به گزارش پایگاه اطلاعرسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس؛ خبرگزاری ها همواره نقش موثری در اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بر عهده دارند و خبرگزاری شبستان در کنار رسالت دینی خود همواره در حوزه های اجتماعی و فرهنگی نیز خوش درخشیده است.
یکی از رسالت های اصلی خبرگزاری شبستان، حوزه دینی و مذهبی است که از پوشش های خبری تا گزارش های توصیفی برای مانوس کردن جامعه و به ویژه نسل جوان با مفاهیم و ارزش های دینی تلاش مستمری دارد اما در کنار این رسالت ارزنده از پوشش موضوعات فرهنگی و اجتماعی و همکاری با حوزه های مختلف شهری غافل نشده است و «صابر سهرابی»، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و دبیر شورای فرهنگ عمومی استان به سئوالات ما در خصوص نحوه فعالیت های خبرگزاری شبستان به شرح زیر پاسخ می دهد:
نقش و رسالت رسانه های دینی در جامعه چیست؟
یکی از مهمترین عناصر ارتباط عالی در دنیای امروزی رسانه ها هستند که بی بدیل و یکه تاز میدان جوامع امروزی هستند. در جامعه ی اسلامی ایران که سرشار از جریان های دینی است و بنیاد آن بر پایه تفکر و اندیشه دین اسلام بنا شده رسانه های مرتبط سهم عمده ای را در جریان سازی های اجتماعی دارند، بی شک نقش رسانه های دینی پررنگتر از همیشه خواهد بود و در جامعه امروزی ما نیز به شدت مورد نیاز است آنهم با عنایت به راه اندازی جنگ نرم که در زمان علیه بنیان دین و مذهب تشییع صورت گرفته است.
رسانه های دینی چه نقشی در مقابله با تهاجم های فرهنگی و تبلیغات بیگانگان در دین گریزی دارند؟
در مورد این پرسش باید گفت بی شک رسانه ای که کار اساسی و قانونی خود را دنبال کند می تواند نقش بسزایی در معرفی داشته های معنوی سرزمین خود داشته باشد، تهاجم دولت های بزرگ که امروز نقش فرهنگی به خود گرفته است و بسیار هم قابل اهمیت است، همراه با تبلیغات و از همین ابزار رسانه دنبال می شود، رسانه ها و به ویژه رسانه های دینی می بایست با زبانی در زمان مسائل مهم و ارزش های سرزمین اسلامی را با راهکارها و نگاه های فرهنگی دینی دنبال کنند تا جذب حداکثری اطلاعات دقیق و ارزشمند دینی محتوایی برای نادانسته های دینی تهیه کنند و رسالت خود را برای مقابله با تبلیغات ضد دینی انجام دهند، این موضوع محقق نخواهد شد مگر آنکه زبانی دیگر بیابیم و زیبایی ها را نمایان کنیم و این روشنگری نقش مهم رسانه های دینی است.
رسانه های دینی چگونه می توانند مخاطبان جوان داشته باشند؟
بهترین راه برای مخاطب شناسی استفاده از همان نیروی جوان است، اگر رسانه ای با نگاه جوان و با نیروی جوان بر مسند جریان های اجتماعی تکیه زده باشد نگاهی متفکرانه تر و به روزتر برای رویارویی خواهد داشت و این مطالبه گری ها و مخاطب شناسی ها کار مشکلی نیست، اگر نیروهای جوان و پر شور که حرف یکدیگر را در بستر جامعه می شناسند در رسانه ها نقش کلیدی داشته باشند خود به خود مخاطبان خوب و جوان را می توانند با خود همراه کنند، البته و صد البته که مبحث بهره مندی از تجربه ها و سوابق ارزشمند گذشتگان می تواند راهگشا بوده و روشنگری خواهد کرد.
معرفی اماکن مذهبی و فرهنگی در رسانه های دینی چه تاثیری دارد؟
اگر ۲ نقش مهم رسانه را یادآور باشیم یکی از مهمترین عوامل آن آگاهی سازی مردم است، خب اگر مردم اجتماع آشنایی با موضوعی نداشته باشند شاید کمتر به موضوع توجه کرده و یا داشته های آن را دنبال کنند، و از این رو لازم است که مردم با اندیشه ها و یا مکان هایی که دارای اندیشه های دینی است، آشنا شوند، آگاهی در هر سطحی ارزش های خود را خواهد داشت، اماکن متبرکه آن هم در شیراز که سومین حرم اهل بیت (ع) است، باید مورد توجه قرار گیرد و امامزادگان و اولیایی که در این شهر نشان ولایتمداری بر دوش دارند را می توان با معرفی و درک صحیح در جامعه به ویژه برای نسل جوان امروز معرفی کرد و مهمترین دستاورد این رویه، رونق دوچندان گردشگری مذهبی که لازمه شهر سومین حرم اهل بیت (ع) است.
فعالیت های خبرگزاری شبستان به عنوان یک رسانه دینی مسجدی و اجتماعی و شهری را چگونه ارزیابی می کنید؟
به جرات می توان گفت یکی از بهترین و فعال ترین رسانه های مهم استان فارس خبرگزاری شبستان است که با اندیشه ای خاص و با بهره مندی از توان نیروهای متعهد و ارزشمند توانسته است مخاطبان خود را در نگاه رسانه افزایش داده و با محتوا سازی های منطقی و ساختارمند مخاطب خود را راضی نگه داشته و فعالیت این رسانه در راستای آگاهی بخشی در حوزه فعالیت های دینی و مذهبی قابل تقدیر است.
نظر شما پیرامون فعالیت و عملکرد خبرگزاری شبستان در پوشش حوزه های مختلف خبری چیست؟
خبرگزاری شبستان همیشه مانند بازویی توانمند و سالم از نظر محتوای رسانه ای و با بهره گیری از ظرفیت های بالای خبرنگاران و کارکنان خود توانسته به عنوان نقطه درخشان خبررسانی در استان فارس و کشور برسد، این خبرگزاری از سال ۸۶ که راه اندازی شده است همیشه عملکردی رو به جلو داشته است و امروز که با بیش از ۳۰ دفتر در کشور با اندیشه های عالی خبررسانی حوزه دین و مذهب دارند هنوز در بهترین شرایط دقت و سرعت و صحت خبرها را تنظیم و برای مخاطبان خود نمایان می کند و خواهند کرد.