• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4
​عضو شورای اسلامی شهر شیراز:

توانمندسازی زنان حاشیه‌نشین ضروری است

  • کد خبر : 28724
  • 29 آذر 1400 - 13:01
توانمندسازی زنان حاشیه‌نشین ضروری است
رئیس کمیسیون ساماندهی حاشیه نشینی و رفع محرومیت مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر شیراز گفت: پرداختن به زندگی زنان و دختران حاشیه‌نشین و توانمندسازی آنها،‌ بسیار ضروری است چراکه شناخت ابعاد مختلف زندگی آنها می‌تواند منجر به کاهش پدیده حاشیه نشینی و کاهش تبعات منفی ناشی از این پدیده شود.

به گزارش سحاب پرس، به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، مریم حسینی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: مطالعات نشان می‌دهد که زنان بیش از مردان در معرض فقر قرار دارند. در واقع  بخش عمده‌ای از فُقرا در جهان را زنان تشکیل می‌دهند.
رئیس کمیسیون ساماندهی حاشیه نشینی و رفع محرومیت مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: زنانه شدن فقر می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد اما برای اینکه بتوانیم مشکلات و آسیب‌های اساسی حوزه زنان و دختران را بررسی و برطرف کنیم در وهله اول باید به دنبال پاسخی برای این پرسش‌ها باشیم که چه عواملی موجب آسیب‌پذیری بیشتر زنان حاشیه‌نشین نسبت به زنان شهرنشین شده و آیا فقر یا بدسرپرستی تنها عامل لغزش زنان به سمت اعتیاد است؟
وی اضافه کرد: در هنگام روبه رو شدن با فقر، زنان اولین قشری هستند که از چرخه آموزش و تحصیل حذف می‌شوند و بدین ترتیب میزان احساس امنیت اجتماعی آنها پایین می‌آید و به سمت شرایط ناپایداری از نظر روحی و روانی سوق پیدا می‌کنند.
حسینی افزود: نیاز است که تمام تلاش خود را برای توانمندسازی زنان و دختران به کار بگیریم. البته توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در سکونتگاه‌های غیررسمی باید با رویکرد توسعه کسب و کارهای خُرد و با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی انجام شود و در اولین مرحله باید نهادها، سازمان‌ها و تسهیلگران را برای تحقق این امر آماده‌سازی کنیم.
وی بیان داشت: برای حل این مشکل، راه اندازی بازارچه‌های دائمی و حمایت از محصولاتی که این قشر تولید می‌کنند از اهمیت بسیاری برخوردار است.
عضو شورای شهر شیراز عنوان کرد: زنان و دختران حاشیه‌نشین معمولا تمام وقت خود را در فضای محله می‌گذرانند و همین مسئله باعث می‌شود نسبت به مردان در معرض آسیب‌های بیشتری قرار بگیرند و حتی بیش از مردان از مشکلات و مسائل در مناطق حاشیه‌ای رنج ببرند.
وی گفت: متأسفانه این مسائل سلامت جسم و روح زنان و دختران در این مناطق را تهدید می‌کند. لذا پرداختن به زندگی زنان و دختران حاشیه‌نشین یک مسئله بسیار ضروری است چرا که شناخت ابعاد مختلف زندگی آنها می‌تواند برای مسئولان راهگشا باشد و منجر به کاهش پدیده حاشیه نشینی و کاهش تبعات اجتماعی فرهنگی منفی ناشی از این پدیده شود.
حسینی افزود: باید بپذیریم که در شهرسازی و شهروندداری دچار مشکل شدیم و همین مسئله باعث ایجاد حاشیه‌نشینی شده است.
وی ادامه داد: درک کالبدی و تک بعدی نسبت به شهر عمران‌زدگی را به دنبال دارد و به همین دلیل است که مردمانی نجیب به حاشیه و محلات فقیر کشیده می‌شوند و مناطق کم‌برخوردار وسعت بیشتری پیدا می‌کند.
رئیس کمیسیون ساماندهی حاشیه نشینی و رفع محرومیت مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر شیراز اعلام کرد: ما همچنان در برنامه‌ریزی و طراحی شهری دچار اشتباهات بزرگی هستیم و باید این نکته مهم را در نظر بگیریم که‌ حاشیه‌نشینی هیچ وقت خاتمه پیدا نمی کند مگر اینکه فرآیند تولید و تداوم پدیده حاشیه نشینی را بشناسیم.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=28724

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.