• امروز : سه شنبه - ۲۹ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو الحجة - 1445
  • برابر با : Tuesday - 18 June - 2024
1
مدیرکل انتقال خون استان فارس:

تامین نشدن زیرساخت‌ها ما را با چالش روبه‌رو می‌کند

  • کد خبر : 97451
  • 23 خرداد 1403 - 20:12
تامین نشدن زیرساخت‌ها ما را با چالش روبه‌رو می‌کند
مدیرکل انتقال خون استان فارس گفت: اگر زیرساخت‌های استان فارس در حوزه انتقال خون طی ۳ سال آینده در تامین کامل خون و فرآورده های خونی استان صورت نگیرد، دچار چالش خواهیم شد.

به گزارش سحاب پرس، مجید اکبرزاده در نشست خبری خود با خبرنگاران به مناسبت فرارسیدن بیست‌وپنجم خرداد سالروز جهانی گرامیداشت اهداکنندگان خون به تشریح وضعیت تولید فرآورده‌های خونی طی سال گذشته و جاری پرداخت و اظهار کرد: برکسی پوشیده نیست که در سال‌های گذشته چند فاکتور مهم برای افزایش مصرف فرآورده‌های خونی را شاهد بوده‌ایم که تصادفات جاده‌ای، کهولت سن، شیوع بیماری‌های مزمن همچون سرطان و افزایش عمل‌های جراحی از جمله آن‌هاست.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۱۹ هزار و ۹۴۵ نفر مراجعه مردمی در سطح استان فارس به پایگاه‌های ثابت و سیار اهدا خون داشته‌ایم که از این تعداد ۱۶۳ هزار و ۱۳۹ نفر واجد شرایط اهدا خون بودند، همچنین در سال گذشته تعداد ۲۴۰ هزار و ۴۷۱ نفر مراجعه داشته‌ایم که از این میزان ۱۶۹ هزار و ۱۷۳ اهداکننده واجد بودند.

مدیرکل انتقال خون استان فارس تصریح کرد: از میزان جمعیت اهداکنندگان در سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۳.۷ درصد و در سال ۱۴۰۲ به میزان ۵۷ درصد اهداکنندگان مستمر خون هستند.

اکبرزاده ادامه داد: تعداد مراجعه‌کنندگان بار اولی که به جمعیت اهدا کنندگان خون وارد شدند در سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۵ هزار و ۵۲۹ نفر و در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۸ هزار و ۶۱۹ نفر بوده است.

بانوان و جوانان برای نجات جان بیماران اهدا خون داشته باشند

وی در تشریح چالش‌های مواجه شده در حوزه اهدا خون اظهار کرد: یکی از این چالش‌ها اهدا نشدن خون توسط بانوان و جوانان است، این در حالی است که در کشورهای توسعه ۴۵ درصد از اهدا کنندگان خون را بانوان تشکیل می‌دهند اما در حال حاضر این رقم در کل کشور کمتر از پنج درصد است.

مدیرکل انتقال خون استان فارس افزود: در استان‌های چهار محال و بختیاری جمعیت بانوان اهداکننده خون ۱۱ درصد و در فارس ۵.۴ درصد است و این میانگین نشان می‌دهد که ضرورت دارد حوزه تبلیغات در مدارس و دانشگاه‌ها و مشارکت دستگاه‌های اجرایی به جهت اهمیت اهدای خون توسط بانوان پررنگ‌تر شود.

اکبرزاده تاکید کرد: متأسفانه برخی موضوعات در جامعه باب شده است و این موضوع همواره مطرح می‌شود بانوان به دلیل مسائل فیزیولوژیکی ماهیانه که دارند کم‌خون هستند اما معتقدم با استفاده از مکمل‌های آهن و فولیک اسید می‌توانند یک سطح طبیعی از گلبول قرمز در بدن خود داشته باشند و در مقابل نسبت به اهدا خون اقدام کنند.

وی اضافه کرد: متأسفانه این طرز تفکر حتی در جوامع دانشگاهی نیز مطرح است این در حالی است که برای درصد بسیار زیادی از بانوان برای اهدا خون هیچ منعی وجود ندارند.

