• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
4
به مناسبت روز جهانی کوهستان ؛

امضای تفاهمنامه همکاری محیط زیست فارس، منابع طبیعی و هیات کوهنوردی

  • کد خبر : 28145
  • 27 آذر 1400 - 14:40
امضای تفاهمنامه همکاری محیط زیست فارس، منابع طبیعی و هیات کوهنوردی
به مناسبت روز جهانی کوهستان، هیات کوه‌نوردی استان فارس، اداره کل حفاظت محیط زیست فارس و منابع طبیعی فارس، تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

به گزارش سحاب پرس، به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، به مناسبت روز جهانی کوهستان، همایشی با حضور کوهنوردان، مربیان و پیشکسوتان باشگاه‌های کوهنوردی و صعودهای ورزشی در بام سبز شیراز برگزار شد.

حمید ظهرابی؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در این مراسم با بیان اینکه کوهستان‌ها از مهم‌ترین اکوسیستم های طبیعی بوده و از این رو بسیار مورد توجه هستند گفت: حفظ منابع آب یکی از کارکردهای اکوسیستم کوهستان است به گونه‌ای که تنها کوهستان زاگرس در تأمین چهل درصد از منابع آب شیرین کشور نقش دارد.
حمیدظهرابی افزود: تنوع زیستی یکی از سرمایه‌های کشور است که کوهستان نقش مهمی در ایجاد و حفاظت از آن دارد ، شکل زمین ،جهت جغرافیایی و ارتفاع کوه‌ها باعث تغییرات پوشش گیاهی و تنوع زیستی در کوهستان می شوند.
وی بیان کرد: در مجموع کوهستان ها در تمدن سازی و شکل گیری جوامع ، تفاوت های فرهنگی و ایجادخرده فرهنگ‌ها، تأمین منابع آب و حفظ تنوع زیستی نقش عمده ای دارند و با وجود اینکه در کشور ما قوانینی برای حفاظت از کوهستان وجود دارد اما اجرای کامل آنها نیاز به توجه بیشتری دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس ادامه داد: چرای دام، بهره‌برداری ناپایدار، معدن کاری، اجرای پروژهای عمرانی نظیر راه سازی و خطوط انتقال گاز و نفت و برق ، تغییر کاربری اراضی ، حریق و دست اندازی به بهانه طرح های گردشگری خصوصا در کوهستان های شهری از عوامل تهدید کننده کوهستان هاست که باید این موضوع مورد توجه شهرداری و نهادهای متولی باشد.
ظهرابی با بیان اینکه در آتش‌سوزی‌های سال‌های اخیر، کوهنوردان در حفاظت از اگوسیستم کوه ها و محیط زیست همت و تلاش کردند، افزود: در بحث آموزش و فرهنگسازی نیز کوهنوردان می‌توانند مؤثر باشند.
درادامه رئیس هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان فارس بیان کرد: کارگاه‌هایی که در این همایش برگزار شد، در زمینه‌های کوهپیمایی، حفاظت از محیط‌زیست کوهستان، دیواره‌نوری، سنگ‌نوردی طبیعت، سنگ نوردی سالنی، دره‌نوردی، غارنوردی، هیمالیانوردی، اسکی کوهستان، تیرول، امداد و نجات در کوهستان، دوی کوهستان، دوچرخه سواری کوهستان، همگانی، سیمرغ قله‌ها، پزشکی کوهستان، تجهیزات و لوازم تخصصی کوهستان بود.
ایزدی هدف از اجرای این همایش را آگاهی مردم از رشته‌های مختلف کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی بیان کرد و افزود: از ویژگی‌های همایش روز کوهستان، ایجاد امکان آشنایی شرکت کنندگان در همایش با فعالیت باشگاه‌های رسمی و معتبر کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان شیراز و چگونگی بهره‌مندی از آموزش درست و اصولی شاخه‌های مختلف این رشته ورزشی است.
رئیس هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان فارس با بیان این که ورزشکاران این هیئت در حوادث با سازمان‌های هلال احمر و آتش نشانی همکاری مداومی دارند، اظهار داشت: همایش روز کوهستان، با همکاری هلال احمر، آتش‌نشانی، شهرداری شیراز و ادارات کل محیط زیست و منابع طبیعی فارس برگزار شد و در حاشیه آن نمایشگاه عکسی نیز برپا شد.
ایزدی، با بیان اینکه کوهنوردان یاری‌دهنده محیط زیست و منابع طبیعی هستند و همواره در این زمینه پیش قدم بودند، اظهار کرد: امروز آموزش کودکان و نوجوانان نیز در باشگاه‌های کوهنوردی انجام می‌شود و امیدواریم که این فرهنگ در جامعه نهادینه شود و حفاظت از محیط زیست و کوهستان برای همه مردم یک اولویت باشد.
در این همایش، تفاهم نامه سه جانبه با هدف همکاری، هماهنگی و هم افزایی برای فرهنگ سازی و ارتقای دانش و مهارت حفظ منابع طبیعی و محیط زیست با تاکید بر حضور مؤثر هیأت‌های کوهنوردی و افزایش انگیزه در رده‌های سنی مختلف جامعه برای حضور در برنامه‌های کوهنوردی بین اداره کل منابع طبی و آبخیزداری، اداره کل حفاظت محیط زیست فارس و هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی فارس امضا شد.
همچنین در پایان همایش روز جهانی کوهستان، از باشگاه‌های فعال، مدال آوران و مربیان برتر این رشته، با اعطای لوح تقدیر قدردانی شد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=28145

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.