• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 29 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
5
​شهردار منطقه یازده شیراز:

ارمغان اجرای پروژه های عمرانی در مناطق کمتر برخوردار، ارزش افزوده است

  • کد خبر : 28368
  • 17 مهر 1400 - 13:00
ارمغان اجرای پروژه های عمرانی در مناطق کمتر برخوردار، ارزش افزوده است
رنگین کمانی از پروژه های عمرانی با رویکردهای افزایش تعاملات اجتماعی، ارتقا فرهنگ شهروندی، گسترش زیرساخت های ورزشی و افزایش سرانه فضای سبز در سطح منطقه یازده شهرداری شیراز مشهود است. از یک سو با پردیس تئاتر نصر روبرو هستیم که با توسل به رویکردهای هنری می تواند فرهنگ شهروندی را ارتقا دهد و از سوی دیگر یکی از بزرگ ترین و مجهزترین استخرهای جنوب کشور و سالن های ورزشی با مشارکت بخش خصوصی در دست احداث قرار دارند. علاوه بر این ها، پارک های نماز و جانبازان و دیگر فضاهای سبز شهری قرار دارند که در میان آنها پارک سایه با مجهز شدن به ورزش های صخره نوردی و زیپ لاین، پل معلق و دیگر امکانات تخصصی خود نمایی می کند.

به گزارش سحاب پرس، توجه داشته باشیم که هر یک از این پروژه های عمرانی منجر به ارزش افزوده ای خواهند بود که نقاط محروم کلان شهر شیراز را در مسیر یک دگردیسی بزرگ قرار داده و در نهایت به افزایش کیفیت زندگی شهر و شهروندان تبدیل خواهد شد. مهندس برزگر شهردار منطقه یازده شیراز بر این باور است که جمعیت کلان شهر شیراز در سال های نزدیک جهش انفجاری را تجربه می کند و مدیریت شهری باید نگاه ویژه ای به حفظ فضاهای موجود و ایجاد امکانات شهری برای پاسخگویی به نیازهای مردم داشته باشد. مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید.

شیراز در آستانه دگردیسی بزرگ

شهردار منطقه یازده شیراز گفت: شهر شیراز دارای پتانسیل های ارزنده ای در حوزه های مختلف است و افزایش جمعیت آن نشان از جذابیت و قابلیت های این کلانشهر دارد.

مهندس حمید برزگر با گمانه زنی پیرامون این موضوع که در سال های آتی، یعنی در افق ۱۴۰۵ جمعیت شهر شیراز رشد چشمگیری را تجربه خواهد کرد گفت:  بسیاری از روستاهای شیراز که در گذشته فاصله زیادی با محدوده شهری داشتند هم اکنون جمعیت یکصدهزار نفری را در خود می پرورانند. در نظر داشته باشیم که جلوگیری از مهاجرت به سادگی امکان پذیر نیست و طبق یک قاعده علمی هر پنجاه سال یک بار این مساله اتفاق می افتد. بنابراین مدیریت شهری باید با این دگردیسی بزرگ همراه شده و بر سطح امکاناتی که مورد نیاز شهر و شهروندان است، بیفزاید.

یک تهدید بزرگ گریبانگیر پارک سایه

این مقام عالی شهرساز در ادامه به حاشیه هایی که پیرامون یکی از موفق ترین پروژه های شهرداری شیراز در منطقه یازده مطرح شده اشاره کرد و افزود: از گذشته های دور زمین پارک سایه متعلق به شهرداری شیراز بوده است و طبق توافقاتی که با مجمع خیرین سلامت صورت گرفته قسمتی از آن برای احداث بیمارستان رسول اعظم (ص)در نظر گرفته شد. شهرداری شیراز با توجه به رویکرد خدماتی بیمارستان مقدار ۲ هکتار از این زمین را به شرطی که مابقی زمین به پارک و فضای سبز تبدیل شود، طی تفاهمنامه ای به مجمع خیرین سلامت واگذار می کند.

