• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
1
نگاهی به صحبتهای شهردار شیراز در نشست خبری با اصحاب رسانه

همه ما فرزندان شیراز هستیم

  • کد خبر : 28525
  • 27 آبان 1400 - 17:24
همه ما فرزندان شیراز هستیم
نخستین نشست خبری شهردار شیراز با اصحاب رسانه برگزار و مهندس سید احسان اصنافی پاسخگوی سوالات خبرنگاران در خصوص مسائل همچون ساماندهی کمربندی، شفافیت، پروژه های عمرانی، انتخاب مدیران، وضعیت قبرستان دارالسلام، حاشیه نشینی، الحاق روستاهای حاشیه ای به شهر شیراز و ... بود.

به گزارش سحاب پرس، مهندس اصنافی در ابتدای این نشست با اعلام اینکه در دوره  مدیریت جدید، سیاستگذاری‌های کلی و کلان در شهر شیراز مبتنی بر دو محور اصلی شکل گرفته اظهار داشت: در جبهه اول مقرر شده که به ساماندهی بدهی و مطالبات گذشته بپردازیم و سپس با تسهیل موانع سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی جهت استفاده بهینه از منابع مالی شهرداری و راه‌اندازی سیستم مدیریت کنترل هزینه و درآمد به توسعه پایدار شهر کمک خواهیم کرد.
شهردار شیراز تاکید بر تسهیل روند ورود سرمایه‌گذار و مشارکت در توسعه شهر شیراز را به معنای استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران در کلیه بخش‌ها به‌ویژه در حوزه گردشگری، خدمات شهری و فرهنگی بر اساس رابطه روابط برد برد دانست و افزود: باید قفل و موانع سرمایه‌گذاری را در هم شکست تا نتیجه مطلوب عاید شهر شود.
وی ادامه داد: حوزه دوم، انجام اقدامات فرهنگی است که در این رابطه سیاست‌گذاری‌هایی انجام شده و با تغییر در معاونت فرهنگی امیدواریم شاهد  جهش در این حوزه باشیم، البته ما شهرداری یک قطعه از پازل فرهنگی شهر هستیم و به سوی تمام جریان‌های اجتماعی فرهنگی شهر دست دوستی دراز می‌کنیم تا با هم افزایی بتوانیم به ایفای نقش بپردازیم.

