• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
9

نشست هم اندیشی اجرای آموزش های دوگانه در بنگاه های اقتصادی فارس برگزار شد

  • کد خبر : 27047
  • 03 آذر 1400 - 11:35
نشست هم اندیشی اجرای آموزش های دوگانه در بنگاه های اقتصادی فارس برگزار شد
نشست هم اندیشی اجرای آموزش های دوگانه در بنگاه های اقتصادی به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس با حضور نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، مدیرکل تامین اجتماعی استان، معاون امورصنایع سازمان صمت استان، نائب رئیس اتاق اصناف استان و جمعی دیگر از مدیران و مسئولان دولتی و بخش خصوصی فعال در صنعت، برگزار شد.

به گزارش سحاب پرس، جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم شهرستان های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید افراد را درگیر آموزش های دوگانه کنیم، بیان داشت: این که یک سری دانشگاه های نسل اول یا دوم صرفا برخی آموزش های تئوریک را مطرح کنند اما عملا دانشجو در دوران تحصیل با مسائل و موضوعات عملی درگیر نباشد و محیط کا را نشناسد و آشنایی با حوزه کاری خود نداشته باشد اتفاق خاصی نمی افتد.

وی افزود: همانطور که مشاهده می‌کنیم بخش زیادی از فارغ التحصیلان ما مدرک دانشگاهی دارند اما در حوزه اجرایی و عمل همیشه مشکل دارند و گاه بعضی از کارشناسان یا افرادی که دارای مدرک دانشگاهی هستند در جریان کار که قرار می‌گیرند با معضلات بسیاری روبرو می‌شوند.

قادری با بیان اینکه ما نه فارغ التحصیلان تئوری می‌خواهیم که به مسائل اجرایی و کاری اطلاع و اشراف و تسلطی نداشته باشند و نه صرفا افراد تجربی می‌خواهیم که در حوزه های آموزشی اشراف ندارند، اظهار کرد: باید نیروهای انسانی را در این دو بعد پا به پای یکدیگر پیش ببریم و به دو بال علم و تجربه تجهیز کنیم چون اگر این کار صورت بگیرد می توانیم مشکلات کشور را حل کنیم .

این نماینده مجلس ادامه داد: بنده معتقدم اگر وزارت کار، مجموعه تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی ما به گونه ای عمل کنند که با تنوع در پیشنهادات و طرح های خود فرصتی را فراهم کنند که برای کارفرما امکان انتخاب وجود داشته باشد، کارفرما نیز از طرح ها استقبال خواهد کرد.

وی در ادامه از تهیه و بررسی طرح بهبود مستمر محیط کسب و کار در مجلس خبر داد و گفت: تا یکشنبه آینده اشکالات این طرح برطرف و به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، در ادامه به طرح تامین مالی و تولید زیرساخت ها نیز اشاره کرد و ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که این طرح می‌تواند طرح قبلی را تکمیل کند.

به عقیده این نماینده مجلس، باید در حوزه های مختلف به واحد های تولیدی و سرمایه گذاران کمک شود تا منابع تامین مالی شان متنوع و از طرفی جامعه کارگری نیز حمایت گردد.
وی با بیان اینکه در حوزه های کارفرمایی و کارگری اشکالاتی وجود دارد، اظهار کرد: باید نمایندگان کارفرمایان، نمایندگان کارگران و نماینده دولت کنار هم قرار گیرند و با همفکری ایرادات و مشکلات را برطرف کنند.
این عضو مجمع نمایندگان فارس با اشاره به طرح های کارآموزی دانشجویان گفت: باید به هر فردی در دوران دانشجویی این امکان و فرصت داده شود تا با یک بیمه حداقلی و بدون الزام کارفرما به پرداخت حداقل حقوق کنار مباحث تئوری مسائل عملی را نیز دریافت کند.

قادری در پایان صحبت های خود تصریح کرد: می بایست راه را باز کنیم که کارفرمایان و مجموعه های مختلف صنعتی دانشجویان را از دوران تحصیل به بکارگیری کنند تا بتوانیم از ظرفیت دانشجویان به خوبی استفاده کنیم.

محمد جامعی، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس هم در ادامه به مفهوم آموزش های دوگانه اشاره کرد و گفت: آموزش های دوگانه یعنی اینکه بخشی از آموزش ها به جای دانشگاه، در محیط واقعی کار انجام می‌شود و دانشجو سه روز در دانشگاه بوده و دو روز برای دروس کارگاهی و آزمایشگاهی در محل بنگاه اقتصادی حضور دارد.