وی در ادامه افزود: حال این سوتفاهم برای مجمع خیرین سلامت پیش آمده که منظور از اختصاص دو هکتار از زمین برای بیمارستان به معنای دو هکتار زیر بنای تحت اشغال است و در حال افزایش بنای بیمارستان هستند. که با این رویه باید کل پارک سایه را تغییر کاربری داده و به فضای بیمارستانی اختصاص دهیم! در نظر داشته باشیم که پارک سایه طبق طرحی که سال ها پیش تهیه شده بود اجرا گردیده و در حال حاضر یکی از مهمترین مراکز تفریحی، ورزشی شهروندان شیراز و ساکنان منطقه یازده می باشد و تراکم جمعیت مخاطبان آن به شکلی است که در برخی روزهای هفته پارکینگ این بوستان جوابگوی حجم مراجعین نمی باشد.

شهردار منطقه یازده شیراز با اشاره به اهمیت افزایش سرانه فضای سبز در کلان شهرها تصریح کرد: گسترش زیرساخت های بهداشت و درمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ اما نمی توان یک پارک و فضای سبز چشم نواز که مورد استقبال شهروندان در یک منطقه کمتر برخوردار احداث شده را تخریب کرد و به فضای بیمارستانی تبدیل نمود. به همین دلیل به مجمع خیرین سلامت پیشنهاد دادیم که فضایی که در مجاورت این سازه است را برای احداث بیمارستان اختصاص دهند. این فضا نیازی به زیرسازی نداشته و در معرض سیلاب هم نیست.

برزگر افزود: توجه داشته باشیم که جغرافیا و اقلیم جهان و به ویژه منطقه ما به سوی باران های سیل آسا تغییر یافته و در صورت به راه افتادن سیلاب، زیرزمین بیمارستان که تأسیسات و بخش های مهمی در آن قرار دارد به زیر آب خواهند رفت. به همین دلیل است که طراح پارک سایه این موارد را در پلان های اجرایی در نظر گرفته و در ساختار طبیعی دره ای که میان دو کوه واقع شده تغییری ایجاد نکرده است. از همین رو به مجمع خیرین سلامت زمین دیگری در اطراف میدان نصر که در محدوده شهر هم قرار دارد پیشنهاد داده ایم.

این مقام مسئول در ادامه به امکاناتی که در این محور ایجاد شده اشاره کرد و بیان داشت: در پارک سایه محورهای صخره نوردی و هایلاین اجرا شده که آمادگی برگزاری فستیوال های بزرگ ورزشی را دارد. اما احداث بیمارستان این مسیر را به بن بست تبدیل می کند. به علاوه یک سرمایه گذار دلسوز از بخش خصوصی با مشقت های فراوان در پارک سایه خط زیپ لاین اجرا کرده و چنانچه این پروژه که حاصل مشارکت شهرداری با بخش خصوصی است با احداث بیمارستان با بن بست مواجه شود، سایر سرمایه گذاران نیز راغب به مشارکت با مدیریت شهری برای اجرای پروژه های مشابه نخواهند بود. از سوی دیگر با تبدیل پارک سایه به مجتمع درمانی، مدیران شهرداری هم در ادوار آینده نمی توانند گام های موثری برای جلب رضایت بخش خصوصی برای مشارکت و سرمایه گذاری بردارند.

وی با بیان این که در آینده نزدیک یکی از بهترین پل های معلق جنوب کشور در پارک سایه احداث خواهد شد و این امر بر جاذبه های گردشگری و تفریحی شهر شیراز می افزاید، اظهار داشت: پتانسیل کلان شهر شیراز بهداشتی و درمانی است. اما باید زیرساخت های درمانی در جایی احداث شوند که در مسیر دسترس عموم جامعه قرار گرفته و منفعت آن شامل همه اهالی شهر شود.

ارتقای فرهنگ عمومی از اتوبان هنر

شهردار منطقه یازده شیراز در بخش دیگری از سخنانش به توجه مدیریت شهری به افزایش سرانه فضاهای فرهنگی اشاره کرد و افزود: پیمانکار پردیس تئاتر نصر به دلیل شرایط اقتصادی و نوسانات شدید قیمت ها با مشکل مواجه شد و انصراف خود را از ادامه پروژه اعلام کرد. این پروژه هم اکنون در مرحله تجدید مناقصه و انتخاب پیمانکار جدید است.