افزایش شتاب پروژه‌های عمرانی با رویکرد جدید

مهندس اصنافی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص روند پیشرفت پروژه های عمرانی گفت: روند اجرای بزرگراه  سردار شهید سلیمانی به طول ۱۸کیلومتر که ۷کیلومتر آن باقیمانده است تسریع یافته، برخی موانع رفع شده و در تثبیت قطعه منصورآباد نیز شهرداری و خاتم الانبیا با صرف هزینه قابل توجهی اقدام نموده اند. مشکل تملکی تقاطع جام جم در توافق با صداوسیما رفع شده و قطعه سوم پروژه نیز پیشرفت قابل توجهی دارد و رو به اتمام است.
شهردار شیراز خاطرنشان کرد: یکی از نگرانی‌ها در اجرای این پروژه رانش زمین بود که در این ارتباطات تاکنون‌ چند تونل اجرا شده و با کمک اساتید دانشگاهی  طرحهای تثبیتی بررسی شده و برای مثال که در یک مورد  هزینه  ۶۰میلیاردی برای تثبیت زمینهای پشت منصورآباد دیده شد .
وی با اعلام اینکه تقاطع مدافعان سلامت نیز روند اجرایی مناسبی دارد، به تشریح دیگر اقدامات شهرداری شیراز همچون بزرگراه مولوی در شرق شهر، ۵۵متری هاشمی رفسنجانی در محور شمال غرب شیراز جهت تسهیل در ورودی آزادراه شیراز – اصفهان پرداخت و افزود: بسیاری از این پروژه‌ها به ویژه با شتابی که گرفته‌اند به زودی در خدمت شهروندان قرار خواهند گرفت تا این شریان‌های حیاتی بتوانند کارکرد اساسی در توسعه حمل و نقل داشته باشند. همچنین برای رفع مشکلات ورودی شمال غرب عملیات ساماندهی ورودی گویم هم از چندی قبل آغاز شده است.
مهندس اصنافی در خصوص تکمیل پروژه های شهر گفت: اولویت ما فنی و سپس بر اساس توان مالی شهرداری است و شاخص ما براساس تعریف پروژه با عناوینی چون این شورا و شورای قبل نیست و کارکرد و نقش عملکردی پروژه برای ما اهمیت اصلی را دارد و طبق اولویت‌های خود پروژه ها را تعریف کرده و ادامه می‌دهیم اما نگاهمان کاملا ًفنی و غیرسیاسی است. هدف ما این نیست که هیچ پروژه ای را زخمی نگه داریم اما به عنوان مثال برخی پروژه ها مانند خیابان ارم چون ‌در بحث آبهای سطحی دارای مشکل است، به اصلاح نیاز دارد یا خیابان غذا باید به حالت پایدار برسد.
وی در خصوص احتمال اجرای برخی از پروژه های حذف شده عمرانی در دور قبل شورا از جمله تقاطع قصردشت گفت: در خصوص این تقاطع چون‌هزینه تملک بالایی دارد، ابتدا باید مباحث تملکی حل و سپس به دنبال اجرای آن برویم.
وی ادامه داد: در تقاطع بلوار چهل مقام نیز با عبور حجم بالایی از تاسیسات مختلف شهری روبرو هست و برای ساماندهی آن چند طرح ترافیکی پیش بینی شده و همچنین دور برگردان دروازه قرآن هم برداشته و به بالاتر منتقل میشود.
شهردار شیراز در خصوص طرح ساماندهی میدان شهدا (شهرداری) از تعیین تکلیف آن توسط شهردار جدید منطقه هشت خبر داد.

خط دو مترو، مهمترین پروژه حوزه حمل و نقل

شهردار شیراز از بخش حمل و‌نقل به عنوان یکی دیگر از اولویتهای شهرداری در دور جدید یاد کرد و گفت: مهمترین پروژه در این حوزه خط دوم مترو است که عرض شیراز را پوشش خواهد داد و در حمل و نقل شیراز نیز بسیار موثر است. تلاش داریم بخش اول فاز یک آن در بهمن، بخش دوم تا هفته دولت سال آینده و در نهایت بخش نهایی تا سال ۱۴۰۲مسافرگیری شود.
مهندس اصنافی در خصوص بهبود وضعیت اتوبوس و تاکسی نیز اضافه کرد: تلاش داریم با افزودن اتوبوس‌های مجهز و نو به ناوگان کنونی و نوسازی ناوگان فعلی و دریافت مساعدت از ستاد ملی سوخت قصد  و بازتعریف شبکه حمل و نقل به صورتی منسجم و پوششی به افزایش و بهینه سازی ظرفیت این حوزه بپردازیم.
وی در خصوص اجرای تراموا و‌برخی طرحها و پروژه های دیگر حوزه حمل و‌نقل گفت: اجرای این پروژه ها منوط به تعیین تکلیف طرح جامع مدیریت حمل و‌نقل شهر است و اگر قرار باشد بدون درنظر گرفتن بخشی از زیر ساخت کلنگ زنی تراموا را داشته باشیم شریان عمومی شهر کامل بهم می ریزد و معتقد هستم باید طبق طرح مصوب کار انجام شود.

