• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6
شهردار شیراز:

ارتقای کیفیت زندگی در شهرها، نیاز مردم است

  • کد خبر : 17138
  • 14 اسفند 1399 - 15:29
ارتقای کیفیت زندگی در شهرها، نیاز مردم است
شهردار شیراز در جمع متخصصین و اساتید حوزه شهرسازی و معماری اعلام کرد: ارتقای کیفیت زندگی در شهرها، نیاز مردم است و با توجه به این موضوع ما در مجموعه مدیریت شهری شیراز پیاده مداری و حرکت پیاده در شهر را اولویت اقدامات خود قرار داده ایم. در کنار اقدامات خوبی که برای توسعه زیرساخت ها انجام شده، امروز ضروری است که به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان توجه کنیم.

حیدر اسکندرپور در «نخستین  کنفرانس بین المللی معماری و شهرسازی طراحی پایدار و فراگیر برای همگان» ضمن تشریح رویکرد انسان محوری شهرداری شیراز گفت: تمایل به سازندگی و توسعه زیرساخت ها پس از دوران دفاع مقدس، مدیران شهری را از کیفیت بخشی به زندگی در شهرها غافل کرد و خواسته ای که در مردم برای توسعه فیزیکی وجود داشت، مدیران شهری را به سمت اینگونه توسعه کشاند. اما آیا توسعه فیزیکی متناسب با نیاز واقعی شهرها است و می تواند در درازمدت سبب ارتقای کیفی شهرها شود؟
وی اضافه کرد: در راستای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، با حضور و بهره گیری از مشاوره های نخبگان حوزه شهرسازی و معماری، در حال اجرای پروژه های مختلفی در مناطق یازده گانه شهر شیراز هستیم و در اجرای این پروژه ها، نگاه ما این است که برای شهروندان فرصت پیاده روی، دوچرخه سواری و حضور در فضای شهر را فراهم کنیم.
شهردار شیراز با ذکر مثال از پروژه های در حال اجرای نقاط مختلف شهر افزود: از جمله این پروژه ها می توان به پردیس سینمایی جوان و زمین چمن استاندارد در میدان کوزه گری، پیاده راه احمد بن موسی (ع) به طول دو کیلومتر، تکمیل فازهای مختلف پیاده راه استاد شجریان (سلامت) با دارا بودن مسیر دوچرخه سواری و پیاده روی مستقل، فضاهای تعاملی و نشیمن در ابتدای سال آتی که از نمونه های شاخص و نمودهای عینی استقرار دیدگاه انسان محوری است و پیاده راه شهید کسایی به طول ۳٫۵ کیلومتر و با دارا بودن پارک های محله ای اشاره کرد.
اسکندرپور با طرح سوالی مبنی بر اینکه اگر پیاده مداری را در دستور کار قرار داده ایم، آیا ساختن پیاده راه ها به این امر منجر می شود؟، گفت: مردم برای حضور در شهر و استفاده از فضاهای شهری، مدهای مختلف حمل و نقل همچون پیاده روی، دوچرخه سواری و یا تردد با خودرو را انتخاب می کنند اما آیا کالبد شهرهای امروز امکان پیاده روی در همه معابر را به شهروندان می دهد؟ چون نگاه و رویکرد شهرسازی دهه های گذشته خودرو محوری و ارجحیت خودرو بر پیاده بوده، هم اکنون شاهد این مشکل هستیم و ضروری است با در پیش گرفتن رویکرد انسان محوری، شهر را برای حضور شهروندان مهیا کنیم.
وی ضمن تاکید بر اینکه دیدگاه انسان محور امری در حوزه شهرسازی است و به حوزه فلسفی این رویکرد ورود نکرده ایم، تاکید کرد: در این دیدگاه ترجیح پیاده بر سواری و انسان بر خودرو مدنظر قرار دارد.
شهردار شیراز با اشاره به مقایسه های مختلفی که بین شهرها می شود، گفت: رقابتی در دهه های گذشته شروع شده که چهره شهرها با انجام پروژه های صرفا عمرانی همسان و شبیه یکدیگر باشد. این موضوع به دلیل تفاوت های موجود در شهرها، روش و ایده زیبنده ای نیست. به همین دلیل شعار کاملا حساب شده ای را مطرح کردیم که «شیراز باید مثل شیراز» باشد و شیراز قرار نیست مثل شهرهای دیگر باشد. شیراز با داشته های تاریخی، شهرسازی و فرهنگی باید مثل خود باشد.
براساس این گزارش، «نخستین  کنفرانس بین المللی معماری و شهرسازی طراحی پایدار و فراگیر برای همگان» با حضور اساتید حوزه شهرسازی و معماری و دانشجویان این حوزه برگزار شد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=17138

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.