برزگر با بیان این که پردیس تئاتر نصر دارای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی است اظهار داشت: برای تجهیز نهایی این پروژه فرهنگی تعاملات زیادی انجام شده و امیدواریم با حمایت های مالی از این پروژه در هفته دولت سال آتی به بهره برداری برسد. این گونه زیرساخت ها موجبات تحولات فرهنگی و اجتماعی بزرگی شده و با توسل به آنها می توان آینده بهتری برای شهر و شهروندان ساخت. در پرتو هنر و مفاهیم زیباشناسی می توان بهترین درس های فرهنگ شهروندی را در بستر جامعه نهادینه کرد.

وی افزود: این منطقه محروم و کمتر برخوردار شهر با اهالی شریفی که در آن ساکن هستند نیاز مبرمی به گسترش زیرساخت های فرهنگی داشتند و پردیس تئاتر نصر به همراه سایر پروژه های عمرانی که در این حوزه به بهره برداری می رسند نقش ارزنده ای در این زمینه ایفا می کنند.

ادای دین به یادگاران دفاع مقدس

برزگر در ادامه گفت: تعداد زیادی از یادگاران دفاع مقدس که جان خود را برای نام بزرگ میهن در طبق اخلاص گذاشتند در محله ای که به نام شریف جانبازان مزین شده زندگی می کنند. متاسفانه پارک فتحیه در محله جانبازان با وسعت شش هزار متر به شکل متروکه رها شده بود و کاربرد چندانی نداشت و به دلیل مشکلاتی که داشت مورد استقبال اهالی منطقه قرار نمی گرفت. به همین دلیل شهرداری منطقه یازده عملیات بازطراحی آن را در دستور کار قرار داد تا به پارکی دوستدار جانبازان و معلولان تبدیل شود و امکانات ورزشی مناسب این گروه از جامعه در این مجموعه تعبیه شود.

وی افزود: در شرایط کرونا که رعایت فاصله گذاری اجتماعی ضروری است، اهمیت فضاهای باز که بستری برای تعاملات امن شهروندان را پدید آورند ضروری به نظر می رسد و پارک فتحیه در محله جانبازان در این شرایط پیشکش یادگاران گرانمایه هشت سال جنگ تحمیلی و سرفرازان دفاع مقدس می شود. شهرداری شیراز در مناطق شرقی شهر زمین های بسیاری در اختیار دارد که می تواند در آنها پروژه های بزرگ فضای سبز و پارک به همراه آب نماهای متعدد و چشم نواز ایجاد کند که نظیر آنها در بهترین کلان شهرهای دنیا مشاهده می شود.

گسترش سرانه ورزش برای شادابی جامعه

پارک شهدای حج یکی دیگر از فضاهای سبز تعاملی است که به همت شهرداری منطقه یازده شیراز در حال ساخت است. در سال گذشته ۹ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در این محور اجرا شد و در سال جاری نیز پنج کیلومتر دیگر اجرا می شود تا پارک شهدای حج دارای یکی از بهترین و بزرگ ترین مسیر های اختصاصی دوچرخه باشد.

شهردار منطقه یازده شیراز در این رابطه می گوید: در این منطقه گام هایی برای گسترش سرانه فضاهای ورزشی نیز برداشته شده است. در خیابان شهدای حج زمینی وجود داشت که در گذشته کاربری بلندمرتبه سازی برای آن تعریف شده بود. اما پس از بازبینی پروژه تصمیم بر آن شد تا در این محل فضای سبزی در قالب پارک های موضوعی با کاربردهای ورزشی نظیر فوتبال و والیبال ساحلی، زمین بدمینتون، پیست دوچرخه سواری و یکی از بزرگ ترین زمین های اسکیت شهر شیراز زیر نظر هیات های تخصصی ورزشی اجرا شود.

برزگر در ادامه افزود: با گسترش زیرساخت های ورزشی می توان میزبان بزرگ ترین و و معتبرترین رویدادهای ورزشی در سطح بین المللی بود و تبعات مثبت آن را در جامعه مشاهده کرد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=28368

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.