• امروز : دوشنبه - ۱۱ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - ذو الحجة - 1445
  • برابر با : Monday - 1 July - 2024
0

از تلاش برای راه‌اندازی سد کوار تا انتقال پساب شیراز به دشت سروستان

  • کد خبر : 96914
  • 20 خرداد 1403 - 18:42
از تلاش برای راه‌اندازی سد کوار تا انتقال پساب شیراز به دشت سروستان
نماینده مردم سروستان، خرامه و کوار در مجلس شورای اسلامی از تلاش‌های خود برای راه‌اندازی سد زمین‌گیر شده کوار، انتقال پساب شیراز به دشت سروستان برای رونق کشاورزی و توسعه صنعت و... خبر داد.

غلامرضا توکل امروز، ۲۰ خردادماه در دیدار با خبرنگاران در شیراز به سرفصل‌های مهمی که برای رسیدگی به مشکلات حوزه انتخابیه خود تدوین کرده است، اشاره کرد و انتقال پساب شیراز به دشت سروستان در راستای رونق کشاورزی و توسعه صنعت، ضرورت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حوزه‌های انتخابیه، تعریض و تکمیل جاده‌های مواصلاتی، رفع تنش آبی، تکمیل و تجهیز نواحی صنعتی شهرستان‌های کوار، سروستان و خرامه و اشتغالزایی با اولویت به‌کارگیری نیروهای بومی را برخی از این برنامه‌ها عنوان کرد.

وی افزود: علی‌رغم نزدیکی حوزه‌های انتخابیه به کلانشهر شیراز از این ظرفیت به عنوان یک شهرک اقماری، خوابگاهی و ترافیکی برای انتقال پتانسیل‌های مرکز استان به این شهرستان‌ها استفاده نشده است.

توکل تصریح کرد: با توجه به محوریت جغرافیایی دشت سروستان در مسیر ترانزیت شرق و جنوب کشور، انتقال پساب کلانشهر شیراز به این دشت در راستای رونق کشاورزی و توسعه صنعت به طور جدی دنبال می‌شود چنانچه با یک سرمایه‌گذار نیز جهت راه اندازی خطوط انتقال، رایزنی شده است.

نماینده مردم سروستان، خرامه و کوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شهرک صنعتی شماره ۲ سروستان که سرریز صنایع شیراز است باید به عنوان یک قطب صنعتی در فارس محسوب شود و در این راستا زیرساخت‌ها مهیاست و از هر سرمایه‌گذاری که برای عملیاتی کردن آن، اعلام آمادگی کند نیز حمایت خواهد شد.

به گفته وی، در فرایند انتقال خطوط ریلی از شیراز به گل گهر سیرجان، پروژه شماره چهار کارگاهی که در مسیر شیراز به سروستان قرار گرفته، تعطیل شده و مغفول مانده و بر همین اساس نیاز است متولیان امر، توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.

ساخت و ساز و تجهیز بیمارستان ۹۶ تختخوابی سروستان، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ورزشی، رفع ایرادات جاده‌های مواصلاتی به ویژه مسیر ترانزیت، رسیدگی به جاده‌های مواصلاتی روستایی و همچنین تعریض، تسطیح و ارتقای مسیر جاده اصلی ترانزیت سروستان به شیراز و راه اندازی خط انتقال فرعی به کوار نیز موضوعات دیگری بود که نماینده مردم سروستان، خرامه و کوار در مجلس بر پیگیری و حل این مشکلات تاکید کرد.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت ارتقای شهرک‌های شماره یک صنعتی سروستان و سایت نفتی، تصریح کرد: پتروشیمی این شهرستان نیز مغفول مانده و در حال حاضر سرمایه‌گذار جذب شده و در مرحله طرح و ارائه مجوز است.

توکل با بیان اینکه از مسئله انتقال پساب شیراز به سروستان حدود ۳۵ تا ۴۰ سال می‌گذرد، یادآور شد: این موضوع مورد غفلت واقع شده است چنانچه اسناد پیگیری آن، روی میز یکی از مسئولان اجرایی استان نیست و سرفصل بودجه و اعتباری نیز ندارد.

