• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
13
مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس؛

دریچه های سد درودزن به روی بختگان باز شد

  • کد خبر : 10153
  • 24 آبان 1399 - 18:25
دریچه های سد درودزن به روی بختگان باز شد
با پيگيري محیط زیست فارس در کارگروه آب کشاورزی استان و با حمایت های استاندار فارس و پيگيري هاي نماينده مردم شريف ني ريز ، استهبان و آباده طشك در مجلس شوراي اسلامي وعده ها عملی شد و بخشی از کل حق آبه تالاب هاي طشك و بختگان رهاسازي شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، حمید ظهرابی مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: گرچه تقاضای این اداره کل تامین حداقل ۱۲۰میلیون متر مکعب آب از سد درود زن در سال جاری بوده و اگرچه در سال‌های پیش با اولویت دهی به کشاورزی خسارات زیان باری به بستر تالاب و زیست مندان آن وارد شد اما با پیگیری ها و تلاش های محیط زیست فارس و دستور مستقیم استاندار فارس در سال گذشته برای اولین بار اختصاص ۴۲/۵ میلیون متر مکعب و در سال جاری نیز با حمایت استانداری و تعاملات بعمل آمده با شرکت آب منطقه ای استان فارس و تصویب در سی امین جلسه کارگروه آب کشاورزی اختصاص ۵۵میلیون متر مکعب تحقق یافت.
ظهرابی با اشاره به قانون حفاظت و احیاء تالاب ها و آیین نامه جلوگیری از تخریب و آلودگی غیر قابل جبران تالاب ها گفت: در ماده ۴ این آیین نامه آمده است: وزارت نیرو به منظور تأمین نیاز آبی محیط زیستی تالاب ها که توسط سازمان اعلام می شود، میزان سهم تالاب از ظرفیت آبی حوضه آبریز را با کمیت و کیفیت مناسب و متناسب با شرایط اقلیمی مختلف، با توزیع زمانی معین و در اولویت دوم پس از تأمین آب شرب تخصیص می دهد که با همکاری دستگاه های ذی ربط و نظارت سازمان تأمین می شود.
ظهرابی اظهار داشت: از ۵۵ میلیون متر مکعب آب رهاسازی شده از سد درود زن چهل میلیون متر مکعب وارد تالاب ها خواهد شد و ۱۵ میلیون متر مکعب نیز برای جبران کسری سفره های آب زیر زمینی و شارژ رودخانه پیش بینی شده است.
این مقام مسئول با یادآوری تلخی خشکی شدید بستر رودخانه و خاطره غم انگیز مرگ و میر جوجه های فلامینگو در گذشته از ذینفعان و دست اندرکاران خواست تا همچون سال گذشته در رسیدن آب به تالاب بختگان نهایت همکاری را داشته باشند.
وی افزود: با توجه به تجربه سال پیش اگر همراهی ،همدلی و تشریک مساعی همه مسئولین دولتی ، دستگاه قضایی و کشاورزان ،سازمانهای مردم نهاد ،خانه کشاورز ،انجمن صنفی کشاورزان و همه ذینفعان نباشد این مهم محقق نخواهد شد.
وی اظهار امیدواری کرد به دلیل اقدامات انجام شده از سوی محیط زیست به منظور آماده سازی رودخانه کر از طریق عملیات لایروبی در مصب رودخانه امسال آب به صورت بهینه و با کمترین اتلاف به محل تالاب بختگان برسد و همانند سال های پر آبی شاهد حضور و زاد آوری پرندگان مهاجر به خصوص گونه شاخص فلامینگو باشیم. وی گفت مهار کانون های گرد وغیار، تنظیم سطح سفره های آب زیرزمینی، بهبود کیفیت آب های زیر زمینی، جلوگیری از شور شدن اراضی کشاورزی در پایین دست، بهبود خرد اقلیم منطقه از طریق افزایش رطوبت و ارتقا کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی دیم و آبی محدوده تالاب از نتایج قابل پیش بینی تامین حقابه تالاب های طشک و بختگان به شمار می آید.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=10153

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.