• امروز : جمعه - ۱۵ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 29 - ذو الحجة - 1445
  • برابر با : Friday - 5 July - 2024
0

حفظ باغات قصردشت شیراز با مشارکت باغداران امکان‌پذیر است

  • کد خبر : 99680
  • 12 تیر 1403 - 18:38
حفظ باغات قصردشت شیراز با مشارکت باغداران امکان‌پذیر است
رئیس ستاد باغات قصردشت شیراز گفت: مهم‌ترین اصلی که می‌تواند باغات قصردشت را حفظ و نگهداری کند، مشارکت حداکثری خود باغداران است.

عبدالرسول امیری امروز، ۱۲ تیر در نشست خبری که با موضوع «بررسی و آسیب شناسی ساخت و سازهای غیرمجاز در حوزه باغات قصردشت با استفاده از سیستم نظارت تصویری (بالن مقید)» در شیراز برگزار شد، گفت: مطابق با مصوبه شورای معماری شهرداری، حوزه قصردشت به ۵ قسمت تقسیم شده است. در راستای حفظ و نگه‌داری و گسترش آن برنامه‌هایی بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز به تصویب می‌رسد تا این میراث حفظ شود.

وی افزود: علاوه بر اقداماتی نظیر کمیته‌های صیانت، تشکیل حوزه تخلفات می‌تواند اثر گذار باشد، اما مهم‌ترین اصلی که می‌تواند باغات قصردشت را حفظ و نگه‌داری کند، مشارکت حداکثری خود باغداران است امسال به عنوان پایتخت محیط زیست آسیا شناخته شده تا قبل از این شعار این مردم بودند که این محیط زیست را به ما هدیه دادند.

امیری اظهار کرد: در خصوص حفظ و نگهداری این باغات سالانه هزینه‌های زیادی انجام می‌شود. توزیع کود، سم، آموزش دوره‌های تخصصی با همکاری جهاد کشاورزی به جد پیگیری می‌شود.

وی افزود: در حوزه آبیاری با توجه به شرایط جوی یکسری کمبود منابع آبی داریم، آب قنوات به شدت کاهش یافته است بنابراین برنامه‌هایی در دستور کار است تا بتوانیم آبیاری را مدرن کنیم و از تجربیات باغداران استفاده کنیم.

مدیر کل تخلفات شهری شهرداری شیراز نیز در این نشست خبری گفت: برای پیشگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز همکاران ما در مناطق یک تا ۶ فعالیت می‌کنند. تشکیل قرارگاه واکنش سریع یا قرارگاه تخریب حدود ۳ ماه است که فعال شده است اگر اتفاقی بیفتد از طریق سامانه ۱۰۰۳۷ پیگیری می‌شود و از طریق قرارگاه واکنش سریع اقدام می‌شود.

عبادالله زارعی گفت: البته امید است شهروندان ما را در این امر ما را یاری دهند. حساسیت در ساخت و ساز غیر مجاز باعث می‌شود که با جان و دل کار کنیم.

نقش باغات قصردشت شیراز در کسب پایتخت زیست محیطی آسیا

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری شیراز، نیز در این نشست گفت: در سال ۲۰۲۴ شهر شیراز به عنوان پایتخت زیست محیطی آسیا در بین ۸۰ شهر آسیا انتخاب شد. فاکتورهای اساسی که باعث شد شهر شیراز به عنوان پایتخت زیست محیطی آسیا قرار بگیرد قسمت اعظمی از آن اقداماتی است که شهرداری در راستای حفظ باغات قصردشت انجام داده است و توجیه زیست محیطی دارد.

روح‌الله خوشبخت پس از بیان فاکتورهای اصلی در بحث توسعه پایدار، گفت: ۶ فاکتور اصلی در بحث توسعه پایدار و زیست پذیری وجود دارد که شامل فضای سبز، حمل و نقل عمومی، انرژی‌های تجزیه پذیر، کاهش گازهای گلخانه‌ای، کیفیت هوا و مدیریت پسماند است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شیراز ادامه داد: از بین این فاکتورها، فضای سبز، کاهش گازهای گلخانه‌ای و کیفیت هوا دقیقاً به موضوع جلسه امروز مربوط می‌شود. بعضاً بر کسی پوشیده نیست که باغات قصردشت ریه شهر شیراز محسوب می‌شود و اگر شهر شیراز توانسته است این عنوان را کسب کند اصلی‌ترین شاخصه آن حضور این باغات است که نسل به نسل از گذشتگان به ما منتقل شده است.

خوشبخت تصریح کرد: بر اساس ماده ۹۹ و ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، شهرداری موظف است از ساخت و سازها در حریم شهر جلوگیری کند، اما مگر ما می‌توانیم در شهرداری به ازای هر ملک و هر باغ یک فرد یا یک خودرو به عنوان ناظر قرار دهیم؟ ما باید تلفیقی از مجموعه‌های نظارتی در شهرداری شیراز را مد نظر قرار دهیم.

وی با اشاره به نگرانی‌هایی که در خصوص بالن‌مقید وجود دارد، گفت: نگرانی‌های وجود دارد و بعضاً در فضای مجازی مطرح می‌شود، این پروژه قطعاً یک کار داده آماری است و بحث تعرض و ورود به فضای شخصی افراد نیست. صرفاً برای رصد کردن ساخت و سازهای غیر مجاز و تخلفات به صورت هوشمند و با کمک هوش مصنوعی صورت می‌گیرد. مجموعه شهرداری به دنبال افزایش کیفیت خدمات ‌رسانی است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=99680

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.