• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
0
​معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز:

وقوع ریزش در یک ترانشه امری محتمل است

  • کد خبر : 19237
  • 25 اردیبهشت 1400 - 15:48
وقوع ریزش در یک ترانشه امری محتمل است
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز، با اشاره به پیشینه بیش از یک دهه طراحی و آغاز عملیات اجرایی پروژه بزرگراه شهید سپهبد سلیمانی، گفت: وقوع ریزش در یک ترانشه، از نگاه فعالان حوزه عمرانی، همواره محتمل است و رخدادی نادر محسوب نمی‌شود.

مهندس اسماعیل صالحی گفت: عملیات اجرایی پروژه بزرگراهی کوهسار مهدی از اواسط دهه ۸۰ در فازهای مختلف آغاز شد و فاز اول آن شامل مسیر حدفاصل بلوار جمهوری اسلامی تا بلوار شهید چمران و فاز دوم با نام بزرگراه آیت الله محلاتی (آرین) به بهره‌برداری رسید.
اسماعیل صالحی گفت: فاز نهایی این پروژه که بعد از شهادت سردار دلها حاج قاسیم سلیمانی و به پاسداشت آن شهید به نامش مزین شده بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با بیان این که این فاز قبلا طراحی و بخش‌هایی از آن اجرایی شده و متوقف بود گفت: طراحی این پروژه به دلیل وجود ایرادات فنی، بارها مورد بازنگری قرار گرفته و اصلاح شده است. و حتی با منتقل کردن خط پروژه برای صیانت از باغات محله های منصورآباد و محمودیه یک تونل دوقلو به بزرگراه اضافه کردیم که بیش از ۵۰ درصد پیشرفت دارد.
مهندس صالحی با تصریح اینکه در بخش‌هایی از این پروژه امکان طراحی مجدد و تغییر مسیر عمده وجود نداشت، گفت: در این بخش‌ها تنها باید با انجام اقداماتی فنی و مهندسی نسبت به بهبود وضعیت و مشخصات فنی و ایمنی پروژه تلاش می کردیم.
معاون شهرداری شیراز با اشاره به وقوع ریزش در یکی از ترانشه‌های این مسیر گفت: با توجه به اینکه شفافیت مهمترین رکن فعالیت‌های مجموعه شهرداری‌ست، ارائه توضیحاتی در خصوص این حادثه، ضروری به نظر می‌رسد.
وی افزود: نکته اول اینکه، قبل از وقوع این حادثه که البته در روند اجرای اقدامات عمرانی، موضوعی نادر محسوب نمی‌شود، رصدهای فنی و تخصصی انجام و در همین زمینه تعدادی از ترانشه‌های مسیر پروژه، مشخص شد که برخی از این ترانشه ها مستعد ریزش است و به همین دلیل مطالعات بسیار گسترده‌ای برای طراحی و اجرای برنامه عملیاتی ایمن‌سازی، پایدارسازی، تقویت و عبور ایمن از ترانشه ها توسط تیم های فنی و مشاورین صاحب‌نام کشوری در دستور کار قرار گرفت.
صالحی اضافه کرد: دومین نکته اینکه در اولین اقدام، مطالعات زمین‌شناسی و سازند ترانشه ها و تغییر نقشه‌های اجرایی و استفاده از روش‌های جایگزین دیگر، برای عبور ایمن از ترانشه ها بود.
وی همچنین گفت: با توجه به اینکه در این ترانشه عملیات سبک‌سازی و اصلاح ترانشه در حال اجرا بوده، متأسفانه ریزش زودتر از تکمیل عملیات سبک‌سازی واستحکام‌بخشی رخ داد. هرچند خوشبختانه بواسطه تدابیری که اجرایی شده و نکات ایمنی که مدنظر قرار گرفته بود، به حمدالله، این حادثه هیچ‌گونه خسارت جانی و مالی در پی نداشت.
صالحی خاطر نشان کرد: باید توجه داشت که ذات پروژه‌های عمرانی تغییرات مکرر نقشه‌های فنی در حین انجام و پیشرفت عملیات اجرایی است و این پروژه نیز از این امر مستثنی نبوده است.
این مقام مسئول گفت: شهروندان فهیم شیراز باید مستحضر باشند که علی‌رغم مشکلات سازند زمین‌شناسی و ریزشی بودن مسیر، تیم پروژه همچنان با صلابت و با رعایت و دقت در انجام مسائل ایمنی، عملیات مربوطه برای حل مشکلات به وجود آمده و پیش رو را در دستور خود قرار داده است.
معاون شهرداری شیراز با بیان اینکه، اقدامات مختلف این مجموعه خصوصا در حوزه فنی و عمرانی با هدف خدمات رسانی مطلوبتر، ارتقاء رفاه و آسایش شهروندان و بهبود کیفیت زندگی بوده است، گفت: امیدوار هستیم که در آینده‌ای نه چندان دور این پروژه بسیار مهم ترافیکی درونشهری، افتتاح شود.
صالحی تاکید کرد: بهره برداری از این پروژه، تاثیر قابل توجهی بر روانی ترافیک درونشهری و افزایش سرعت دسترسی بین جنوب و شمال و شرق و غرب شهر و کاهش ترافیک بلوار شهید چمران، بلوار میرزای شیرازی، میدان صنایع و … خواهد داشت.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز خاطرنشان کرد که این مجموعه همواره پذیرای نقدهای سازنده و تخصصی بوده و پاسخگوی مطالبات، انتقادات و پیشنهادات مطرح شده است.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=19237

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.