• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4

کاشت بیش از ۴۰۰ هزار درخت و درختچه در سطح شهر شیراز

  • کد خبر : 17207
  • 09 اسفند 1399 - 14:37
کاشت بیش از ۴۰۰ هزار درخت و درختچه در سطح شهر شیراز
با اقداماتی که تابحال انجام شده شاهد افزایش سرانه یک متر مربع فضای سبز در شهر هستیم که کار بسیار بزرگ و ارزشمندی به حساب می آید.

محمدرضا زندیه صبح شنبه ۹ اسفندماه ۱۳۹۹ در نشست خبری با اصحاب رسانه به کاشت بیش از ۴۰۰ هزار درخت و درختچه در سطح شهر شیراز اشاره کرد و افزود: مجموعه شهرداری شیراز برنامه های متنوعی برای ارتقا کیفیت زندگی شهروندان در دست تهیه دارد و به دنبال اجرایی سازی مواردی نظیر نهضت آسفالت وتقویت پوشش های گیاهی در میادین، بولوارها و محورهای اصلی شهر است. برای این منظور از درخت هایی مانند سرو، چنار و نارنج که مطالبه افکار عمومی و خواسته مردم است استفاده بیشتری می کنیم. وی با بیان اینکه پویش احیای فضای سبز شیراز از ماه های گذشته آغاز شده و تا اردیبهشت ماه سال آینده ادامه خواهد یافت تصریح کرد: با اقداماتی که تابحال انجام شده شاهد افزایش سرانه یک متر مربع فضای سبز در شهر هستیم که کار بسیار بزرگ و ارزشمندی به حساب می آید. همچنین شهرداری شیراز با هدف ایجاد و احیای فضای سبز دامنه های ارتفاعات شیراز پویش طرح احیای زاگرس را در دستور کار قرار داده که طی آن یک میلیون بذر بومی سازگار با جغرافیای منطقه شناسایی و با همکار مردم و علاقمندان به طبیعت در ارتفاعات شیراز کاشته شدند. این طرح با همکاری مطالعاتی دانشگاه شیراز به مرحله اجرا رسیده است.
رئیس سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز در بخش دیگری از نشست خبری با خبرنگاران خبر از همکاری با آموزش و پرورش برای گسترش و تقویت فضای سبز در مدارس داد و افزود: طرح شناسایی درختان کهنسال شیراز در دست اقدام است.
 وی همچنین در خصوص توزیع نهال رایگان افزود: شهروندان با ثبت نام در طرح سبزینه می توانند از طرح اهدا نهال رایگان شهرداری شیراز برخوردار شوند. تا بحال بیش از ۳۸ هزار نفر از شهروندان شیراز در این طرح ثبت نام کرده اند که پس از تمهیدات لازم توزیع نهال از ۱۵ اسفندماه عملیاتی خواهد شد. طی این طرح شهرداری شیراز درختان را به رایگان به شهروندان درب منزل آنها تحویل داده یا به درخواست مردم نسبت به غرس آنها در محیط های مسکونی یا کوچه ها و خیابان ها اقدام می کند.
زندیه در ادامه افزود: کاشت سبزی نوروز از اقدامات پسندیده و ارزشمند ایرانیان است. این آیین بیان گر این موضوع است که ملت ما ارزش زیادی برای طبیعت قایل بوده و هستند. در همین راستا از شهروندان دعوت می شود تا در قالب جشنواره سبزه های نوروزی به جای کاشت گندم از از بذر نارنج استفاده کنند و با گذشت یک ماه آن را به سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری تحویل داده و در قبال آن گل تحویل بگیرند. با راه اندازی این جشنواره که جزییات آن متعاقباً به اطلاع شهروندان خواهد رسید در تلاش هستیم تا از هدر رفت مقداری زیادی از بذر گندم و تبعات محیط زیستی آن خودداری کرده و شهروندان را با اقدامات مدیریت شهری همگام سازیم. این مقام مسئول در ادامه به برخی از شعارهای شهرداری شیراز برای هفته درختکاری اشاره کرد و افزود: درخت یعنی زندگی، آب امانت آیندگان، درخت دوستی بنشان، و پرندگان عناصر ارزشمند فضای سبز شهری هستند از شعارهایی است که شهرداری شیراز برای توجه شهروندان به طبیعت برای هفته درختکاری برگزیده است.
رئیس سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به دستور ویژه شهردار شیراز به منظور زیباسازی سازه های شهری با نورپردازی های چشم نواز اشاره کرد و افزود: عملیات نورپردازی پل ها و محورهای اصلی شهر شیراز با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان آغاز شده و بسیاری از پروژه ها نظیر پل یغمور، تقاطع جوادیه، ساختمان دادگستری، بلوار مدرس و بسیاری دیگر انجام شده است. تعدادی دیگری از سازهای عظیم مانند پروژه چپگرد صدرا(دکتر خدادوست) هم پس از اتمام پروژه به بهره برداری خواهند رسید.
زندیه در ادامه به این نکته اشاره کرد که زیبایی بصری نورپردازی ها با گذشت زمان چشم نوازتر شده و تجربه مجریان با مرور زمان در هر پروژه افزایش خواهد یافت و خاطر نشان کرد: در مدت کوتاهی شاهد افزایش چند برابری قیمت وسایل برقی بودیم که این مساله مشکلات زیادی را در پی داشت. در نهایت این بحران با همکاری پیمانکاران و مساعدت شهرداری شیراز حل شد و خللی در انجام و بهره برداری از پروژه ها رخ نداد. این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات ویژه شهرداری شیراز برای نوروز ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: بیش از ۳۵۰ هزار گل اطلسی و شب بو تهیه شده که در مناطق ۱ و ۳ و ۶ و ۸ که در ایام نوروز تردد بیشتری در آنها صورت می گیرد استفاده خواهد شد. اگر چه به دلیل محدودیت های ناشی از بیماری کووید ۱۹ در ایام نوروز میزبان مسافران و گردشگران نخواهیم بود اما تلاش می شود تا مناظر شهری را برای شهروندان زیبا و چشم نواز کنیم. وی با تشریح برخی از اقداماتی که برای نوروز انجام می شود گفت: فرصت چندانی برای زیباسازی میدان امام حسین با طراحی المان های خاص نداریم. اما در همین فرصت باقیمانده تلاش می شود تا این میدان اصلی شهر را با استفاده از گل ها و پوشش های گیاهی مناسب آرایش کنیم. همچنین ۱۰ فرش گل و ۱۰۰۰ گلدان سفالی بزرگ برای چهاراه ها و مکان های مذهبی و تاریحی خریداری شده که در جای خود قرار خواهند گرفت.
رئیس سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز در ادامه خبر از بهسازی ۳ قنات با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان داد و افزود: عملیات لایروبی و احیای قنات های دیرینه شیراز در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد و در کنار این ها با همکاری مناطق ۱۱ گانه در صدد احیای مبلمان شهری شیراز در سال ۱۴۰۰ هستیم.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=17207

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.