• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
6
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز؛

فرش قرمز شهروندان برای دوچرخه های نارنجی

  • کد خبر : 14152
  • 25 دی 1399 - 6:20
فرش قرمز شهروندان برای دوچرخه های نارنجی

حتی پنج سال پیش هم تصور دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی برای بسیاری از شهروندان باورپذیر نبود. اما امروز شاهد افزایش روزانه کاربران بیدودها هستیم و این سیستم حمل و نقلی نوین جایگاه ارزنده خود را رفته رفته در میان همه اقشار جامعه می‌یابد. آنها در برهه ای به میان ما آمدند که دوچرخه سهم بسیار اندکی […]

حتی پنج سال پیش هم تصور دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی برای بسیاری از شهروندان باورپذیر نبود. اما امروز شاهد افزایش روزانه کاربران بیدودها هستیم و این سیستم حمل و نقلی نوین جایگاه ارزنده خود را رفته رفته در میان همه اقشار جامعه می‌یابد.

آنها در برهه ای به میان ما آمدند که دوچرخه سهم بسیار اندکی در پیمودن مسیرهای روزانه شهروندان داشت و به دلیل فقر فرهنگ سازی و فقدان تبلیغات مؤثر در آستانه فراموشی کامل بود.

اما پروژه‌های انسان محور در پی آسیب شناسی این چالش برآمده و فرش قرمزی برای دوچرخه در خیابان‌ها و پیاده راه‌های سلامت و پارک‌ها پهن کردند. امروزه تمام اقشار جامعه می‌توانند در مسیرهای امن و ایمن به دوچرخه سواری مشغول شوند و تماشای آنها به روح جامعه شادی و نشاط می‌دمد. 
در کنار فواید معنوی و سلامت محور استفاده از دوچرخه به عنوان یک ابزار حمل و نقل، امروزه بیدودها توانسته اند سهم چشمگیری در سفرهای پاک شهری و جلوگیری از ازدیاد سرب و آلایندگی ایفا کنند و شهر شیراز بر خلاف بسیاری از کلان‌شهرهای ایران و جهان از نعمت آسمان آبی و هوای پاک همچنان برخوردار است.

در نظر داشته باشیم که راه اندازی پروژه دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی در شیراز ریسک بزرگی بود که مدیریت شهری آن را تجربه کرد. بیدودها در پایتخت یک پروژه ناموفق به حساب می‌آمدند و به‌کارگیری دوباره آنها با قراردادی جدید در شیراز آبستن حاشیه‌های زیادی شد.

حال فارغ از تمامی این حاشیه‌ها، مطابق مستندات موجود، مردم شیراز از دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی استقبال کرده اند و هر لحظه بر شمار کاربران و عمق نفوذ آنها در خیابان‌ها و محلات افزوده می‌شود.

در همین زمینه گروه گزارش شیرازنوین گفت‌وگویی با معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با محوریت دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی داشته است. مسعود طهماسبی بر این باور است که با فرهنگ سازی می‌توان بر بسیاری از چالش‌ها فائق آمد.


