به گزارش سحاب پرس، حجتالاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) عصر روز گذشته، ۱۳ مردادماه در سلسله نشستهای «ولایت فقیه» در این حرم مطهر گفت: بیگمان مراد از ولایت در مبحث ولایت فقیه، ولایت بر تکوین و یا ولایت بر تشریع نیست، بلکه یکی از انواع ولایت تشریعی است که بر اساس آن مسئولیت معینی در حوزهای خاص، یعنی اداره جامعه اسلامی بر عهده فقیه جامع شرایط قرار میگیرد.
وی ادامه داد: بر این اساس، ولایت در مبحث ولایت فقیه حکمی از احکام شریعت اسلام است که به موجب آن در مقطع زمانی معینی یعنی در عصر غیبت، فقیه جامع شرایط، مکلّف به سرپرستی امور عمومی جامعه اسلامی میشود و از سوی دیگر شهروندان نیز مکلّف به اطاعت از وی میشوند.
کلانتری گفت: حضرت امام خمینی(قدس سره)، درک روشنتری از این مفهوم در اختیار میگذارد، آنجا که در صفحه ۵۱ کتاب ولایت فقیه میفرماید «ولایت، یعنی حکومت و اداره کشور و اجرای قوانین شرع مقدس، یک وظیفه سنگین و مهم است؛ نه اینکه برای کسی شأن و مقام غیر عادی به وجود بیاورد و او را از حد انسان عادی بالاتر ببرد. به عبارت دیگر، ولایت مورد بحث، یعنی حکومت و اجرا و اداره، برخلاف تصوری که خیلی از افراد دارند، امتیاز نیست بلکه وظیفهای خطیر است» و در صفحات ۵۲ و ۵۳ همین کتاب آمده است «لازم است که فقها، اجتماعاً یا انفراداً برای اجرای حدود و حفظ ثغور و نظام، حکومت شرعی تشکیل دهند. این امر اگر برای کسی امکان داشته باشد واجب عینی است؛ و گرنه واجب کفایی است. در صورتی هم که ممکن نباشد، ولایت ساقط نمیشود، زیرا از جانب خدا منصوبند» و در صفحه ۵۵ همین کتاب، ایشان میفرماید: «ائمه و فقهای عادل موظفند که از نظام و تشکیلات حکومتی برای اجرای احکام الهی و برقراری نظام عادلانه اسلام و خدمت به مردم استفاده کنند. صِرف حکومت برای آنان جز رنج و زحمت چیزی ندارد؛ منتها چه بکنند؟ مأمورند انجام وظیفه کنند. موضوع ولایت فقیه مأموریت و انجام وظیفه است» و در صحیفه نور، میفرماید «حکومت که شعبهای از ولایت مطلقه رسولالله(ص) است، یکی از احکام اولیه اسلام است و مقدم بر تمام احکام فرعیه حتی نماز و روزه و حج است».
تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع) با استناد به نظرات ذکر شده از حضرت امام ۵ نکته را نتیجه گرفت و افزود: نخست اینکه، ولایت در مبحث ولایت فقیه، به معنای حکومت و اداره جامعه اسلامی است. نکته دوم اینکه ولایت در این مبحث، حکمی از احکام شرعی الهی و مقدم بر سایر احکام فرعیه است.
وی افزود: نکته سوم بر اساس این حکم، فقیهان واجد شرایط، شرعاً مکلّف به تشکیل حکومت بر اساس فرامین و آموزههای شریعت اسلامی هستند. نکته چهارم؛ چنین ولایتی برای فقیهان، امتیاز به شمار نمیآید، بلکه صرفاً تکلیفی الهی است که به موجب نصب الهی مکلّف به انجام آن هستند.
کلانتری در توضیح پنجمین نکتهای که میتوان از سخنان رهبر فقید انقلاب اسلامی، نتیجه گرفت، اظهار کرد: چنین ولایتی ضامن اجرای احکام الهی و به جریان درآوردن دین خدا در شئون مختلف جامعه اسلامی و برقراری عدالت است. شاید رمز تقدّم این حکم بر سایر احکام فرعیه الهیه نیز در همین نکته نهفته باشد.
وی در ادامه گفت: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز ولایت را در مبحث ولایت فقیه به معنای حکومت دانسته و در این خصوص میگویند: «در اصطلاح و عرف اسلامی، نام حکومت، ولایت» است. ولایت، چطور حکومتی است؟ ولایت، حکومتی است که در آن، شخص حاکم با آحاد مردم دارای پیوندهای محبتآمیز و عاطفی و فکری و عقیدتی است. آن حکومتی که زورکی باشد؛ آن حکومتی که با کودتا همراه باشد؛ آن حکومتی که حاکم، عقاید مردمش را قبول نداشته باشد و افکار و احساسات مردمش را مورد اعتناء قرار ندهد؛ آن حکومتی که حاکم حتی در عرف خود مردم ـ مثل حکومت های امروز دنیا ـ از امکانات خاص و از برخورداریهای ویژه بهرهمند باشد و برای او، منطقه ویژهای برای تمتعات دنیوی وجود داشته باشد، هیچ کدام به معنای ولایت نیست و ولایت، یعنی حکومتی که در آن، ارتباطات حاکم با مردم، ارتباطات فکری، عقیدتی، عاطفی، انسانی و محبتآمیز است؛ مردم به او متصل و پیوستهاند؛ به او علاقهمندند و او منشأ همه این نظام سیاسی و وظایف خود را از خدا میداند و خود را عبد و بنده خدا میانگارد.
تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع) اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب، در جای دیگر چنین میگویند: « فلسفه سیاسى اسلام در مسئله حکومت، مبتنى بر ارتباط و پیوند مستحکم میان زمامداران و مردم است، بنابر این هر حکومتى که چنین ارتباطى با مردم نداشته باشد، معناى آن ولایت نیست و کسانى که با کودتا و یا جانشینى نسبى، منهاى فضایل و معیارهاى حقیقى مطرح شده در اسلام، به قدرت برسند، حکومت آنها مفهوم ولایت را ندارد».
وی گفت: بر اساس آنچه گذشت میتوان به روشنی نتیجه گرفت که ولایت در مبحث ولایت فقیه به معنای سرپرستی اداره عمومی جامعه اسلامی، یعنی حکومت، و قسمی از اقسام ولایت تشریعی است. از آنجا که اثبات ولایت تشریعی در هر حوزهای محتاج ادلّه نقلی و عقلی است، به همین سبب اندیشمندان اسلامی ادله عقلی و نقلی متعدّدی برای اثبات ولایت فقیه در عصر غیبت، اقامه کردهاند.
انتهای پیام