همه ما فرزند شیراز هستیم

بررسی دیدگاه شهردار شیراز در مورد حفظ و صیانت از بافت تاریخی و میراث‌های فرهنگی شهر شیراز نیز سوال دیگری بود که اصحاب رسانه از شهردار شیراز پرسیدند و اصنافی پاسخ داد: همه ما فرزند همین شهر هستیم و نسبت به آن تعلق خاطر داریم و بافت تاریخی شهر شیراز با زندگی مردم در هم تنیده شده است.
مهندس اصنافی افزود: متاسفانه به دلیل رویکردهای نادرست این بافت تبدیل به یک حاشیه نشینی در مرکز شهر شده است. در بافت تاریخی باید سیاستگذاری‌ها به جای کاشی و آجر به سمت انسان‌محوری و هویت محله ای آن برود اما از آنجا که احیای این محدوده شهری وظیفه شهرداری است باید اجازه دهند مسیرهای دسترسی به برخی بخشها تسهیل شود.
وی در تکمیل صحبت‌های خود گفت: خانه های تاریخی شیراز باید احیا شود و هویت این بافت با حضور اجتماعی متبلور می شود و انتظار داریم سیاست ها در بافت قدیم شیراز تغییر و به سمت انسان محوری سوق پیدا کند. ساکنین بافت تاریخی فرهنگی بخش جدایی‌ناپذیر از هویت آن هستند و احیای بافت تاریخی باید با توجه به وجود معتادان متجاهر و آسیب‌های اجتماعی دیگر تعریف و تلاش ما این است که هویت بافت تاریخی حفظ شود.
شهردار شیراز در مورد احیاء قبرستان دارالسلام شیراز نیز بیان کرد: بسته بودن درب این قبرستان تاریخی به سبب سابقه سرقت سنگ‌های تاریخی آن است اما با وجود اینکه اوقاف و شهرداری و میراث فرهنگی هرکدام در خصوص این قبرستان دیدگاه‌هایی دارند شهرداری  شیراز آمادگی این را  دارد که تا تعیین طرحی جامع در مورد آن و تعیین تکلیفش، با سایر نهادهای ذیربط با هدف ساماندهی این قبرستان تاریخی همکاری کند.
مهندس اصنافی در خصوص حفاظت از مسجد جامع عتیق و مدرسه خان نیز گفت: شورا چهارم برای همکاری در این زمینه ورود پیدا کرد اما ورود شهرداری به این موضوعات باعث می‌شود که سایر دستگاه های متولی از انجام کارها و وظایف خود سر باز زنند.

مشکلات کمربندی با تغییر نام حل نمی‌شود

شهردار شیراز در خصوص مشکلات کمربندی پرخطر شیراز هم گفت: کمربندی شیراز با تغییر نام ایمن نمی‌شود زیرا بزرگترین مخاطره این محدوده تداخل تردد وسایل نقلیه سنگین و سبک است و تا کمربندی شمال شرق این شهر به بهره‌برداری نرسد و محل تردد کامیون‌ها تامین نشود نمی توان این مسیر را ایمن کرد و اگر کمربندی را به شهرداری بدهند ما باید آن را ورود  کامیون ممنوع کنیم‌ که این‌ کار تا زمانی که کمربندی شرقی تکمیل نشود امکان پذیر نیست .
مهندس اصنافی ادامه داد: در روزهای اخیر ۸۶ کیلومتر کمربندی در اصفهان راه اندازی و همچنین بزرگراه اشرفی اصفهانی وسط شهر اصفهان توسط راه و شهرسازی تاسیس شده اما برای ایجاد کمربندی جدید شیراز همه توقع‌ها به سمت شهرداری است که به موضوع ورود پیدا کند در صورتی که این موضوع وظیفه شهرداری نیست.
وی اضافه کرد: در حالی که حتی در اصفهان هزینه ساخت بزرگراه اشرفی اصفهانی و کمربندی آنجا راه و شهرسازی متقبل شده اما در اینجا ما می گویند ۳۰درصد هزینه ساخت کمربندی شرقی شیراز را هم شهرداری باید بپردازد، این در حالی است که کمربندی در حیطه مسئولیت شهرداری نیست و ارائه مجوز شهرکهای آن سوی کمربندی نیز توسط راه و شهرسازی بوده است.

