• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
6
گزارش؛

عروسک بازی در شب عروسی!

  • کد خبر : 29836
  • 24 دی 1400 - 17:30
عروسک بازی در شب عروسی!
دخترک پاهایش را روی زمین می کوبد؛ نمی خواهد از همبازی هایش جدا شود، پسر اما ذوق دارد؛ از ازدواج چیزی نمی داند اما حس بزرگی و غروری به او دست داده است؛ حالا باید مسئولیت سنگین یک خانه را بر دوش بکشد.

از ازدواج فقط تاج و تور عروسی می داند با ماشینی گلکاری شده…

چشمانم را می بندم و به کودکان در لباس عروسی فکر می کنم، چه تصویر ترسناکی؛ چه کابوس وحشتناکی

شاید از این تصویر خودشان هم ترسانده باشد و چیزی جز کابوس ندیده باشند.

در برخی مناطق دیده می شود که پدری برای پول، دختر خود را میفروشد و دخترش را به اجبار به عقد مردی درمی آورد که به وی هیچ علاقه ای ندارد.

دختران نحیفی که با زور کفش پاشنه بلند میخواهند بزرگ تر جلوه داده شوند. با چشم غره های پدر بر سفره عقد می نشیندند و بدون هیچ اطلاع  و علاقه قبلی  راهی خانه بخت می شوند.

این داستان کودکانی است که نه از بازی کودکانه چیزی فهمیدند و نه از ازدواج و خواستگاری….

نه اختیاری در تصمیم گیری ازدواج دارند و نه می توانند به خواست خودشان طلاق بگیرند؛ باید بسوزند و بسازند

داستان آغاز زندگیشان معمولا به این شکل آغاز می شود؛ یک روز که سرگرم بازی با همبازی هایشان هستند بزرگتر ها آن ها را صدا می زنند و می گویند حاضر شو باید عروسی کنی!

با صلاح بزرگترانی که هیچ صلاح نمی دانند، با تصمیمی که به نابودی برخی از آن ها می انجامد و به خیال پدر و مادر ها تصمیم درستی است، وارد زندگی می شوند

آن ها ازدواج می کنند اما زندگی نه…

یا با کودکی همسن و سال های خودشان ازدواج می کنند یا با مردهایی که چندین برابر خودشان سن دارند..

در این میان پسران کم سن و سالی هم هستند که همانند دختران، اختیاری از خود ندارند و هنوز پشت لبشان سبز نشده صاحب خانه و زندگی می شوند؛ از زندگی متاهلی نمی دانند، اما متاهل می شوند.

در جامعه اما شاهد ازدواج های اجباری هستیم که می توانست زندگی پر موفقیتی باشد، مسئله ای که حالا به یک معضل تبدیل شده است.

اساسا برخی از فقها و مراجع  نیز ازدواج کودکان کمتر از سن بلوغ را باطل می دانند بنابراین به هیچ وجه قابل توجیه نیست که در یک کشور اسلامی این گونه قانون گریزی صورت گیرد و برخی بخواهند برای این اقدامات توجیه بتراشند.

در کنوانسیون‌ جهانی حقوق‌ کودک، هر فردی که دارای سنی کمتر از ۱۸ سال باشد، کودک محسوب می شود، ایران نیز در سال ۱۳۷۲ به این کنوانسیون ملحق شد.

اما یک پژوهشگر اجتماعی با استناد بر پژوهش صورت گرفته با بیان اینکه ۱۷ درصد از ازدواج‌های کشور مربوط به دختران زیر ۱۸ سال است، گفت: ۱۴ هزار کودک بیوه زیر ۱۸ سال در کشور وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت؛ شرع مقدس اسلام ۹ سال تمام را برای ازدواج کافی می داند اما مجمع تشخیص با توجه به مصالح جامعه ۱۳ سال را مبنی قرار داده و افزایش سن بیش از این صحیح نیست. دختر اگر در زمان عقد بگوید که نمی خواهد پدر هر اندازه هم اصرار کند هیچ عاقدی خطبه عقد و ازدواج را نمی خواند بنابراین طرح موضوع ازدواج اجباری از جانب کسانی که به دنبال تغییر سن ازدواج هستند نابجا است.

یک کارشناس اجتماعی می گوید؛ طلاق و فروپاشی کانون خانواده از پیامدهای اصلی ازدواج جوانان در سنین پایین و زیر ۱۸ سال است.

حسین ابراهیمی مقدم؛ روانشناس و مشاوره خانواده معتقد است؛ ازدواج زود هنگام برای کودکان و نوجوانان به دلیل این مهم است که با عدم انتخاب همسر همراه است حتی اگز موفقیت آمیز باشد، موجب افسردگی می شود.

عطاءالله محمدی؛ روانشناس و آسیب شناس اجتماعی نیز می گوید؛ آثار و تبعات ازدواج زود هنگام یه طور حتم برای هر یک از طرفین غیرقابل انکار است اما این آسیب برای دختران از لحاظ اجتماعی همچون ازدواج مجدد و فرزند پروری بیشتر مشاهده می شود.

معاون وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در واکنشی تند نسبت به ازدواج های زودهنگام و کودک همسری گفت؛ کسانی که در این زمینه مشارکت داشتند از جمله عاقد یا دفترخانه ازدواج که چنین ازدواج هایی را ثبت می کنند، قابل تعقیب کیفری هستند و قانونگذار مجازات حبس برای آن در نظر گرفته است.

مطابق ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی کشور، سن ازدواج دختران ۱۳ سال و سن ازدواج پسران ۱۵ سال عنوان شده است؛ این در حالی است که اب اجازه والدین و همچنین اخذ مجوز دادگاه، محدودیت سنی نیز برداشته شد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=29836

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.