• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
3

نشست سازمان های مردم نهاد با مسوولان اداره کل حفاظت محیط زیست برگزار شد

  • کد خبر : 30399
  • 07 بهمن 1400 - 9:27
نشست سازمان های مردم نهاد با مسوولان اداره کل حفاظت محیط زیست برگزار شد
صبح امروز نشست ماهیانه سازمان های مردم نهاد با مسوولان اداره کل حفاظت محیط زیست فارس به بهانه روز جهانی آموزش محیط زیست و با عنوان "نقش آموزش و اهمیت آن در حفظ محیط زیست" به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.

به گزارش سحاب پرس، به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، حمید ظهرابی، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان با ابراز خرسندی از تشکیل این نشست بر اهمیت آموزش محیط زیست تاکید کرد و هدف از برگزاری این قبیل گردهمایی ها را بررسی نواقص موجود و ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیت آموزش محیط زیست استان عنوان کرد.

ظهرابی با بیان سخنان مقام معظم رهبری: « شیوه هاى نا صحیح و غیرعادلانه در تعامل با طبیعت و آلوده ساختـن مـحیـط زیسـت در کشورمان نشان دهنده فقدان اگاهی هاى زیسـت محیطى و ضعف ساز و کارهاى قانونی در صیانـت از محیط زیست و جلوگیرى از آلوده سـاختـن آن است. » گفت: تفسیری که میتوان از سخنان ایشان داشت این است که منشاء تمام مشکلات محیط زیستی کشور به خاطر خلل موجود در بحث آموزش و عدم آگاهی لازم در میان اقشار مختلف جامعه است.

​ مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس ابراز داشت: بایستی برای پر کردن خلع های آموزشی و رفع نواقص تلاش کنیم و این امر تنها زمانی حاصل می شود که بخش دولتی به عنوان متولی قانون گذاری و اجرای قوانین و تشکل های مردم نهاد در راستای مسئولیت اجتماعی در کنار هم به افزایش آگاهی عموم، کمک کنند.

ضهرابی اظهار داشت: اگر بخواهیم نگاهی به برنامههای کلان کشور در حوزه محیط زیست داشته باشیم ابلاغات مقام معظم رهبری فصل الخطاب است، به طوری که در بند ۱۲ سیاست های ابلاغی رهبری، تدوین منشور اخلاق محیط زیست ، ترویج و نهادینه سازی کردن فرهنگ و اخلاق محیط زیستی مبتنی بر ارزش ها و الگوهای سازنده ایرانی- اسلامی،تاکید شده که همگی گره گشای مشکلات محیط زیستی کشور است.

این مقام مسئول با اشاره به بند ۱۴ سیاستهای ابلاغی رهبری خاطر نشان کرد: گسترش سطح آگاهی، دانش و بینش محیط زیستی جامعه و نیز تقویت فرهنگ و معارف دینی، مشارکت و مسئولیت پذیری اجتماعی به ویژه در امر به معروف و نهی از منکر، برای حفاظت از محیط زیست در تمام سطوح و اقشار جامعه، از اوجب واجبات است.

وی افزود: در برنامه قانون ششم توسعه تاکید ویژه ای بر موضوع آموزش و خصوصا آموزش محیط زیست بوده است و قانون اساسی کشور این موضوع را یک موضوع عمومی دانسته و بر همه اقشار جامعه تکلیف کرده است.

محیط زیست و سازمان های مردم نهاد نیز برای ایجاد همگرایی عمومی و حرکت به سمت حفظ محیط زیست با ایجاد ساختار لازم و افزایش انگیزه در میان اقشار جامعه، تلاش هایی کرده است.

بنابراین با تاکید بر چگونگی توسعه آموزشها در سطوح مختلف، با ایجاد بستر برای فعالیت های جدید و همچنین تقویت ظرفیت ها و پتانسیل های ناشناخته در اولویت محیط زیست است.

ظهرابی با ابراز اهمیت موضوع آموزش دانش ​ آموزان بیان داشت: یکی از اساسی ترین طرح های قابل پیگیری ​ در اداره کل، طرح محیط یار عنوان کرد و گفت این طرح باعث ایجاد حس مسئولیت پذیری در میان دانش آموزان می شود.

زهرا شفیعی سروستانی، رییس آموزش و مشارکتهای مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس نیز به تشریح اقدامات صورت گرفته در خصوص آموزش معلمان دانش آموزان دانشجویان و همچنین تفاهمنامههای منعقد شده با دانشگاه و آموزش و پرورش پرداخت.

وی تصریح کرد: از جمله اقدامات این اداره، گسترش فعالیتهای آموزشی در مدارس با پیگیری های مکرر و انعقاد تفاهم نامه با اداره کل آموزش و پرورش در قالب آموزش های رسمی (درکتاب های درسی مقطع پیش دبستانی، کتاب پایه یازدهم دبیرستان) به معلمان، برگزاری مسابقات در مناسبت ها برای دانش آموزان و نیز اجرایی نمودن طرح هایی همچون، طرح محیط یار و ساعتی با محیط بان که از سوی سازمان ابلاغ شده و با توجه به شرایط کرونایی، این دو طرح در دو سال اخیر به صورت مجازی و در بستر سامانه شاد برای دانش آموزان اجرا شده است.

مجید تقی خانی، دبیر شبکه تشکل های محیط زیست فارس به توسعه فرهنگ با سه رویکرد مبتنی بر قانون، اخلاق و آگاهی اشاره کرد و به حفظ ارزش ها و انتقال آن به نسل های آینده تاکید داشت.

تقی خانی همچنین به موضوع آموزش دانش آموزان و معلمان به ویژه در مقطع پیش دبستانی و دبستان اصرار داشت و بیان کرد با آموزش این افراد، نیمی از جامعه را می توان برای حفظ محیط زیست همراه کرد.

در این جلسه چندین تن از نمایندگان سازمانهای مردمنهاد استان نیز سخنانی را ایراد کردند که اهم آن ها را می توان تاکید بر آموزش دانش آموزان به ویژه در مقاطع ابتدایی، تشکیل جلسات هماهنگی با آموزش و پرورش به ویژه در سطح وزارتخانه و سازمان برای همکاری های همه جانبه بین دو دستگاه، توجه ویژه به تخصصی کردن سمن ها برای افزایش راندمان و بهره وری بیشتر آن ها و نیز برگزاری دوره آموزشی برای سمنها به منظور تربیت مدرسان محیط زیستی با هدف آموزش دانش آموزان و معلمان مقاطع پیش دبستانی و دبستان در قالب طرح محیط یار، برشمرد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=30399

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.