• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
10

توسعه کاشت کامیلنا در استان فارس

  • کد خبر : 13683
  • 14 دی 1399 - 10:10
توسعه کاشت کامیلنا در استان فارس
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از کاشت کامیلنای پاییزه در سطح 80 هکتار به صورت دیم در سال زراعی جاری در این استان خبر داد.

به گزارش سحاب پرس به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، حسین پژمان با اشاره به سازگاری کاملینا در مناطق مختلف این استان، گفت: متوسط عملکرد این گیاه در شرایط دیم در فارس ۱٫۲۵تن در هکتار و بیشترین عملکرد در سال گذشته در شهرستان رستم ۲٫۸۵ تن در هکتار بوده است.
به گفته وی؛ کاملینا برای اولین بار به صورت تحقیقی در سطح یک هکتار در سال ۱۳۹۵ در شهرستان خرامه و در سنوات بعد در شهرستان های لار، سروستان، رستم، سپیدان، مرودشت و ارسنجان در سطح ۵۰ هکتار کاشته شد.
او با بیان اینکه کاملینا در شرایط دیم در فصل پاییز کاشته می شود و بیشترین عملکرد مربوط به این فصل است، افزود: به صورت آبی نیز در فصل بهار نیز امکان کاشت دارد.
پژمان تصریح کرد: کاشت کاملینا با انواع کارندها و ریز دانه کارها انجام می شود و برداشت این محصول با کمباین غلات و با هد مخصوص کلزا و تنظیمات لازم امکان پذیر است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه کاملینا گیاهی مقاوم به کم آبی و شوری است، ابراز کرد: این گیاه به سرمای زمستانه و انواع آفات و بیماری ها مقاومت دارد.
او می گوید: قیمت جهانی هر کیلو گرم دانه کاملینا ۱۰دلار و روغن آن بسته به کیفیت و برند بین هر لیتر ۲۰ تا ۳۰ دلار است.
کاملینا با نام علمی Comelina sativa از تیره شب بو (چلیپا بیان) یا براسیکاسه است؛ گیاهی علفی ودارای ساقه راست، ارتفاع آن ۳۰ تا ۱۲۰ سانتی متر و اندازه بذر کاملینا یک چهارم تا یک دوم کونولا بوده و رنگ بذر کاملینا زرد کمرنگ یا نارنجی قهوه‌ای مایل به زرد و دوره رشد کاملینا ۸۵ تا ۱۰۰روز است.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=13683

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.