• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

وزیر ارشاد نوید تکمیل موزه پاسارگاد پس از نیم قرن بلاتکلیفی را داد

  • کد خبر : 25272
  • 22 مهر 1400 - 4:49
وزیر ارشاد نوید تکمیل موزه پاسارگاد پس از نیم قرن بلاتکلیفی را داد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پنجشنبه در سفر به شهرستان پاسارگاد از موزه این شهر که تکمیل آن ۵۰ سال معطل مانده بازدید و نوید پیگیری تامین اعتبار برای تکمیل آن را داد.

محمدمهدی اسماعیلی که همزمان با هفتمین سفر استانی هیات دولت به استان فارس سفر کرده است، پنجشنبه به عنوان نماینده رئیس‌جمهوری به شهرستان پاسارگاد سفر کرد و در بدو ورود مورد استقبال فرماندار،امام جمعه و سایر مدیران شهرستانی قرار گرفت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سفر مسائل و موانع توسعه شهرستان پاسارگاد را بررسی و در ادامه این سفر، از موزه پاسارگاد که ۵۰ سال زیرخاک معطل مانده بازدید کرد.
فرماندار شهرستان پاسارگاد با بیان اینکه این موزه ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد گفت: برای تکمیل این سازه نیاز به ۶۰ میلیارد تومان اعتبار است.
محسن فلاحی افزود: این موزه که میلیاردها تومان هزینه به قیمت امروز صرف ایجاد آن تا این مرحله شده ۵۰ سال بلاتکلیف رها شده و نیاز است با تامین اعتبار کافی فکری برای ساخت آن شود.
وی ادامه داد: اعتبارات عمرانی شهرستان پاسارگاد در سال ۱۴۰۰ حدود ۸ میلیارد تومان است که ۲ میلیارد تومان آن برای تکمیل این موزه اختصاص یافته اما با این اعتبارات بزودی نمی توان آن را به بهره برداری رساند و سالیان زیادی به طول می‌انجامد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وعده رسیدگی به این موضوع و تامین اعتبار کافی برای بهره برداری از این موزه طی ۲ سال آینده را داد.
اسماعیلی شامگاه چهارشنبه در آستانه سفر استانی رئیس‌جمهوری وارد شیراز شد و در آیین بزرگداشت یادروز حافظ شیرازی شرکت کرد. بیستم مهرماه در تقویم رسمی کشور به عنوان یادروز حافظ نامگذاری شده است و هرساله برنامه‌هایی به این مناسبت در چنین روزهایی برگزار می‌شود.

نیم قرن زیر خاک
به گزارش ایرنا،نیم قرن از آغاز عملیات موزه پاسارگاد که قرار بود روزی ویترین میراث فرهنگی ایران باستان باشد گذشت اما همچنان در مرحله پیش از راه‌اندازی است و خود به اثری تاریخی و عتیقه بدل شده و شکل دخمه‌ای در زیرخاک را گرفته است.
۵۰ سال پیش ساخت موزه پاسارگاد در کنار آرامگاه کوروش آغاز شد و تاکنون به طور متوسط سالانه تنها یک درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، به گونه‌ای که می‌توان این پروژه را معطل مانده‌ترین طرح عمرانی – فرهنگی کشور دانست.
ساخت این مجموعه در سال ۴۹ در کنار آرامگاه کوروش و مجموعه جهانی پاسارگاد آغاز شد و با کاربری‌های فرهنگی از جمله موزه، گالری، گنجینه، کتابخانه، بخش سمعی و بصری و سالن کنفرانس در دستور کار وزارت فرهنگ و هنر وقت قرار گرفت و طراحی این سازه به حسین امانت طراح برج آزادی تهران، دانشگاه صنعتی شریف واگذار شد.
ویژگی منحصر به فردی که این موزه را از سایر مجموعه‌های مشابه متمایز کرده پنهان بودن آن در دل زمین است بگونه‌ای که از نمای بیرونی تنها به شکل تپه طبیعی می‌ماند اما در زیرزمین وسعتی پنج هزار متر مربعی دارد و این سازه عظیم بتنی به‌گونه‌ای طراحی شده که هیچ آسیبی به منظر آثار تاریخی و جهانی ارزشمند این محدوده نخواهد زد.
در نیمه‌های دهه هشتاد شمسی پاکسازی موزه پاسارگاد که در طول سه دهه رها شده بود در دستور کار متولیان و فعالان میراث فرهنگی قرار گرفت و تکمیل این سازه به صورت کند دنبال شد و در حال حاضر به گفته متولیان امر، این موزه حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مجموعه تاریخی پاسارگاد ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو در ۱۳۰ کیلومتری شمال شیراز در محدوده شهرستان پاسارگاد قرار دارد. مرکز این شهرستان،‌سعادتشهر است که ۱۱۰ کیلومتر تا شیراز فاصله دارد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=25272

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.