• امروز : چهارشنبه - ۶ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - ذو الحجة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 26 June - 2024
1

جهان به نوآوری‌دیجیتال نیاز دارد/ ما با هم می‌توانیم آن را محقق سازیم

  • کد خبر : 97420
  • 23 خرداد 1403 - 19:46
جهان به نوآوری‌دیجیتال نیاز دارد/ ما با هم می‌توانیم آن را محقق سازیم
روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی (WTISD)که هر سال در هفدهم ماه می، جشن گرفته می‌شود، یادآور تأسیس اتحادیه جهانی مخابرات (ITU)، یا همان نماینده تخصصی فناوری‌های دیجیتال وابسته به سازمان ملل متحد است.

به گزارش سحاب پرس و به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران ، به نقل از سایت اتحادیه جهانی مخابرات (ITU)، شعار روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی۲۰۲۴، نوآوری دیجیتال برای توسعه پایدار است، پروژه ها و نوآوری های اتحادیه جهانی مخابرات(ITU)  و شرکای همکارش در سراسر جهان،  به ایجاد و گسترش فناوری دیجیتال و راهکارها و خط مشی های آینده بهتر جهان کمک می کنند.

در هفدهم ماه می هر سال ، اتحادیه جهانی مخابرات(ITU)، روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی (WTISD) را به موضوع خاصی اختصاص می‌دهد. تمرکز امسال این اتحادیه برموضوع “نوآوری دیجیتال” برای شکل دادن به آینده ای فراگیرتر و پایدارتر است.

نیروی محرکه پیشرفت اقتصادی و توسعه جهانی” نوآوری دیجیتال” است . امروزه، با توجه به سرعت فناوری و تحولات این حوزه در چشم‌انداز دیجیتال، نوآوری فرصت‌هایی برای رشد و راهکار‌هایی برای پاسخگویی به چالش‌های مهم اجتماعی فراهم می کند.

افزون بر این، در روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی (WTISD)، آگاهی در باره شکاف دیجیتال جهانی و عدم توزیع مساوی میزان پیشرفت آن در جهان و معضلی به نام شکاف نوآوری دیجیتال ارایه می شود. از بین بردن این شکاف و نابرابری، برای اطمینان از اینکه همه کشورها، صرف نظر از موقعیت یا پیشینه خود، بتوانند به طور مساوی از قدرت تحول آفرین فناوری بهره مند شوند، بسیار مهم است.

اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) که نماینده و پیشگام فناوری های دیجیتال سازمان ملل متحد است، تلاش‌هایی را برای افزایش توسعه دیجیتال از طریق نوآوری دیجیتال، با تمرکز بر توانمندسازی جوامع و تقویت همکاری و تبادل دانش، برای از بین بردن شکاف و نابرابری نوآوری دیجیتال و ایجاد زمینه‌های مساوی برای همه، انجام می‌دهد.

نوآوری برای توسعه

اتحادیه جهانی مخابرات (ITU)، چندین اقدام نوآورانه را در راستای ارتقای نوآوری برای توسعه، رهبری می کند. به عبارتی، از طریق مجموعه‌ای از اکوسیستم‌های نوآوری دیجیتال خود، به اعضایش قدرت می دهد تا پتانسیل دیجیتال خود را رها سازند.

خدمات و کمک هایی که این اتحادیه در اختیار اعضایش قرارمی دهد، عبارت است از  ارزیابی خط مشی نوآوری دیجیتال، پلت‌فرم های همکاری شبکه ای، پروژه های کشوری، چالش هایی برای نوآوری، به اشتراک گذاری شیوه های خوب اکوسیستم، برنامه های درسی متنوع یادگیری و برنامه های دانش بنیان برای ریشه کنی نابرابری های نوآوری دیجیتال.

