ایوب فرامرزی، در نشست خبری به تشریح عملکرد چشمگیر این استان در حوزههای کلیدی اقتصاد و دارایی پرداخت و، حضور فعال خبرنگاران را شرط لازم برای رفاه اقتصادی جامعه دانست و این جمع را به ضیافتی از آمار و ارقام و البته خبرهای خوش دعوت کرد.
او تاکید کرد: شفافیت و پاسخگویی به مردم همواره در صدر اولویتها بوده و این ادارهکل با آغوش باز آماده پاسخگویی به تمامی وظایف خود است. مثل یک رفیق قدیمی که همیشه پای کار است.
فرامرزی با اشاره به تسهیلات تبصرهای که هدف آنها اشتغالزایی و حمایت از تولید است، توضیح داد: این تسهیلات به دو دسته تقسیم میشوند؛ بخشی به نهادهای حمایتی و بخشی به دستگاههای اجرایی که نرخ سود آنها پایینتر از نرخ بازار است. تسهیلات نهادهای حمایتی نیز خود شامل جزء سه و چهار است. جزء سه در استان توزیع میشود و جزء چهار به صورت ملی بین نهادها تقسیم میشود.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان فارس درباره جزء سه توضیح داد: مبلغ ۱۲۹۰ میلیارد تومان بین استانها به صورت مساوی تقسیم شده و این مبلغ در فارس باید بین ۱۳ نهاد حمایتی و ۱۹ بانک توزیع شود.
به گفته او، براساس قانون بودجه، اوایل سال باید این اعتبار در اختیار استانها قرار گیرد اما با تأخیر مواجه شده و همین امر موجب شده است در سه سال اخیر هرگز تخصیص آن به صد درصد نرسد. در سال گذشته ۶۲ درصد از این اعتبار جذب شد که معادل ۸۰۰ میلیارد تومان است.
فرامرزی درباره جزء چهار افزود: مبلغ ۳۶۰۰ میلیارد تومان بین هفت نهاد و ۲۳ بانک توزیع شد و عملکرد استان در این بخش ۷۷ درصد، معادل ۲۸۰۰ میلیارد تومان بوده است. نرخ سود این تسهیلات چهار درصد است.
او انواع تسهیلات را به شکلی شفاف توضیح داد: این اعتبارات در قالب وامهای خوداشتغالی و تخصیص به واحدهای حقوقی پرداخت میشوند. اما برای اینکه کسی بتواند از این خوان نعمت بهرهمند شود، حتماً باید یکی از نهادهای حمایتی او را معرفی کند.
مدیرکل دارایی فارس بیان کرد: سال گذشته این تسهیلات در بهمن و دی به استان اختصاص یافت و طبق قاعده تا یک سال قابل پرداخت بود، اما در اردیبهشت امسال اعلام شد که تنها افراد ثبت شده در سامانه میتوانند تسهیلات دریافت کنند. این یکی از دلایل کاهش جذب اعتبارات بود. همچنین، برخی نهادهای حمایتی در معرفی متقاضیان ضعیف عمل میکنند و افراد معرفیشده هم با نحوه دریافت تسهیلات آشنا نیستند که این یک مشکل کشوری است.
فرامرزی اعلام کرد که در سال ۱۴۰۳، در مجموع ۳۵۸۸ میلیارد تومان تسهیلات تبصرهای با نرخ چهار درصد به نهادهای حمایتی از طریق بانکها پرداخت شده است. این تسهیلات به ایجاد قریب ۲۴ هزار تعهد اشتغال منجر شد؛ چه برای افراد متقاضی و چه نهادهای حقوقی.
او لیست نهادهای دریافتکننده را برشمرد: کمیته امداد، بنیاد شهید، بهزیستی، بسیج سازندگی، بنیاد علوی، بنیاد برکت، سازمان عشایر، سازمان زندانها، معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری، بنیاد سپهر، سازمان تبلیغات اسلامی و سایر نهادها؛ و در این میان، بنیاد شهید با جذب ۷۷ درصد، بهترین عملکرد را در جزء سه داشت.
فرامرزی یادآور شد: تسهیلات تبصرهای پرداختی به دستگاههای اجرایی با نرخ سود ۱۴ تا ۱۸ درصد، متفاوت از تسهیلات نهادهای حمایتی است. در فارس، حدود ۱۰۴۳ میلیارد تومان تسهیلات بین دستگاههای اجرایی توزیع شده و از دی سال گذشته نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سال ۱۴۰۲ میان دستگاههای استان اختصاص یافته است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان فارس با اشاره به عملکرد استان در جذب این تسهیلات افزود: فارس سال گذشته جزو بهترین استانهای کشور بود و نزدیک به ۱۰۶ درصد از سهم خود را جذب کرد.