وی با بیان اینکه بنگاه اقتصادی مدنظر این طرح می تواند یک واحد صنعتی، یک واحد صنفی، بخش خدمات و یا کشاورزی باشد، اظهار کرد: این کار اهداف زیادی دارد اول اینکه آموزش واقعی یعنی موارد مورد نیاز بازار کار به دانشجویان آموزش داده می شود که مهمترین بخش اهداف طرح همین است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس ادامه داد: مسائل دیگری از جمله آشنا شدن کارفرما و نیروی کاری که عنقریب فارغ التحصیل می شود و قرار است وارد بازار کار شود می تواند زمینه اشتغال دانشجو بعد از فارغ التحصیلی را فراهم کند علاوه بر این هر بنگاه اقتصادی یا واحد صنعتی، صنفی یا خدماتی می تواند یک دانشگاه باشد.
جامعی با اشاره به اینکه دانشگاه ها هر چقدر هم که در کارگاه ها و آزمایشگاه ها کارهایشان را درست پیش ببرند و به دانشجو تکلیف کنند، از صنعت عقب می‌افتند، تصریح کرد: چون منابع کشور اجازه نمی دهد که مدام تجهیزات دانشگاه‌ها به روز شود بنابراین چنین اقدامی می‌تواند از لحاظ اقتصادی کمک بسیاری به کشور کند، همچنین حضور اساتید دانشگاه در صنعت نیز می تواند برای استادی که به همراه دانشجو در بنگاه اقتصادی حضور دارد، موثر باشد و مباحث بسیاری را از محیط کار فرا بگیرد تا در کلاسهای تئوری که در دانشگاه برگزار می کند را به دانشجوها منتقل کند.

وی اضافه کرد: از طرفی برای واحدهای صنعتی هم این امکان فراهم می‌شود که یک هیئت علمی و استاد دانشگاه در محل کار و فعالیت آنها حضور داشته باشد تا اشکالاتی و مشکلاتی که در آن صنعت وجود دارد را ببیند و بتواند در رفع این مشکلات کمک کند و این هدفی است که از اجرای طرح آموزش‌های دوگانه دنبال می‌شود.

جامعی با تاکید بر اینکه در این راستا نیاز به یک سری زیرساخت ها است، اظهار کرد: باید اداراتی مثل تامین اجتماعی، اداره کار و رفاه اجتماعی، سازمان صنعت و معدن، صنعتگران و فعالان اقتصادی، کارگروه های اتاق بازرگانی و اتاق اصناف و سایر دستگاه‌های ذیربط کمک کنند تا زیرساخت ها فراهم و آماده شود تا با یک دید همه‌جانبه و کمترین مشکل این هدف دنبال گردد و به مجلس ارائه شود تا مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

وی در خصوص اقداماتی که در استان فارس در این زمینه تاکنون انجام شده است، عنوان کرد: با صنعتگران بزرگ استان صحبت شده و نقطه نظرات آن ها را شنیده ایم در نتیجه اکثرآن ها آمادگی خود برای حمایت ازاین طرح را اعلام کرده اند، همچنین با مدیر کل تامین اجتماعی استان، مدیرکل اداره کار و نمایندگان شیراز از جمله جعفر قادری که در کمیسیون محاسبات حضور دارد و خود از دانش آموختگان حوزه اقتصاد است صحبت هایی انجام شده و به این جمع‌بندی رسیدیم که این کار شدنی است و ما می توانیم آموزش های دوگانه را در استان آغاز کنیم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس در پایان سخنان خود با بیان اینکه نیازمند دیتاها و اطلاعات بیشتری هستیم که طرح را از همه جوانب بسنجیم و مشوق هایی برای صنایع در نظر گرفته شود، ادامه داد: بررسی های بیشتر برای این است که بنگاه های اقتصادی ترغیب شوند و به این طرح ورود کرده و ما را یاری رسانند.

عبدالحمید اخلاصی، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس هم در بخشی از این برنامه با بیان اینکه دانشگاه‌های مختلفی در زمینه آموزش و پژوهش در زمینه صنعت فعال هستند، مطرح کرد: دانشگاه‌ها در زمینه آموزش و دروس تحصیلی باید نیازهای صنعت ما را شناسایی و عارضه‌یابی کنند و در راستای رفع آن‌ها و کمک به واحد‌های تولیدی تلاش نمایند.

وی افزود: همانطوری که هر واحد صنعتی کالاهای تولیدی خود را با توجه نیازمندی متقاضیان و بازار مصرفی تولید می‌کنند، دانشگاه‌ها هم بایستی فارغ‌التحصیلان خود را با هدف کمک و حل مسائل بخش صنعت نیز تربیت کنند.

اخلاصی با اشاره به اینکه در سازمان صمت فارس اداره آموزش، پژوهش و فناوری آماده همکاری با دانشگاه‌های مختلف استان است، بیان داشت: در این اداره قابلیت‌های بسیار خوبی وجود دارد که ارتباطات صنعت و دانشگاه را تسهیل خواهد کرد.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در پایان صحبت‌های خود برگزاری این برنامه‌ها را مثبت ارزیابی کرد و در این زمینه خاطرنشان کرد: در راستای تعامل بهتر دانشگاه با صنعت پیرو تفاهم‌نامه‌های پیشین نظیر طرح پل که با دانشگاه صنعتی انجام گرفت، لازم است برنامه‌ریزی‌ها به صورت تخصصی‌تر با حضور نهادهای مختلف از جمله اتاق بازرگانی، خانه صنعت، معدن و تجارت و سایر مجموعه‌های مرتبط به جهت اثربخشی بیشتر تداوم پیدا کند.

در ادامه این برنامه هر یک از مسئولان مدعو در جلسه به ایراد سخنرانی در رابطه با موضوع آموش های دوگانه در بنگاه های اقتصادی و همچنین اثرگذاری آن در صنعت و واحدهای تولیدی پرداختند.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=27047

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.