 یک دوچرخه، بیش از هزار تاکسی
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: کاربران دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی به بیش از ۷۵ هزار نفر افزایش یافته و بیش از ۴۶۰۰ سفر در روز با استفاده از آن‌ها انجام می‌شود که معادل استفاده بیش از هزار دستگاه تاکسی یا اتوبوس است.
مسعود طهماسبی با بیان اینکه تحولات مثبتی در حوزه گسترش زیرساخت‌ها و توسعه ناوگان حمل و نقل در سطح شیراز صورت گرفته، اظهار داشت: طول مسیرهای دوچرخه سواری در شهر شیراز به ۳۰۰ کیلومتر می‌رسد و با بهره برداری از پروژه‌های شهرداری شیراز در این حوزه شاهد افزایش دوبرایری آن در آینده نزدیک خواهیم بود.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه ۲هزار دستگاه دوچرخه در ۸۷ ایستگاه در سطح شهر به شهروندان ارائه خدمت می‌کنند، اظهار داشت: استقبال بی نظیر شهروندان در استفاده از دوچرخه نشانگر گرایش مطلوب مردم به حمل و نقل پاک، سلامت عمومی جامعه، شهر انسان محور و سیاست گذاری درست در این حوزه است و به همین دلیل افزایش تعداد و قلمرو دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی در دستور کار شهرداری شیراز قرار گرفته است.
 حل مشکلات با مشارکت شهروندان
معاون شهردار شیراز در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه همه ما در برابر مشکلات ترافیکی مسئول هستیم و بدون همکاری و مشارکت همگانی مشکلات شهر حل نمی‌شود، تصریح کرد: دلیل اصلی مشکلات ترافیکی، کمبود زیرساخت‌ها نیست؛ بلکه رفتار ترافیکی نادرست و عدم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی از عوامل مهم مشکلات ترافیکی به ویژه در محدوده مرکزی شهر است. طهماسبی همه اقشار جامعه را در برابر مشکلات و ناهنجاری‌های ترافیکی شهر شیراز مسئول دانست و گفت: مدیریت شهری و قوای انتظامی تنها مسئول ترافیک شهر نیستند و بدون همکاری و مشارکت همگانی مردم و مسئولان مشکلات این بخش حل نمی‌شود. وی همکاری داوطلبانه همیاران مهربان ترافیک را نمادی از مشارکت همگانی برای کاهش مشکلات ترافیکی ارزیابی کرد و گفت: به منظور ارتقای فرهنگ عمومی در حوزه حمل نقل باید در زمینه آموزش‌های شهروندی سرمایه گذاری‌های بیشتری کنیم و پارک‌های ترافیکی سخت افزارهای مناسبی برای حل بنیادین مشکلات ترافیکی و ناهنجاری‌هایی که در این زمینه وجود دارند، برشمرده می‌شوند. معاون شهردار شیراز در بخش دیگری از این گفت‌وگو به خط کشی ۴۰۰ کیلومتر از معابر شهری تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: تا پایان آذرماه، ١١٠ معبر کلان شهر شیراز به طول ٣٠٠ کیلومتر خط کشی محوری شده و بر اساس برنامه زمان بندی شده تا پایان سال ۴٠٠ کیلومتر از محورها با اولویت معابر تازه آسفالت شده خط کشی خواهد شد.
این مقام مسئول هدف از اجرای این پروژه را افزایش ایمنی معابر و نظم بخشی به حرکت خودروها و ایمنی شهروندان برشمرد و بیان داشت: در بخش عابر پیاده نیز ١٢۵ گذرگاه عابر پیاده معادل ١۵ هزار مترمربع خط کشی شده است.
 ارائه خدمات به همه طیف‌های شهروندی
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در بخش دیگری از این گفت‌وگو به تلاش شهرداری برای خدمت رسانی به همه اقشار جامعه اشاره کرد و افزود: ۵ دستگاه ون در سه پایانه شیراز استقرار یافته و جانبازان و معلولان برای جابه جایی آسان می‌توانند با شماره ١٣٣ تاکسی بی سیم تماس گرفته و از این خدمات بهره‌مند شوند.
طهماسبی با بیان اینکه بیش از ۴۵هزار معلول در شیراز شناسایی شده اند و از این تعداد ٢ هزار و ۵٠٠ نفر از وسیله کمک حرکتی ویلچر استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: این طرح ویژه افراد توان خواه دارای کد شناسایی سامانه اداره کل بهزیستی و اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران و کسانی است که از وسیله کمک حرکتی ویلچر استفاده می‌کنند و افرادی که در سامانه بهریستی ثبت نشده و متقاضی استفاده از این خدمات هستند، باید به اداره کل بهزیستی و سایر دستگاه‌های ذی ربط برای تشکیل پرونده و پیمودن روند اداری لازم مراجعه کنند. به گفته معاون شهردار شیراز این ۵ دستگاه خودروی ون با استاندارد‌های لازم و مجهز به سیستم بالابر مکانیزه می‌باشد و برای جابه جایی افراد توان خواه پیش بینی شده و در سه ایستگاه موقت پایانه‌های نمازی، شهید دستغیب و میدان شهرداری مستقر و آماده خدمات رسانی به شهروندان است.
او تصریح کرد: ارائه خدمات مطلوب به همه افراد توان خواه در شهر شیراز سخت است، اما در تلاش هستیم با اضافه کردن خودرو‌های مناسب به ناوگان حمل و نقل، خدمات مناسبی را به جانبازان و معلولان شهر ارائه دهیم.