او، فهرست دستگاههای دریافتکننده را شامل وزارت صمت، میراث فرهنگی، راهداری، اداره تعاون، کار، ارتباطات و فناوری، فرهنگ و ارشاد، راه و شهرسازی، علوم پزشکی و سایر نهادها عنوان کرد.
به گفته فرامرزی، در عملکرد اعتبارات سال ۱۴۰۲، اداره ورزش و جوانان با ۱۰۰ درصد جذب و مبلغ ۳۱.۵ میلیارد تومان، وزارت صمت با ۹۱ درصد و جهاد کشاورزی با ۸۸ درصد در صدر دستگاههای استان قرار دارند.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان فارس تاکید کرد: برخی بانکهای دولتی زیرمجموعه وزارت اقتصاد در فارس ممکن است ضعف عملکردی داشته باشند که اداره کل میتواند وارد عمل شود و مشکلات را رفع کند. ارزیابی عملکرد بانکها در پایان سال انجام میشود و هیچ چشمپوشی از عملکرد ضعیف یک مدیر بانکی صورت نخواهد گرفت.
او مسیرهای دریافت تسهیلات کمبهره را نیز مشخص کرد: افراد متقاضی دو مسیر دارند؛ یا به نهادهای حمایتی مراجعه کنند که برای هر نفر اشتغال میتوانند تا ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند، یا به دستگاههای اجرایی مراجعه کنند.
فرامرزی به بحث داغ مولدسازی پرداخت و افزود: افراد تصور میکنند مولدسازی به معنای حیف و میل داراییهای دولت است، در حالی که این تصور نادرست است و سرمایه دستگاهها تغییر نمیکند.
او فرآیند مولدسازی را در چند مرحله توضیح داد: انتظامبخشی و شناسایی اموال دولت: اول باید بدانیم چه داریم و هر چیز سر جای خودش باشد. ثبت در سامانه دولت با سندهای تکبرگ: مثل ثبتنام کردن در یک کلاس، هر ملک باید هویت مشخص داشته باشد. شناسایی اموال کمکاربرد: اموالی که کمتر مورد استفاده قرار میگیرند، وارد این چرخه میشوند.
فرامرزی گفت: هیچ دستگاهی به صورت اجباری موظف به ورود داراییهای خود در فرآیند مولدسازی نیست و تنها اموالی که با رضایت خود معرفی میشوند، وارد این چرخه میشوند.
فرامرزی اعلام کرد: در فارس تاکنون ۳۹۰ ملک مازاد شناسایی شده و طی دو سال اخیر حدود ۱۲۵۸ میلیارد تومان از محل فروش آنها کسب شده است.
او به فعالیت پررنگ کارگروه مولدسازی استان به ریاست استاندار، نایبرئیسی معاون عمرانی استانداری و دبیری اداره کل اقتصاد و دارایی با حضور سازمان مدیریت و دادستان اشاره کرد. وزارت کشور اخیراً براساس آمار وزارت اقتصاد، عملکرد استانها در حوزه مولدسازی را رتبهبندی کرده است؛ فارس در شناسایی اموال مازاد پس از خوزستان و در فروش پس از اصفهان رتبه دوم را دارد و به صورت ترکیبی در کشور رتبه اول را کسب کرده است.
او به پروژه مهم ورزشگاه پارس شیراز اشاره کرد: این مجموعه که از سال ۹۶ بلااستفاده مانده و تاسیسات آن آسیب دیده بود، قریب ۶۷ هکتار زمین دارد و هیچ سندی از طرف وزارت ورزش و جوانان ندارد. از دو سال پیش فرآیند مولدسازی برای تکمیل آن آغاز شده است.
فرامرزی گفت: حدود هزار میلیارد تومان برای تکمیل ورزشگاه نیاز بوده که ۷۰ میلیارد از بودجه دولتی تأمین شد و مابقی از طریق مولدسازی پیشبینی شده است. بنا شده است ۱.۴ هکتار از زمین مجموعه وارد مولدسازی شود تا منابع لازم برای تکمیل ورزشگاه تأمین شود.