به گزارش سحاب پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، حیدر اسکندرپور در این آیین خاطرنشان کرد: در چند دهه گذشته این نقد به مدیریت شهرداری وجود داشته که تنها بر داشته های گذشته شیراز تکیه کرده و فرصت های جدیدی برای این شهر به وجود نیاورده اند و اجرای پل زندگی در راستای ایجاد فرصت های جدید برای شیراز است.
وی با تاکید بر اینکه ما در کنار بافت تاریخی که جایگاهی ارزنده برای شیراز دارد باید از فرصت بزرگ وجود باغات قصردشت نیز استفاده کنیم، افزود: اجرای پروژه پل زندگی به عنوان یک نظرگاه میتواند زمینه استفاده مردم و گردشگران را از باغات ایجاد کند.
مهندس اسکندرپور روش دموکراتیک در انتخاب طرح برای اجرای پل زندگی در شیراز، دعوت از نخبگان و توجه به نظر مردم را نقطه قوت این پروژه دانست.
شهردار شیراز ضمن اشاره به اینکه چنانچه در حوزه مدیریت شهری به خصوص در معماری و شهرسازی و سایر حوزه ها هرگاه نظر مردم را مورد توجه قرار دهیم به موفقیت دست مییابیم، افزود: همواره از معاونان و مدیران و شهرداران مناطق خواسته ام در اجرای پروژههای شهرداری نظرات شهروندان هر منطقه را جویا شوند و در مدیریت کلان شهری نیز تا آنجا که فرایندها اجازه داده اند نظر نخبگان و متخصصان را مورد توجه قرار داده ام.
وی خاطرنشان کرد: این پروژه صرف نظر از نتیجه و مقیاس آن، از این جهت درخور ارزش است که نخبگان را برای اجرای آن فرا خوانده ایم و تعداد زیادی از معماران با تجربه و جوان کشور اعلام حضور کرده اند.
مهندس اسکندرپور با بیان اینکه معتقدم طرح ها باید با نگاه اجرایی شدن انتخاب شوند، عنوان کرد: از ابتدای برگزاری این مسابقه تاکید کرده ام که در روند انتخاب طرحها دنباید خالتی رخ دهد و نظارت صحیح زمینه انتخاب طرح های برگزیده را مهیا مهیا کند.
شهردار شیراز گفت: یکی از نکات مورد تاکید در برگزاری مسابقه طراحی پل زندگی از نظر من این بوده که روش کار باید به گونه ای باشد که از این پس نیز معماران و نخبگان دعوت های آینده ما را با گشاده روپی بپذیرند و به نتبجه کار ما اعتماد کنند.
وی نوید داد: در آینده نزدیک فرصت هایی ایجاد خواهیم کرد که ۱۶۷ طرح ارائه شده در این مسابقه در معرض دید دانشجویان قرار گیرد تا بتوانند از این فرصت آموزشی استفاده کنند.
رونق پروژه های انسان محور
معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز هم در این مراسم با اشاره به فعالیتهای مثبت شورا و شهرداری در راستای امور شهرسازی گفت:امروز شهرداری شیراز و شورای پنجم اعلام میکند گامهای اساسی و مهمی در راستای تحقق مدیریت شهری و به ویژه در حوزه انسان محوری برداشته که اجرای سامانه شهروند سواری یکی از اقدامات اساسی در این راستا بود که تنها با اجرای فاز اول آن در سال گذشته ۵۰درصد از مراجعات مردم به شهرداری کاسته شد.
جواد بهادری تصریح کرد: طی این مدت ایجاد فضاهای مفرح شهری و خلق فضاهای شهری جدید یکی از مهمترین مواردی بود که در دستور کار ما قرار گرفت و در این راستا گامهای بلندی برداشته شد.
وی در ادامه با اشاره به طراحی، اجرا و بهره برداری از این دست پروژه ها در شهر شیراز گفت: از جمله این پروژه ها میتوان به طرح بازآفرینی محور حافظ که عملیات اجرایی آن از یکی دوماه قبل آغاز شد، بازآفرینی محورهای شهید رمضانی و شهید رادفر در باغات قصردشت و احیا پیاده راه چمران جنوبی که عملیات اجرایی آنها هم آغاز شده، اشاره کرد
بهادری گفت: پردیس سینمای جوان در کوزه گری، ایجاد خیابان غذا در خیابان مشکین فام، ساخت باغ ایرانی در بلوار امیرکبیر با ۱۰هکتار وسعت و طراحی و اجرای باغهای کودکانه و بانوان در دل باغهای قصردشت از دیگر پروژه های ما در این حوزه است.