 ایمنی شهروندان، رسالت مدیریت شهری
طهماسبی در ادامه از عزم جدی شهرداری شیراز برای افزایش ایمنی شهروندان اشاره کرد و افزود: شیراز تنها کلان شهری در ایران است که آمار تصادفات آن در مدت پنج سال اخیر روند کاهشی داشته و از ۲۳۰ کشته تصادفات رانندگی به ۱۳۰ قربانی رسیدیم و امیدواریم با افزایش هم‌افزایی بین دستگاه‌ها، شاهد کاهش هرچه بیشتر این معضل باشیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز افزایش تعداد دوربین‌های نظارت برای ایمن سازی شهر را مؤثر ارزیابی کرد و گفت: تا پایان سال ۹۹، تعداد دوربین‌های نظارتی ۲ برابر خواهد شد و نظارت‌های میدانی برای سامان دهی خودروهای حمل بار سنگین و نیمه سنگین نیز افزایش می‌یابد. وی با بیان اینکه روزانه ۳ هزار و ۲۵۰ نفر در اثر تصادفات رانندگی در جهان جان خودشان از دست می‌دهند و میلیون‌ها نفر نیز دچار نقض عضو می‌شوند، اظهار داشت: حوادث رانندگی در جهان یازدهمین عامل مرگ و میر افراد است و در ایران حوادث رانندگی، دومین عامل مرگ و میر مردم برشمرده می‌شود. این وضعیت پیام هشدار برای ماست که در حوزه ترافیک و رانندگی به جامعه آموزش‌های عمومی دهیم و در کنار آن هم مدیریت ترافیک داشته باشیم. در مبحث مدیریت ترافیکی، تنها متولی شهرداری یا پلیس راهور نیست؛ بلکه دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی نیز در این مبحث مسئولیت دارند و انتظار داریم که همکاری بیشتری با ما داشته باشند تا بتوانیم جامعه را از تأثیرات تلخ سوانح رانندگی آگاه کنیم و بحث فرهنگ سازی فرهنگ رانندگی را داشته باشیم.
طهماسبی با بیان اینکه خانواده افراد سانحه دیده رانندگی، آسیب‌های جدی می‌بینند، گفت: بررسی‌ها در رابطه با حوادث رانندگی نشان می‌دهد، افرادی که در این حوادث جان خودشان را از دست داده اند یا دچار نقض عضو می‌شوند، غالباً سرپرست خانوار هستند. امروزه اگر خانواده‌ای سرپرست خود را از دست دهد یا دچار سانحه‌ای شود و نتواند نقش خودش را به درستی انجام دهد، خانوار علاوه بر آسیب اقتصادی، آسیب‌های اجتماعی جدی نیز می‌بیند. به همین دلیل دستگاه‌های متولی و حمایتی باید در این زمینه ورود کنند تا بتوانیم گوشه‌ای از مشکلات خانواده‌های آسیب دیده از حوادث رانندگی را رفع کنیم.
 توسعه و سامان‌دهی سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی
این مقام مسئول در بخش دیگری از گفت‌وگو با شیرازنوین به عزم جدی شیراز برای توسعه و سامان دهی سیستم‌های حمل و نقل عمومی اشاره کرد و افزود: تحولات مثبتی در حوزه گسترش زیرساخت‌ها و توسعه ناوگان حمل و نقل در سطح کلان‌شهر شیراز صورت گرفته است. در سالیان اخیر ۱۸۵ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شده و مذاکراتی برای خرید اتوبوس‌های جدید نیز در دستور کار است. معاون شهردار شیراز با اشاره به موفقیت‌های مدیریت شهری در زمینه گسترش خطوط ریلی خاطرنشان کرد: در سالیان اخیر بیست ایستگاه مترو در قالب خط یک قطار شهری شیراز احداث شده و این در حالی است که عملیات احداث خط دو با طول ۱۵ کیلومتر از میانرود تا میدان آزادی دستور کار است و عملیات ریل گذاری ۱۰ کیلومتر ان انجام شده است. طهماسبی همچنین خبر از تداوم عملیات عمرانی در حوزه خط سوم قطار شهری شیراز داد و بیان داشت: عملیات عمرانی این محور از سمت شهرک گلستان در حال انجام است و این اقدام با توجه به شرایط تحریم‌های ناجوانمردانه ای که علیه ملت ایران اعمال شده همچنان با قدرت پیگیری می‌شود. البته شهرداری شیراز در حوزه نوسازی ناوگان تاکسیرانی هم ورود کرده و امیدواریم با ارائه تسهیلات لازم شاهد تحولات مثبتی در این زمینه باشیم.
وی با بیان اینکه مدیریت شهری با بودجه محدودی که در اختیار دارد امکان اجرای تمام زیرساخت‌های حمل و نقل را ندارد، اضافه کرد: مشارکت و سرمایه گذار بخش خصوصی راهکاری مناسب برای توسعه سیستم‌های حمل و نقلی است.
این مقام مسئول در پایان افزود: حمل و نقل هوشمند، توسعه پارکینگ‌های مکانیزه، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، توسعه خطوط مترو، دوچرخه، راه اندازی تراموا و خطوط ویژه اتوبوسرانی به ویژه بی آرتی از بسترهای مهم سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل است و در همین راستا تدوین آیین نامه و دستورالعمل سرمایه گذاری بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد.

سعیدرضا امیرآبادی – روزنامه شیرازنوین

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=14152

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.