مدیرکل انتقال خون استان فارس با بیان اینکه در حال از دست دادن اهدا کنندگان مستمر خون هستیم، تاکید کرد: بیماری‌های مزمن اهدا کننده، افزایش سن از علت‌های این موضوع است و اگر جایگزین این گروه صورت نگیرد در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

اکبرزاده تصریح کرد: مراجعه اهداکنندگان خون در دو ماهه اول سال گذشته ۳۹ هزار و ۹۳۹ نفر و در سال جاری ۴۱ هزار و ۷۷۰ نفر بوده است که اهدای خون از این تعداد مراجعه کننده در سال گذشته ۲۸ هزار و ۹۷۰ و در سال جاری ۲۹ هزار و ۱۰۰ نفر بوده است.

وی ادامه داد: نیاز بیماران به اهدا خون از سوی جوانان و بانوان بسیار محسوس است و استان فارس در حوزه تولیدات فرآورده‌های خون در رتبه دوم بعد از تهران قرار دارد، این در حالی است که با توجه به تنوع خدمات درمانی قابل ارائه در استان، نیاز به پلاکت و پلاسمای درمانی به صورت ۱۰۰ درصد تأمین شده است.

به هیچ کشور خارجی خون داده نمی‌شود

مدیرکل انتقال خون استان فارس اظهار کرد: با توجه به افزایش نیاز بیمارستان‌ها نیازمند واردات خون از سایر استان‌ها نبوده‌ایم و در فصولی از سال که مازاد تولید در استان داشتیم، موفق به ارسال خون به استان سیستان و بلوچستان شدیم، چرا که این استان در موضوع بیماران تالاسمی بیشترین تعداد بیمار را در کشور دارد.

اکبرزاده تاکید کرد: انتقال و جابه‌جایی محصولات خونی پروتکل استاندارد دارد و عملاً ارسال خون به خارج از کشور با توجه به دستورالعمل‌های سازمان انتقال خون میسر نیست و تولیدات ما درون استانی است و به هیچ کشور خارجی خون انتقال داده نمی‌شود.

وی در ادامه با اشاره به کمبود گروه‌های خون ادامه داد: قریب به ۹۵ درصد از افراد جامعه دارای گروه خون مثبت هستند و کمتر از پنج درصد گروه خونی منفی است و کمترین شیوع خونی در گروه خونی O منفی هستند، این موضوع نشان می‌دهد افرادی که دارای گروه خونی منفی هستند اهمیت شناسایی آنها ضرورت دارد، چرا که همواره کمبودها در گروه‌های خونی منفی محسوس است.

کمبود نیروی انسانی متخصص و کمبود تجهیزات دو چالش پیش‌روی انتقال خون

مدیرکل انتقال خون استان فارس در ادامه با اشاره به دیگر چالش‌های پیش روی انتقال خون اظهار کرد: این چالش در دو حوزه است که ابتدا در حوزه نیروی انسانی در قالب تخصیص پیدا نکردن سهمیه‌های استخدامی مناسب طی سال‌های گذشته است که موجب تأمین نشدن نیروی متخصص جهت کار در انتقال خون کشور و به ویژه شیراز شده است.

اکبرزاده افزود: خرید نشدن تجهیزات دومین چالش پیش‌رو است که نیاز به تأمین اعتبار دارد و با توجه به گسترده شدن ارائه خدمات در سطح استان و افزایش نیاز بیمارستان‌ها به فرآورده‌های خونی، باید به صورت جدی‌تر اقدام به توسعه زیر ساخت‌ها برای تأمین فرآورده‌های خونی برای سال‌های آینده شد.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش تخت‌های درمانی در سطح استان ضرورت دارد تا توسعه نیروی انسانی و توسعه متناسب زیر ساخت‌ها و تجهیزات مورد نیاز انتقال خون در سطح استان برای تولید فرآورده‌های خونی صورت گیرد.

مدیر کل انتقال خون استان فارس تاکید کرد: اگر زیر ساخت‌های استان فارس در حوزه انتقال خون طی سه سال آینده در تأمین کامل خون و فرآورده‌های خونی استان صورت نگیرد، دچار چالش خواهیم شد.

اکبرزاده ادامه داد: با وجود حیاتی بودن ارائه خدمات انتقال خون اما متأسفانه در حوزه تخصیص بودجه و جذب نیرو انتقال خون در اولویت قرار نگرفته است، از سوی دیگر در انتقال خون در حوزه فرآورده‌های خونی درآمد اختصاصی ندارد و تمام منابع به خزانه دولت وارد می‌شود و تا سال ۱۴۰۰ سازمان انتقال خون درآمد اختصاصی داشت اما طی سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با تصویب مجلس درآمد اختصاصی به درآمد عمومی تغییر کرد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=97451

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.