برنامه “همبستگی نوآوری و کارآفرینی اتحادیه جهانی مخابرات برای توسعه دیجیتال” از دست اندرکارانی که دارای رویکردهای جدیدتر، انعطاف‌پذیرتر و آینده‌نگرتر باشند، حمایت می‌کند تا با خیال راحت در دنیای دیجیتالی که پیوسته در نوسان، نامطمئن، پیچیده و مبهم است، حرکت کنند.

هدایت کننده ها  و حامیان این برنامه همبستگی، هیأتی کارشناسی متشکل از وزرای دولت ها، روسای سازمان‌های نظارتی، دانشگاهیان، روسای صنعت و رهبران مؤسسات مالی و سازمان ملل هستند.

به کارگیری استانداردهایی برای تحول دیجیتال

امروزه لازم است، استانداردهای اتحادیه جهانی مخابرات، پاسخگوی نیازهای ضروری طیف متنوع و در حال گسترش صنایع باشند.استانداردهای فنی بین المللی اتحادیه جهانی مخابرات، در یک مقیاس جهانی و در حد امکان، مقرون به صرفه، از نوآوری پشتیبانی می کنند. این استانداردها، دسترسی جهانیان به قابلیت های فناورانه را در خدمت از بین بردن نابرابری های دیجیتالی،  امکان پذیر می سازند.

این استانداردها با جذب نوآوری ها در راستای ساخت بنیادی برای نوآوری پیوسته و همیشگی، پایه های فنی ضروری رشد صنایع نوپا و صنایع دیرپا را برای ادامه حرکت رو به جلو، فراهم می آورند.

استانداردهای اتحادیه جهانی مخابرات اکنون از تحول دیجیتال در حوزه‌هایی از انرژی و حمل‌ونقل گرفته تا مراقبت‌های بهداشتی، خدمات مالی و کشاورزی و همچنین حرکت به سمت شهرها و جوامع هوشمند و پایدار، پشتیبانی می‌کنند. افزون بر این، به همه کمک می کنند تا روی پیشرفت های هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی، سرمایه گذاری کنند.

تحول دیجیتال، در کسب و کار صنایع مختلف و مسئولیت‌های سازمان های تنظیم مقرراتی مختلف، همگرایی ایجاد می کند؛ و مشخص می سازد که چرا اتحادیه جهانی مخابرات برای ایجاد پل‌هایی میان شاخه های گوناگون تخصصی، با حمایت نهادهای شریک سازمان ملل متحد، سرمایه‌گذاری می‌کند. این نهادها عبارتند از: سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP)، سازمان جهانی هواشناسی (WMO)، سازمان غذا و کشاورزی (FAO) و  (UNECE) کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای اروپا.

پلتفرم‌های باز، نظیر گروه‌های کانونی اتحادیه جهانی مخابرات، به تعیین راه فرارو کمک می‌کنند، و در مقابل، گروه‌های مطالعاتی متشکل از اعضای اتحادیه جهانی مخابرات، استانداردهای بین‌المللی را توسعه می‌دهند؛ تا بدینوسیله همه، این فرصت را داشته باشند با هم رو به جلو حرکت کنند.

برنامه های  مشارکتی جدید از چارچوب های مشترکی مانند AI for Good و United for Smart Sustainable Cities  پشتیبانی بنیادی دریافت می کنند. برنامه ریشه کن سازی شکاف استانداردی اتحادیه جهانی مخابرات نیز به کشورهای در حال توسعه، برای به حداکثر رساندن فایده و ارزشی که از استانداردهای این اتحادیه می‌برند، پشتیبانی بنیادی می‌کند.

علاوه بر این، گفتگوهای تحول دیجیتال اتحادیه جهانی مخابرات، بستری را برای تبادل دانش و گسترش شناخت فناوری های نوظهور و استانداردسازی فنی فراهم می کنند. این گفتگوها، از اینترنت اشیا (IoT) گرفته تا هوش مصنوعی و متاورس، به این موضوع می پردازند که چگونه فناوری های دیجیتال می توانند تغییرات مثبت را ایجاد کنند و ارزش پایدار ارائه دهند.

