• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
10
با تلاش پزشکان شیرازی؛

عمل جراحی اورژانسی ترمیم داخل عروقی آنوریسم آئورت پاره شده در قفسه سینه، با موفقیت انجام شد

  • کد خبر : 26105
  • 08 آبان 1400 - 15:11
عمل جراحی اورژانسی ترمیم داخل عروقی آنوریسم آئورت پاره شده در قفسه سینه، با موفقیت انجام شد
با تلاش تیم پزشکی مرکز آموزشی درمانی نمازی، عمل جراحی اورژانسی استنت گذاری داخل عروقی آنوریسم آئورت پاره شده در قفسه سینه به صورت موفقیت آمیز در شیراز انجام شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، فوق تخصص جراحی عروق دانشگاه و مسوول این تیم پزشکی با توضیح بیشتر در این زمینه گفت: این جراحی بر روی بیماری انجام شد که با علایم درد شدید قفسه سینه و خلط خونی مراجعه کرده بود و با بررسی های تشخیصی، افزایش قابل توجه قطر سرخرگ آئورت قفسه سینه همراه با پارگی در بیمار تشخیص داده شد.

دکتر «حامد قدوسی جوهری» با بیان اینکه در حالت طبیعی قطر سرخرگ آئورت حدود دو سانتی متر است، افزود: در مورد بیمار یاد شده، این میزان به حدود ۹سانتی متر رسیده و دیواره رگ بسیار نازک شده بود و در قسمتی به داخل قفسه سینه پاره شده بود؛ بنابراین بیمار به سرعت وارد واحد آنژیوگرافی شده و کار جراحی آغاز شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به همکاری دکتر «احمد حسین زاده» فوق تخصص جراحی عروق در این عمل پیچیده پزشکی ادامه داد: به دلیل شرایط پیچیده بیمار و احتمال بروز سکته قلبی برای بیمار در صورت جراحی به روش باز، این عمل جراحی به صورت بسته انجام شد؛ اما با توجه به حساسیت وضعیت جسمی بیمار، تجهیزات لازم برای انجام جراحی به شیوه باز نیز در اتاق عمل پیش بینی شده بود.

دکتر قدوسی اظهار کرد: با توجه به وجود شاخه های شریانی در قوس آئورت که کار خونرسانی به مغز را انجام می دهد، این بیمار با خطر سکته مغزی نیز مواجه بود و این موضوع بر افزایش حساسیت این عمل جراحی افزوده بود؛ همچنین درگیری وسیع آئورت این بیمار به طول حدود ۳۰ سانتی متر باعث بروز خطر عدم کفایت خونرسانی به نخاع و نیز شاخه های شکمی آئورت گردیده بود که حساسیت کار را مضاعف می کرد.

فوق تخصص جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان شیوه این جراحی گفت: در این جراحی دو استنت برای محافظت از دیواره های سرخرگ آئورت، از مسیر شریان های پا وارد عروق بیمار شده و جریان جدید خونرسانی از درون استنت ها انجام می شود.

به گفته دکتر قدوسی، انجام این جراحی جزو اعمال پیچیده پزشکی در سطح دنیا محسوب می شود و قرارگیری استنت ها در محل دقیق، از دیگر ویژگی های این جراحی بوده است.

دکتر قدوسی ادامه داد: کوچکترین خطا در این جراحی به منزله پارگی رگ و تهدید جان بیمار بوده که با تلاش تیم پزشکی، این جراحی اورژانسی به صورت موفقیت آمیز در شیراز انجام شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام اینکه از هر صد هزار نفر، پنج نفر در معرض ابتلا به این اختلال قلبی هستند، افزود: علاوه بر کهولت سن، افراد ممکن است به صورت مادرزادی به این اختلال مبتلا باشند، اما مسایل زمینه ای نظیر فشارخون بالا و یا چربی خون، دیابت و مصرف سیگار نیز خطر ابتلا به چنین مشکلاتی را افزایش می دهد.

این فوق تخصص جراحی عروق با قدردانی از همکاری خوب تیم پزشکی در پیشبرد این جراحی پیچیده، ابراز امیدواری کرد با حمایت و توسعه زیرساخت ها، شاهد شکوفایی توانمندی های جوانان کشور در عرصه های پزشکی و خودکفایی ملی در این زمینه باشیم.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=26105

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.