسئولیت های اجتماعی در حوزه محیط زیست از جمله شاخص هایی است که مورد ارزیابی قرار می گیرند.
وی افزود: مسائل اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی با هم در یک پیوند ناگسستنی قرار گرفته‌اند به این مفهوم که اگر جایی فقط به محیط زیست پرداخته شود و مسائل اقتصادی و اجتماعی نادیده گرفته شود توسعه ناپایدار است، بنابراین برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار نیازمند توسعه در بخش های مختلف هستیم و توسعه صنعتی یکی از بخش‌هایی است که نقش بسیار اساسی را در توسعه پایدار یک کشور ایفا می‌کند.
وی با اشاره به بحران آب و کمبود در استان که از اصلی ترین مشکلات استان است اظهار داشت: تقریباً همه تالاب ها و رودخانه ها خشکیده اند و ٧۶٨ میلیون مترمکعب اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی وجود دارد. از طرفی بخش کشاورزی۹۰ درصد آب را مصرف می کند و بخش صنعت نیز حدود دو الی سه درصد مصرف آب را دارد اما میزان تاثیر این دو با اقتصاد و اشتغال کشور تناسبی ندارد. بنابراین این رویکرد که از صنعت به عنوان پناهگاهی برای دستیابی به توسعه پایدار در شرایط کم آبی استفاده کنیم اقدامی اصولی و قابل قبولی است.

‎معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز بر ضرورت آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه حفظ محیط زیست تاکید کرد .
محمود رضایی با اشاره به اینکه تمام بنگاه های اقتصادی باید بر اساس شاخص‌ها و معیارهای علمی تعریف شده ، به محیط زیست توجه داشته باشد ، عنوان کرد : بنگاه های اقتصادی با رعایت این اصل موفق به تولید محصولات استاندارد شده و درآمد بیشتری نیز خواهند داشت.

‎وی با بیان اینکه کیفیت باید به عنوان اصلی ترین فاکتور در تولید تمام محصولات مد نظر تولید کنندگان باشد، اظهار داشت : انتظار می‌رود واحد‌های تولیدی بر اساس شاخص‌های تعیین شده زیست محیطی محصولات با کیفیت تولید و نیاز مصرف کننده را تامین نمایند .

‎معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس مسئولیت اجتماعی تولیدکنندگان را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: آنچه مسلم است منافع جمعی بر منافع فردی اولویت دارد ، در این راستا لازم است تا صنایع آلاینده در تولید محصولات خود ، به نحوی آلودگی و تخریب محیط زیست را کنترل کنند.

‎رضایی با تاکید بر اهمیت آموزش عمومی به تمام افراد جامعه و به ویژه تولیدکنندگان در زمینه حفظ محیط زیست عنوان کرد : این مهم باید هم از طرف سازمان محیط‌زیست و صمت و سایر دستگاه‌های اجرایی و هم از طرف عموم مردم مورد توجه جدی قرار بگیرد تا بخشی از مشکلات با یک رویکرد مثبت زیست‌محیطی مرتفع شود.

‎وی با عنوان اینکه صنایع برتر در حوزه محیط‌زیست باید به عنوان صنایع الگو به سایر واحدهای تولیدی معرفی شوند ، گفت: این موضوع بایستی با تبلیغات مناسب و برنامه فرهنگی ساختارمند به صورت فراگیر در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار در حوزه‌های مختلف زیست‌محیطی ، مدیریت شود.

‎معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در رابطه با اهمیت صنایع تک در حوزه‌های زیست محیطی است، افزود: پیشرفت صنعت ما نیازمند استفاده از فناوری‌های نوین برای راه‌اندازی ، ایجاد و توسعه طرح‌های تولیدی است.

‎رضایی با اشاره به اینکه برخی از صنایع آلاینده بایستی کنترل شده و یا واحدهای آنها انتقال داده شوند گفت : قطعا سلامت شهروندان نباید به واسطه آلایندگی واحد‌های تولیدی تهدید شود ؛ چنانچه توجه کافی به این مهم صورت نگیرد و کنترل های لازم در این حوزه اعمال نشود آثار مخرب آن گسترش خواهد یافت .
‎قاسم نهاوندی؛ معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: چهار واحد تولیدی صنعتی استان فارس به عنوان واحد نمونه و برگزیده صنعت سبز در سطح ملی بر اساس ارزیابی عملکرد زیست محیطی انتخاب و تجلیل شدند.
وی اظهار داشت: پس از انتشار فراخوان انتخاب صنایع سبز، در استان فارس ۱۱ واحد صنعتی فرایند ثبت نام خود را تکمیل کرده بودند که از این ۱۱ واحد صنعتی، کارشناسان اداره کل پس از بررسی شاخص های تعیین شده ۸ واحد صنعتی واجد شرایط صنعت سبز انتخاب، که پس از بررسی در سطح ملی ۴ واحد صنعتی سبز انتخاب شدند.
گفتنی است: شرکت نفت پاسارگاد، شرکت گاز پارسیان، شرکت سیمان سفید نی ریز و شرکت کربنات سدیم کاوه بعنوان صنعت سبز استانی انتخاب و تقدیر شدند.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=31943

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.