گردهمایی نوآوران در سراسر جهان

اتحادیه جهانی مخابرات، به عنوان یک گردآورنده کلیدی عمل می کند و متخصصان، رهبران و مخترعان را در سراسر جهان گرد هم می آورد تا بدینوسیله نوآوری را هدایت کنند. در آخرین کنفرانس جهانی ارتباطات رادیویی (WRC-23)، نمایندگان بیش از ۱۶۰ کشور عضو گرد هم آمدند تا معاهده جهانی حاکم بر استفاده از طیف فرکانس رادیویی را مورد بازنگری قرار دهند. تصمیمات اتخاذ شده در کنفرانس، زمینه ای را برای توسعه پیوسته و اجرای راهکار های نوآورانه ایجاد می کنند که آینده ارتباطات جهانی را شکل دهند.

یکی دیگر از  برنامه های ابتکاری شاخص،  AI for Good است که اتحادیه جهانی مخابرات را با مشارکت ۴۰ نهاد خواهر سازمان ملل متحد و با همکاری کشور سوئیس تشکیل داده است. پلتفرم دیجیتال امسال، نوآوران هوش مصنوعی و صاحبان مشکل را گرد هم می‌آورد تا یاد بگیرند، بسازند و به هم متصل شوند و راه ‌کارهای عملی هوش مصنوعی برای پیشبرد اهداف توسعه پایدار سازمان ملل  (SDGs) را  شناسایی کنند.

اجلاس سالانه AI for Good Global Summit که از ۳۰ تا ۳۱ ماه می در ژنو، سوئیس برگزار شد، پلتفرم پیشرو سازمان ملل متحد مبتنی بر اقدامی جهانی است که هوش مصنوعی را برای پیشبرد بهداشت و تندرستی، آب و هوا، جنسیت، رفاه فراگیر، زیرساخت های پایدار و سایر اولویت های توسعه جهانی، ترویج می کند.

در پایان، روز جهانی مجازی سازمان ملل متحد از سوی  اتحادیه جهانی مخابرات و ۱۸ نهاد دیگر سازمان ملل متحد سازماندهی شده است تا بررسی کنند که چگونه متاورس می تواند به عنوان ابزاری قدرتمند برای پیشرفت جهانی عمل کند. این برنامه به شرکت کنندگان این فرصت را می دهد تا از نزدیک شاهد باشند که چگونه فناوری های نوظهور می توانند به عصر جدیدی از توسعه پایدار و همکاری بین المللی سرعت بخشند. لازم به توضیح است که متاورس به همگرایی فضای واقعی و مجازی اشاره دارد که از طریق رایانه قابل دسترسی است و توسط فناوری‌های فراگیر مانند واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی فعال می‌شود.

پرورش نوآوری برای توسعه جهانی

نوآوری کلید بازگشایی پتانسیل فناوری و هدایت توسعه پایدار است. تلاش‌های اتحادیه جهانی مخابرات برای ریشه کنی شکاف دیجیتالی و تقویت نوآوری در ایجاد آینده‌ای فراگیرتر و پایدار برای همگان، ضروری و مفید هستند. از آنجایی که ما به استفاده از قدرت فناوری برای همیشه ادامه می دهیم، همکاری و سرمایه گذاری در نوآوری، برای پاسخگویی به چالش های سخت و حیاتی جهان، امری اساسی ست. ما با هم می توانیم آینده ای روشن تر، مرتبط تر و بیشتر برای نسل های آینده بسازیم.

روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی (WTISD) که هر سال هفدهم ماه می به مناسبت تأسیس ITU در سال ۱۸۶۵ جشن گرفته می‌شود، مزایای فناوری‌های دیجیتال را برجسته می‌کند و آگاهی در مورد شکاف و نابرابری دیجیتال جهانی را افزایش می‌دهد.

گردآوری و برگردان به فارسی: مسعود شبه / مخابرات منطقه فارس

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=97420

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.