• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
6
یادداشت؛

«جمعیت احرار»، پرچم‌دارِ واقعی نقش‌آفرینی مردم در کاهش آسیب‌های جامعه

  • کد خبر : 32314
  • 23 اسفند 1400 - 13:48
«جمعیت احرار»، پرچم‌دارِ واقعی نقش‌آفرینی مردم در کاهش آسیب‌های جامعه

به گزارش سحاب پرس، سجاد توکلی در یادداشتی نوشت: وقتی برای اولین‌بار در خردادماه۱۴۰۰ گرد هم جمع شدند، کسی باورش نمی‌شد که کارشان این‌قدر گُل کند و برکت داشته باشد. آن روزها حرم شاه‌چراغ علیه‌السلام محل برگزاری اولین کارگاه آموزش و توانمندسازی گروه‌ها و هسته‌های خودجوش مردمی مقابله با اعتیاد بود. همان‌ها که به «جمعیت […]

به گزارش سحاب پرس، سجاد توکلی در یادداشتی نوشت: وقتی برای اولین‌بار در خردادماه۱۴۰۰ گرد هم جمع شدند، کسی باورش نمی‌شد که کارشان این‌قدر گُل کند و برکت داشته باشد. آن روزها حرم شاه‌چراغ علیه‌السلام محل برگزاری اولین کارگاه آموزش و توانمندسازی گروه‌ها و هسته‌های خودجوش مردمی مقابله با اعتیاد بود. همان‌ها که به «جمعیت احرار» معروف شدند و چترشان آن‌قدر گسترده است که همه‌ آزادمردان و شیرزنانی را که از مصیبت مواد مخدر، مکدّر شده‌اند و زخمی، در بر می‌گیرد.

خط‌مشی و چارچوب رفتارشان، در سه حوزه‌ی: «پیشگیری و صیانت»، «درمان» و «مطالبه‌گری» خلاصه می‌شود و مصداق بارز نقش‌آفرینی مردم در حکم‌رانی هستند. به بیان دیگر، جمعیت احرار، تابلویِ درخشانِ اثباتِ ادّعایِ حلِّ مشکلات مردم به وسیله‌ی خود مردم هستند.

«بوی تعفُّن موادّ مخدر و اعتیاد به آن، این‌قدر در شامه‌ی شهر، محله و خانه‌هامان پیچیده که اگر بنا باشد معطل بمانیم و چشم انتظار، تا کسی از غیب بیاید و مشکل‌مان را حل کند، جوان سالمی دور و برمان باقی نمی‌ماند! دُرست است که دولت و حاکمیت وظیفه دارند، اما همه می‌دانیم که حجم آسیب‌های اجتماعی این‌قدر فراوان است که بهبود زخم‌ها و تاول‌هایِ پیدای در گوشه و کنار شهر، نیازمند عزم جزم همگانی است. تازه اگر دغدغه‌ی جدی وجود داشته باشد…» این‌ها را «احسان مدبری»، مدیر کاهش آسیب‌های اجتماعی سپاه فجر می‌گوید؛ جوان دغدغه‌مندی که از ابتدایِ کار، این حرکت را راه‌بری کرده و همه‌ی هم و غمش این است که احراریّون، روی پای خودشان بایستند و توانمندتر شوند.

حالا و در واپسین روزهای هفته، ماه، سال و قرن، و با شنیده شدن صدای گام‌های بهار، نتیجه‌ی تلاش‌های «جمعیت احرار» در گوشه و کنار استان فارس یکی‌یکی نمایان می‌شود و هر از گاهی می‌شنویم که در نقطه‌ای از فارس پهناور، اتفاقی مبارک رخ داده است. کارهایی که دستگاه‌های عریض و طویل متولی، در طول چهار دهه مسئولیت در حوزه‌ی مبارزه با مواد مخدر، موفق به انجام آن نشده‌اند…

گوشه‌ای از آن را بخوانید:

به همت جمعیت احرار در روستای خسویه زرین‌دشت استان فارس، بیش از هشتاد نفر از معتادان این روستا با رضایت خود و خانواده، موفق به ترک مواد شدند؛ جالب این‌که خیّرین مثل همیشه، اما این‌بار پایِ کار کاهشِ آسیب‌هایِ اجتماعی آمده‌اند و یکی با نذر مهربانی و اهدای بسته‌های حمایتی از خانواده‌ی بیماران معتاد و دیگری با تقبّل هزینه‌های بهبودی، زمینه‌ساز این اتفاق مبارک شده‌اند.

سطح مطالبه‌ی عمومی مردم خسویه از دستگاه‌های قضایی و انتظامی کار را به جایی رسانده که خرده‌فروش‌های مواد مخدر در آن منطقه، جُل و پلاس‌شان را جمع کرده‌اند و روز جمعه ۲۷ اسفندماه، مصادف با نیمه‌ی شعبان و میلاد امام زمانعجل‌الله فرجه، روستای خسویه به عنوان طلیعه‌دارِ پاکی از مواد مخدر و اعتیاد در استان فارس معرفی می‌شود.