برخی دستگاهها میخواهند حتی وظایف ذاتی خود را به دوش شهرداری بیاندازند

وی با گله از اینکه برخی دستگاهها میخواهند حتی وظایف ذاتی خود را به دوش شهرداری بیاندازند، گفت: به عنوان مثال شهرداری شیراز در زمینه ساماندهی اطراف مجموعه سعدیه ورود پیدا کرد و هزینه سنگینی از جیب مردم شیراز صرف این کار شد اما بعد از افتتاح آن گیت بلیت فروشی در ورودی این مجموعه قرار داده شد و پول آن نیز به خزانه دولت واریز می شود در صورتیکه هزینه ساماندهی و ساخت آن از جیب مردم شیراز بوده است.
مهندس اصنافی پیشنهاد داد: یا باید این گونه مجموعه‌ها که با پول شهرداری که در واقع پول مردم است ساخته می شود، بصورت هیات امنایی اداره و پول حاصل از بلیت فروشی صرف همین مجموعه و شهر شیراز شود یا کلا بلیت فروشی تعطیل و این مکان به صورت رایگان در اختیار عموم قرار گیرد.
شهردار شیراز ادامه داد: در مورد دیگر در حالی که شهرداری برای ساماندهی اطراف برم دلک ۴۰میلیارد تومان هزینه کرد از آن طرف رفته اند از ما شکایت کرده اند که شهرداری دارد در این محل پیاده رو میسازد و همکاری که نمی‌کنند هیچ شکایت هم می کنند.
شهردار شیراز ادامه داد: در محله سعدی نیز کوچه ۶متری در گود گل کنان را تعریض و به کوچه ای ۲۰متری تبدیل کرده ایم حالا هر کدام از دستگاهها از ما میخواهد هزینه میلیاردی برای جابجایی تاسیسات شهری را که جز وظایف آنهاست شهرداری بپردازد و به همین دلیل هم اجازه آسفالت و ایجاد تک لبه در آنجا را نداریم و مردم آنجا هم با مشکل روبرو هستند. سوال اینجاست چرا دستگاه های مختلف سعی دارند فرافکنی کرده و همه چیز گردن شهرداری بیاندازند؟ در صورتیکه مدیریت شهری شیراز آمادگی دارد که تعریض محور مجاور محله گود گل‌کنان شیراز را در صورت انجام وظایف قانونی سایر دستگاه‌ها ظرف ۲ ماه آینده تکمیل و به بهره‌برداری برساند.
وی با گلایه از اینکه درصد زیادی از درآمد حاصل از جرایم رانندگی و ارزش‌افزوده به شهر نمی رسد، گفت: سال گذشته از ۴۲درصد سهم شهر از جریمه های راهنمایی تنها دو درصد آن به شهر رسید و در خصوص سهم ۳درصدی ارزش‌افزوده هم چون صورت حسابی به ما نمیدهند، نمی‌دانیم که سهم واقعی شهر چقدر است.
مهندس اصنافی گفت: متاسفانه این حرف بر سر زبانها افتاده که شهرداری ۶هزار میلیارد تومان بودجه دارد پس همه هزینه های  شهر را متقبل شود، این در حالی است که ۴۰درصد این بودجه نقدی و ۶۰درصد از طریق تهاتری وسرمایه گذاری است.

ضرب الاجل توقف تخلیه فاضلاب کارخانه های نشاسته سازی به  رودخانه چنار راهدار

شهردار شیراز در ارتباط با بوی بد اطراف برخی شهرکهای حاشیه کمربندی جنوبی شهر علت آن را ورود فاضلاب چند کارخانه نشاسته سازی به رودخانه چنار راهدار عنوان کرد و گفت: این موضوع بارها با حضور دادستان و مسئولان قضایی  بررسی شده که مربوط به چند کارخانه نشاسته سازی است و قرار شد این کارخانه ظرف مدت یک ماه نسبت به ایجاد فاضلاب صنعتی اقدام و دیگر فاضلاب خود را به رودخانه چنار راهدار نریزند.
مهندس اصنافی گفت: در خصوص حاشیه نشینی و الحاق روستاهای اطراف به شهر  دو معضل جدی داریم یکی عدم تصویب طرح جامع شهر و مشخص شدن کاربری اطراف هر روستا است که یکی از نتایج آن میشود حاشیه نشینی که اگر این طرح وجود داشت هیچ‌ زمینی تفکیک نمیشد تا تبدیل به حاشیه و‌مشکلی برای شهر شود و نکته دوم معضلات اجتماعی است که در پی ساخت و سازهای غیر مجاز به وجود می‌آید.
وی ادامه داد: در خصوص الحاق روستاها ما نمی‌توانیم روستایی را به شهر ملحق کنیم که هزار و یک مشکل دارد و بعد شهرداری بخواهد پاسخگوی آن مشکلات باشد، به همین دلیل به صراحت گفتیم ابتدا در خصوص طرح جامع، طرح تفصیلی و همه موارد تعیین تکلیف بشود بعد این روستاها به شهر الحاق شوند.

