• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
8
معاون شهرسازی ومعماری شهرداری شیراز عنوان کرد؛

زنده نگهداشتن بافت تاریخی با حمایت از خدمات پشتیبان گردشگری

  • کد خبر : 12893
  • 02 دی 1399 - 15:06
زنده نگهداشتن بافت تاریخی با حمایت از خدمات پشتیبان گردشگری
معاون شهرسازی ومعماری شهرداری شیرازگفت: حمایت از خدمات پشتیبان گردشگری و تقویت آن راهی برای زنده نگهداشتن بافت تاریخی و قدیمی شهر شیراز است.

به گزارش سحاب پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، جواد بهادری با بیان اینکه بافت تاریخی، ثروت شهرشیراز است، افزود: ازجمله اهداف شهرداری شیراز ایجاد سرزندگی دربافت تاریخی است.
معاون شهرسازی ومعماری شهرداری شیراز با بیان اینکه شهرداری شیراز بسته‌های تشویقی را راهی برای جلب نظر سرمایه‌گذاران، در بافت تاریخی در نظر گرفته است گفت: بافت تاریخی موضوع بسیارمهمی برای شهرداری شیراز است وحذف عوارض ساختمانی و قراردادن بسته‌های تشویقی راهی برای جلب نظر سرمایه‌گذاران و سرمایه‌گذاری دراین بافت است.
بهادری ادامه داد: بافت تاریخی برای ما تنها جنبه میراثی ندارد بلکه این بافت ثروت شهر شیراز و همچنین ثروت فرهنگی این کشور به حساب می‌آید به همین دلیل شهرداری به دنبال حفظ و بقای آن است.
به گفته وی شهرداری شیراز در واقع درمرحله اول به دنبال این است که سر زندگی و حیات را به یازده محله‌ای که درمحدوده‌ محلات قدیمی شهرکهن شیرازهستند، برگرداند.
بهادری اضافه کرد: شهرداری همچنین تلاش دارد که کیفیت سکونت و خدمات زندگی شهری را در بافت تاریخی و قدیمی به حدی برساند که شهروندان شیرازی مجدداً اسکان و زندگی در این بافت و محلات را انتخاب کنند.
معاون شهرسازی ومعماری شهرداری شیراز،گفت: حمایت از خدمات پشتیبان گردشگری و تقویت آن راهی برای زنده نگهداشتن بافت تاریخی و قدیمی شهر شیراز است.
 بهادری ادامه داد: ساختمان، گذرها، انواع بازی های بومی، آیین های قدیمی محلات، مراسم مذهبی و مراسم‌های آیینی، اعیاد و جشن‌ها و…همه میراث ملموس و ناملموس ما در بافت‌های تاریخی و قدیمی شهر است که برای بافت پتانسیل‌های زیادی در حوزه گردشگری ایجاد می‌کند.
وی ادامه داد: وظیفه مدیریت شهری در بافت تاریخی فراهم کردن خدمات پشتیبان برای گردشگری است یعنی در واقع ورود سرمایه‌گذار را به این حوزه تسهیل کند. اکنون شهرداری شیراز در کنار مشوق های نوسازی در بافت های فرسوده رویکرد فرهنگ مبنا را در دستور کار قرار داده است. رویکردی که قصدش اولویت قرار دادن سکونت شهروندان و حضور سرمایه گذاران برای احیا مجدد این ثروت خاک خورده است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز درباره نقش شهرداری در احیا و نوسازی بافت های تاریخی افزود: کلیت یکپارچه این شهر کهن منطبق بر محدوده عملکردشهرداری بافت تاریخی، به مساحت ۳۷۰ هکتار در محدوده مصوبی قرار دارد که بهره مند است از کلیه مشوق های نوسازی بافت فرسوده و درپهنهC واقع شده است.
بهادری اضافه کرد: ۱۲۰۰ خانه دارای ارزش یا ثبت شده در بافت تاریخی شیراز در۱۱ محله تاریخی وجود دارد.
وی ادامه داد: بسته به مساحت قطعات نوسازی شده و تجمیع صورت گرفته  سرمایه گذار مشمول ۸۰ درصد تا ۱۰۰ درصدتخفیف عوارض در این بافت تاریخی شیراز خواهد بود.
 به گفته وی شهرداری، یکی از دستگاه‌ها و متولیان بافت تاریخی است که سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلفی در این حوزه مسئولیت دارند که مهمترین آنها میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری است.
وی رویکرد شهرداری در بافت تاریخی و فرهنگی  را عمدتا مرمت شهری و مرمت ابنیه  برشمرد و افزود: اقدامات شهرداری از طریق بازآفرینی شهری فرهنگ-مبنا با دو رکن رویدادمحوری و بهبودوضعیت معیشت ساکنین و اقتصاد محلی، در حال اجراست.
بهادری هدف شهرداری از اقدامات فرهنگ مبنا را ایجادسرزندگی در محلات شهری کهن و اقبال مجددشهروندان شیرازی به سکونت در این بافت است.
وی ادامه داد: میراث فرهنگی برای ایجاد تأسیسات گردشگری تسهیلاتی قرار داده است به طوری که بخش قابل توجهی از هزینه‌کرد را در قالب تسهیلات به سرمایه‌گذاران اعطا می‌کند.
معاون شهرسازی ومعماری شهرداری شیراز اضافه کرد: شهرداری نیز به عنوان یکی از سازمان‌های تاثیرگذار در این حوزه با در نظر گرفتن معافیت‌های عوارضی برای تغییر کاربری و پارکینگ و…که مبلغ آن نیز قابل توجه است در همان ابتدای کار کمک بسیار خوبی به سرمایه‌گذاران در بافت تاریخی می‌کند.
به گفته بهادری در قانون نیز یکسری بسته‌های تشویقی و تخفیفات عوارضی در این مناطق در نظر گرفته شده است و این تخفیفات بسته به متراژ سازه تا صد در صد هم برای ایجاد بافت مسکونی اعمال می‌شود.
وی تاکید کرد برای رسیدن به اهداف در نظر گرفته شده باید همه دستگاه‌های متولی در حوزه بافت تاریخی و فرسوده شهر پای کار بیایند. همچنین ما بعد از سال‌ها برنامه‌ریزی و کار برای احیا و بازآفرینی بافت تاریخی به این نتیجه رسیده‌ایم که با مکان یابی برنامه ریزی شده برای ارائه خدمات پشتیبانی گردشگری، می‌توانیم این بافت را زنده و حتی آن را تبدیل به یک فرصت سرمایه‌گذاری و ثروت بزرگ برای شهر کنیم.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=12893

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.