کار به جایی رسیده که استان‌دار فارس و فرمانده‌ی سپاه در پیامی مشترک از همت بی‌نظیر مردم و جمعیت احرار روستایِ خسویه تشکر و تقدیر کرده‌اند و اکنون خسویه اولین روستای عاری از اعتیاد در استان فارس نام گرفته است.

در نقطه‌ای دیگر از استان فارس و در شهر لپویی، چهار نفر از اعضای یک خانواده‌ی پنج نفری، شامل پدر و سه پسرش، سال‌ها بود که شیشه‌ی عمرشان با سنگِ ماده‌ی‌مخدّر شیشه شکسته بود! با تلاش جمعیت احرار لپویی ماه‌ها این خانواده مورد مشاوره قرار گرفتند و امروز پس از گذشت چهار ماه، هر چهار نفر پاک هستند و زنگار از شیشه‌ی سیاهِ زندگی‌شان پاک شده است. مادر و عروس این خانواده لبخند می‌زنند و برای بازگشت نوه‌ و فرزندشان که سال‌هاست به‌خاطر شرایط نامطلوب پدر و پدربزرگ و عموها در شهری دیگر و در مرکز ایتام نگهداری می‌شود؛ لحظه‌شماری می‌کنند!

یا مثلاً در روستای گچی شیراز! یک خانم که مادر دو فرزند است و اصالتاً بچه ی آن روستاست، با این‌که محل زندگی‌اش جای دیگری است، اما ماه‌هاست در تلاش است تا جمعیت ۴ هزار نفری روستا نسبت به بلای خانمان‌سوز اعتیاد می‌خیال و بی‌تفاوت نباشند؛ برایشان کارگاه آموزش برگزار می‌کند، مشاوره می‌دهد و جلسات منظم مشاوره برگزار می‌کند؛ در مدارس روستا مهارت‌های اجتماعی به صورت مستمر و منظم آموزش داده می‌شود و قدرت حل مساله، توان‌مندی «نه گفتن» و ده‌ها مهارت دیگر را به بچه‌ها یاد می‌دهند که ثابت بشود، موضوع پیشگیری مقدم بر همه مسایل دیگر است. این خانم، برخلاف روزهای اول، که تنها بود، مسخره می‌شد و کمکی نداشت، حالا همه را پای کار آورده؛ روحانی روستا، شورا، دهیار و از همه مهم‌تر مردم!

«خیلی‌ها برای حفظ آبرو، یا از ترس از دست دادن موقعیت شغلی، یا نداشتن هزینه، و یا حتی ترس از آسیب‌ها و مخاطرات بزرگ‌تر، از رفتن به کمپ‌های ترک اعتیاد خودداری می‌کنند؛ برای حل این مساله و با توجه به این‌که یک ساختار مافیایی در حوزه‌ی درمان اعتیاد نیز وجود دارد و در همه جا رخنه کرده است و معتاد را به مثابه‌ی مرغ تخم طلایی نگاه می‌کند که از مصرف، درمان و خانواده‌اش می‌شود بهره‌ی مالی جُست؛ بر آن شدیم که به دنبال مسیری دیگر باشیم. به لطف الهی با روشی بومی و بدون نیاز به مراجعه‌ی به کمپ، با استفاده از داوری گیاهی و در منزل، مراحل ترک بیماران به اعتیاد را دنبال کرده‌ایم که صدها نفر در طول این مدت موفق به سم‌زدایی و پاکی چندین ماهه شده‌اند.» سرهنگ پاسدار محمدجعفر دوست‌دار، معاون اجتماعی سپاه فجر، این موضوع را می‌گوید و تاکید می‌کند: «در این مسیر سخت و پر از مخاطره و مخالف، امیدمان بعد از عنایات خداوند سبحان، تنها قدرت اراده‌ی مردم است. مواجه‌ی ما در برابر آسیب های اجتماعی مستمر، فراگیر و عالمانه است و در دستگیری و کمک به مردم حاضریم جان‌فشانی کنیم.»

چراغِ جمعیت احرار، یا همان هسته‌های مردمی مقابله با اعتیاد، با راه‌بری معاونت اجتماعی سپاه فجر فارس، هر لحظه در حال تلالو بیشتری است. هیئت‌های مذهبی، مساجد و حسینیه‌ها، گروه‌های جهادی، سمن‌ها و تشکل‌ها و همه‌ی آنان که علاقه‌مند به نقش‌آفرینی و کنش‌گری فعال در جامعه هستند، می‌توانند زیر نام پرچمِ مقدس حضرت ابوالاحرار، حسین ابن‌علیعلیهما‌السلام کورسوی امیدی برای واماندگانِ در پیچ و خمِ آسیب‌های اجتماعی، به‌ویژه معضل خانمان‌برانداز اعتیاد به مواد مخدر باشند.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=32314

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.