• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
6
شهردار شیراز

در آیین رونمایی از ۵۰ دستگاه اتوبوس جدید درون شهری

  • کد خبر : 19255
  • 27 اردیبهشت 1400 - 16:12
در آیین رونمایی از ۵۰ دستگاه اتوبوس جدید درون شهری
شهردار شیراز در آیین رونمایی از ۵۰ دستگاه اتوبوس جدید درون شهری با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان گفت: توسعه حمل و نقل عمومی ارزان، آسان و ایمن پارامتری اساسی و موثر بر بهبود کیفیت زندگی شهروندان و یکی از مولفه های شهر انسان محور است.

حیدر اسکندرپور گفت: دستیابی به این سه خصوصیت مشارکت مردم، شهرداری و دولت را می طلبد. در قانون نیز همینگونه پیش بینی شده است اما متاسفانه هم اکنون همه این بار بر دوش شهرداری است و سوبسید بالایی را می پردازد. من به عنوان یک کارشناس معتقدم حمل و نقل عمومی بحثی حاکمیتی است و دولت نیز باید از منابع عمومی سهم خود را بپردازد.

وی با بیان اینکه در فضای کرونا کلانشهرها بسیار آسیب دیدند و هنگام تعطیلی اتوبوس بخشی از درآمدهای شهرداری ها از بین رفت، افزود: تعطیلی مترو و اتوبوس بنابر تصمیم ستاد مبارزه با کرونا، هزینه ای را به شهر متحمل می کند و متاسفانه تاکنون هزینه ای بابت خسارت ایجاد شده برای شهرداری به علت تعطیلی مترو و اتوبوس پرداخت نشده است و هزینه ای که باید برای جبران آن بپردازیم از جیب شهرداری و مردم شهر بود.

شهردار شیراز خطاب به منتقدین گفت: نقد باید در شرایط برابر انجام شود، واقعا شرایط این سالها بر مدیریت شهری سخت گذشت. برای مثال اتوبوس در سال ۹۷ حدود ۴۵۰ میلیون تومان خریداری شد و امروز چهار میلیارد یعنی ۱۰ برابر خریداری شده و آیا درآمد شهرداری نیز به نسبت تورم و افزایش چندین برابری نرخ ارز افزایش یافته است‌. درآمد شهرداری محدود و هزینه ها به صورت پلکانی افزایش یافته است.

اسکندرپور ادامه داد: به کسانی که میخواهند وارد فضای انتخاباتی شود می گویم که اطلاعات صحیح را از نیروهای شهرداری بگیرند و واقع بینانه با مسائل برخورد کنند. امروز کاملا شرایط تغییر کرده و از نظر مالی هزینه ها چند برابر شده است.

وی در پاسخ به پرسش افکار عمومی مبنی بر چرایی عدم احداث تله کابین گفت: مقدمات خرید تله کابین در سال ۹۶ با هزینه ای بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان انجام شد اما الان ۹۰۰ تا هزار میلیارد تومان هزینه اش می شود و بدین معناست که اگر کل کارهای عمرانی را تعطیل کنیم، با بودجه آن حتی نمی توانیم صرفا خرید وسایل را انجام دهیم. منابع ما در شهرداری محدود است و هزینه ها بسیار بالا بنابراین نمی توانستیم سراغ اجرای این پروژه ها برویم.

شهردار شیراز اضافه کرد: وسایل و تجهیزات پارک آبی در سال ۹۶ با هزینه ای بالغ بر ده میلیون دلار خریداری می شد اما با افزایش بی سابقه نرخ دلار هم اکنون باید حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای خرید وسایل پارک آبی هزینه کرد.

اسکندرپور در پاسخ به سوال منتقدین مبنی بر چرایی عدم استفاده از سرمایه گذار گفت: اصولا سرمایه بسیار محافظه کار است و اصلا برای سرمایه گذار سودی ندارد که با هزینه بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان پارک آبی، شهربازی و … بسازد و بعد با محدودیت هایی همچون کرایه، پرداخت و … روبرو شود و سرمایه گذاری در سایر حوزه ها برایش سودآورتر است.

وی خاطرنشان کرد: پارک آبی، تله کایین و شهربازی در شهرهایی مثل مشهد در سالهایی ساخته شد که قیمت ارز بسیار پایین بود و هیچ کدام از این شهرها با ارز ۲۵ هزار تومانی نمی توانستند این پروژه ها را اجرا کنند.

شهردار شیراز اضافه کرد: از دکتر رضایی نماینده جهرم و رییس کمیسیون عمران مجلس و دکتر پاک فطرت نماینده شیراز در کمیسیون عمران می خواهم که کمک کنند امسال بتوانیم سهم بیشتری از میزان پیش بینی شده اوراق مشارکت در بودجه ۱۴۰۰ برای مترو، اتوبوس و بافت تاریخی برخوردار باشیم و این امر نیازمند پیگیری هماهنگ و منسجم نمایندگان استان فارس و شیراز مجلس و همکاران شهرداری است.

اسکندرپور با اشاره به برگزاری هفته شیراز گفت: در هفته شیراز ۱۴۰۰ با وجود محدودیت های کرونایی، فرصت های جدیدی برای شیراز خلق شد و از یک سال و اندی پیش برای شهر شیراز تولید محتوا شد و چاپ بیش از ۵۰ عنوان کتاب در بخش های هویتی و تاریخی، آثار موسیقی فاخر و …  بخشی از این تولید محتوا است. هفته شیراز ۱۴۰۰ متعلق به فرهنگوران، هنرمندان و نخبگان حوزه فکر و اندیشه بود که آنچه می توانستند را به شیراز جنت تراز تقدیم کنند.

براساس این گزارش، طی مراسمی ۵۰ دستگاه اتوبوس درون شهری جدید با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان به ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز اضافه شدند.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=19255

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.