برای تکمیل مرکز دیتاسنتر شهرداری شیراز ۲۰۰میلیارد تومان لازم است

شهردار شیراز گذری هم به حوزه هوشمندسازی زد و گفت: تاکنون بخشی از فرایندها هوشمند شده است اما در این دوره تلاش داریم فرآیند طولانی مدت صدور مجوز و پروانه‌ها کوتاه شود و با داده‌کاوی در این حوزه علاوه بر افزایش بهره وری و کیفیت در راستای کاهش زمان کار و افزایش شفافیت نیز گام برداریم.
وی ادامه داد: یکی از نیازها در راستای هوشمند سازی، تکمیل و راه اندازی دیتا سنتر است که از ابتدای امسال روند اجرای آن مجددا سرعت گرفته و ساختمان آن تقریبا تکمیل شده است اما برای تجهیز آن نیازمند ۲۰۰میلیارد تومان اعتبار هستیم که یا با حضور یا به همت شهرداری آن را تکمیل می‌کنیم .
مهندس اصنافی با بیان اینکه در حوزه مالی و اقتصادی بحث مدیریت بر هزینه – درآمد را در دستور کار داریم، گفت: امیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده شاهد عملکرد خوب در این حوزه باشیم. همچنین در حوزه برنامه ریزی به دنبال تکمیل سامانه PMISهستیم تا کل فرایند عمرانی بر این بستر پیاده شود و نظارت بیشتری بر روند اجرای پروژه ها داشته باشیم.
شفافیت و نگاه به این واژه در دور جدید فعالیت شهری  یکی دیگر از سوالاتی بود که شهردار شیراز به آن پاسخ گفت و افزود: یکی از نیازهای اساسی حوزه شفافیت تامین ابزار مورد نیاز آن است و باید شاهد شفافیت در فرایندها نیز باشیم.
وی در پاسخ به پرسش یکی از اصحاب رسانه در خصوص موضوع املاک گمشده نیز گفت: ما پیگیر تعیین تکلیف مالکیت املاک به ویژه املاک دارای سند کاغذی هستیم. تلاش داریم املاک رها شده و گم شده شهرداری را پایش و رصد کرده و سپس وارد سامانه املاک کنیم زیرا در این حوزه نابسامانی‌هایی وجود دارد.

 ملاک انتخاب مدیران شهرداری شایستگی‌ آنهاست 

اصنافی در خصوص انتصابات مدیران شهرداری و‌ملاک و معیار این انتصابات گفت: ‌معیار، ملاک و حجت من در انتخاب مدیران شهرداری، توانمندی افراد است .
وی ادامه داد: در این راستا برخی جو سازی ها برایمان مهم نیست و وقتی فرد توانمندی دارد که برای شهر  قابل استفاده است از او‌ استفاده میکنیم چرا که ملاک شایستگی‌ها است و در این راستا ۹۰درصد انتصابات ما از بدنه شهرداری است و هیچ‌ خط‌ کشی سیاسی و حزبی هم انجام ندادیم.

به دنبال مچ‌گیری و حاشیه سازی نیستیم

شهردار شیراز  در خصوص سرنوشت مقصران سیل هم گفت: پیگیری داستان سیل به عهده دستگاه قضایی است، بنای ما در مدیریت جدید شهر این نیست که به دنبال حاشیه سازی یا مچ گیری از قبلی ها باشیم  .
وی تاکید کرد: به دنبال مچ‌گیری و حاشیه سازی نیستیم یا محکوم کردن مدیران گذشته نیستیم. بلکه بنا داریم به جای آنکه بگوییم قبلی‌ها چکار کردند، بگوییم ما می خواهیم چه کاری انجام دهیم و تنها به دنبال انجام کار خودمان و کارهایی هستیم که روی زمین مانده است.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=28525

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.