• امروز : شنبه - ۹ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 23 - ذو الحجة - 1445
  • برابر با : Saturday - 29 June - 2024
0

سیاست‌های ارتقای سلامت محصولات کشاورزی در فارس چیست؟

  • کد خبر : 97348
  • 22 خرداد 1403 - 18:09
سیاست‌های ارتقای سلامت محصولات کشاورزی در فارس چیست؟
رئیس جهادکشاورزی فارس سیاست‌های این سازمان را در خصوص تولید غذای سالم بر پایه اصول ارگانیک کشاورزی و ارتقای سلامت این محصولات برشمرد.

مجتبی دهقان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سحاب پرس در پاسخ به اینکه سیاست‌های تولید غذای سالم بر پایه اصول ارگانیک و مبارزات بیولوژیک و استفاده حداقلی از سموم شیمیایی و جایگزین کردن آن با کشاورزی پایدار و اصول مبتنی بر راه‌های کم خطر برای طبیعت و سلامتی انسان‌ها چیست، گفت: در این عرصه سیاست‌های تولید محصول گواهی شده وجود دارد.

وی افزود: از جمله این سیاست‌ها اجرای طرح ارتقای سلامت محصولات کشاورزی یا شناسه‌دار کردن محصولات است که در این طرح محصولات از زمان کاشت تا برداشت  تحت نظارت‌های فنی کارشناسان قرار می‌گیرد، به‌طوری که کلیه عملیات زراعی و باغی از جمله سم پاشی و تغذیه  و… مطابق دستورالعمل‌ها و توصیه‌های کارشناسان  انجام می‌شود.

دهقان‌پور بیان کرد: همچنین اجرای برنامه‌های کنترل آفات و بیماری‌ها به صورت مدیریت تلفیقی عوامل خسارت‌زا از دیگر سیاست‌هاست و البته این روش مبارزه شیمیایی به عنوان آخرین راه حل مبارزه در نظر گرفته می‌شود.

وی، اجرای برنامه‌های کنترل غیر شیمیایی و بیولوژیک در مزارع،‌ اجرای برنامه‌های پیش آگاهی آفات را از دیگر سیاست‌ها در این راستا عنوان کرد و گفت: در این روش بهترین زمان مبارزه با آفات تعیین شده و از تکرار و سم‌پاشی‌های بی رویه جلوگیری می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی فارس اظهار کرد: اجرای طرح نسخه‌نویسی سموم  هم سیاست دیگر است. در این طرح سموم بر اساس تشخیص کارشناسان توصیه و نسخه‌نویسی شده و کشاورزان بر اساس نسخه نسبت به تامین سموم اقدام می‌کنند.

دهقان‌پور در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص میزان خسارت‌های وارد شده بر اثر بارش‌های از ابتدای سال تاکنون به محصولات کشاورزی، از خسارت ۷۹ هزار میلیارد ریالی سیل و تگرگ دو ماه ابتدایی سال به بخش کشاورزی استان خبر داد.

رئیس جهادکشاورزی فارس با بیان اینکه بیشترین خسارت به زیربخش زراعی و در سطح ۹۵ هزار و ۹۴۰ هکتار وارد شده که برآورد اولیه آن مبلغ ۴۵ هزار میلیارد ریال است، گفت:‌ مزارع کلزار، گندم، جو، سبزی و صیفی‌جات از جمله محصولات خسارت دیده در این حادثه هستند.

وی، برآورد خسارت وارده به زیربخش باغبانی را ۲۹ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: سطحی معادل ۴۰ هزار هکتار از باغات گل محمدی، مرکبات، انگور، بادام، گردو و سایر محصولات باغی در این حادثه دچار خسارت شده‌اند.

دهقان‌پور تصریح کرد: در زیربخش دامی خسارت وارد شده به ۸۰۰ راس دام سبک ، ۱۴۰۰ کندوی زنبور عسل، استخرهای پرورش ماهی، علوفه و خوراک دام و جایگاه دام، در مجموع ۴۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

وی با اشاره به زیرساخت‌های بخش کشاورزی استان فارس بیان کرد: ۳ هزار کیلومتر جاده بین مزارع و ایل راه عشایری، ۳۰۰ کیلومتر کانال‌ آبرسانی، ۶۸ رشته قنات، چند طرح‌ تغذیه مصنوعی و سه هزار مترمربع تاسیسات مزارع خسارت دیده‌اند که برآورد اولیه آن مبلغی معادل ۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=97348

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.