معاون شهرسازی و معماری گفت: طراحی و اجرای ۱۶هکتار باغ به عنوان باغ هنر با هدف احیا این باغ و تنها با سطح اشغال ۵درصد در حاشیه پیاده راه چمران جنوبی از دیگر پروژه های مد نظر ما در این حوزه است.
بهادری از احیا مجموعه زندیه و میدان توپخانه، احیا باغ ملی به عنوان برخی دیگر از این طرحها گفت: مطالعه و امکان سنجی پل زندگی با هدف پیوند فضای سبز با مسیر پیاده روی، توسعه انسان محوری و ایجاد فضای تعاملات اجتماعی با اولویت پیاده محوری نیز از دیگر پروژه های مهم ماست، طرحی که در مقیاس ملی به مسابقه گذاشته بود. همچنین تلاش داریم از سایر طرحها وایده های ارسال شده نیز در سایر پروژه های شهری استفاده کنیم وآثار آنان را در معرض دید عموم. خواهیم گذاشت .
استقبال مهندسان و طراحان از فراخوان پل زندگی
علی فراشاییان رییس اداره مطالعات و طراحی شهری شهرداری شیراز نیز در این آیین گفت: با اعلام فراخوان طراحی پل زندگی، شورای سیاست گذاری با هدف متمرکز شدن روی کار و نقشه برداری تشکیل شد و در نهایت فرایند مسابقه اعلام شد .
وی با اشاره به استقبال از طراحی پل زندگی در شیراز افزود: تعداد یک هزار و ۳۶ نفر از سراسر کشور در این فراخوان ثبت نام و در قالب ۱۶۷ گروه مختلف اثار خود را ارسال کردند.
فراشاییان ادامه داد: طی ۳ مرحله داروی در مرحله اول ۵۱۳ انتخاب و به مرحله دوم راه یافتند، بعد از داوری تعداد ۲۴ طرح به مرحله نهایی راه یافتند و در نهایت ۵ طرح به عنوان طرح های برتر انتخاب شدند که ۱۰طرح نیز به عنوان طرح های شایسته انتخاب شدند.
رییس مطالعات و طراحی شهری شهرداری با بیان اینکه داروی طرح ها با نهایت دقت و سخت گیری انجام شد گفت: شایسته سالاری یکی از آیتم های انتخاب طرح های برتر بود.
فراشاییان خاطر نشان کرد: برای نخستین بار است که در طراحی های شهری شاهد حضور و استفاده از طراحان جوان در یک پروژه شهری هستیم، فرصتی که باعث شد از ظرفیت و استعداد جوان استفاده کنیم.
براساس این گزارش، طراحان منتخب و برگزیده مسابقه طراحی پل زندگی عبارتند از نفر اول امیر حسین رفعتی از شیراز، نفر دوم مهدی خاک زند از تهران، نفر سوم میلاد اشتیاقی از تهران، نفر چهارم امیررضا نیری راد از شیراز، نفر پنجم محسن آقایی از شیراز، نفر ششم الهه رزازان از شیراز، نفر هفتم آرمین شمشیری از شیراز، نفر هشتم اسفندیار عبدشاه از شیراز، نفر نهم علی ذوالفقاری از تهران، نفر دهم مصطفی آزادی از شیراز، نفر یازدهم مهدی اقبالی از تهران، نفر دوازدهم مهشید معتمد از شیراز، نفر سیزدهم سید محمد حمیدی از شیراز، نفر چهاردهم نفیسه گلستانی از شیراز و نفر پانزدهم شاهین قائلی از اصفهان.
داوری فراخوان مسابقه طراحی پل زندگی را ناصربنیادی، جعفر کاشف، کاوه فتاحی، اردشیر دیلمی، امیرحسین جمشیدی، امین حبیبی و علی سوداگران بر عهده داشتند. همچین نفرات اول تا پنجم به ترتیب از ۶۰ ملیون تا ۱۰ میلیون تومان جایزه دریافت کردند.
شهردار شیراز:
پل زندگی یک فرصت جدید گردشگری برای شیراز محسوب می شود
شهردار شیراز در آیین اختتامیه مسابقه طراحی پل زندگی گفت: این پروژه فرصتی را برای گردشگران و شهروندان به منظور مشاهده پهن سرسبز و ارزشمند باغات قصردشت فراهم می کند و یک فرصت جدید گردشگری برای این کلانشهر محسوب می شود.
لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=8980
- خبرنگار : ساسان یگانه (مدیرمسئول)
- سردبیر : ساسان یگانه
- بدون دیدگاه