وی، سروستان را بهترین موقعیت مکانی برای سرمایه‌گذاری و انتقال سرریز جمعیتی شیراز دانست و با بیان اینکه این شهرستان، تنها منطقه زرخیز نفتی فارس و قلب تپنده استان است، تاکید کرد: وزارت نفت و مسئولین خدمات اجتماعی این وزارتخانه موظف هستند خدماتی از محل این درآمد به مردمان شهرستان‌های کوار، خرامه، سروستان و روستاهای اقماری این مناطق ارائه دهند.

توکل به مشکلات، محرومیت‌ها و مصائبی که سال‌هاست بر دوش مردمان خرامه و روستاهای آن به‌ویژه بخش کربال، سنگینی می‌کند نیز اشاره کرد و گفت: خرامه یک شهرستان محروم و کم برخوردار است که کربال نیز وارث این محرومیت است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه فقر و محرومیت در این منطقه بیداد می‌کند، عمده مشکل این شهرستان و روستاهای آن را آب شرب بهداشتی پایدار دانست و افزود: انتقال آب به شهرستان‌های حوزه‌های انتخابیه، ضرورت دارد و بخشی از انتقال پروژه آب از خلیج فارس به استان فارس و اصفهان نیزاز مسیر سروستان می‌گذرد.

رنج خرامه از جاده های ناایمن و پرخطر، تراژدی دیگری بود که توکل با یادآوری آن گفت: وضعیت جاده مواصلاتی خرامه ـ  شیراز، خرامه ـ مرودشت، خرامه ـ ارسنجان و سلطان شهر ـ ارسنجان که تردد در آن‌ها دشوار است نیز نیاز به تعمیر، مرمت، تعریض و ارتقا دارد که در این رابطه، مسئولان استانی هم باید از طریق رده‌های مافوق خود، پیگیر حل این مشکلات باشند.

نماینده مردم سروستان، خرامه و کوار در مجلس به لزوم ایجاد زیرساخت‌های بهداشتی، آموزشی و ورزشی در خرامه تاکید کرد و با اشاره به ضرورت تسریع روند انتقال کارخانه سیمان فارس به این شهرستان، ظرفیت کارخانه گندله فولاد را نیز در اشتغال‌زایی و به‌کارگیری نیروهای بومی این منطقه، ضروری قلمداد کرد.

وی با بیان اینکه تکمیل نواحی صنعتی خرامه، سروستان و کوار با قدرت، پیگیری می‌شود، افزود: وضعیت اشتغال و بهره‌گیری از جوانان جویای کار این شهرستان‌ها باید به گونه‌ای باشد که در شهر خود به‌کارگیری شوند و مجبور نباشند برای یک لقمه نان، هزاران خطر جاده‌ای را به جان خریده و در مرکز استان، شاغل شوند.

توکل بر ایجاد عدالت نسبی در سه شهرستان حوزه انتخابیه خود تاکید کرد و با اشاره به وضعیت کوار، راه‌اندازی سد کشاورزی این شهرستان را یکی از مطالبات جدی مردم در این حوزه انتخابیه عنوان کرد.

وی با بیان اینکه حیات کشاورزی کوار در خطر است، یادآور شد: با احداث این سد، کشاورزی و باغداری تا حد زیادی از مشکل بی‌آبی و تشنگی نجات می یابد و بر همین اصل، مدیران ارشد استان و شهرستان نیز باید در جهت تحقق این امر کمک کنند.

نماینده مردم سروستان، خرامه و کوار در مجلس با تصریح اینکه در حد توان، مسئله تکمیل سد حاج قاسم سلیمانی در کوار را دنبال خواهد کرد، ساخت و تجهیز بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی ریحانه النبی، توسعه حوزه بهداشت و درمان و همچنین بهبود وضعیت جاده های مواصلاتی کوار را جزو مطالبات مردم دانست و توضیح داد که جاده‌های مواصلاتی کوار به ویژه جاده شیراز ـ کوار، اکبرآباد ـ کوار و راه های روستاهایی واقع شده در مسیر باید ارتقا یابد.

وی از تکمیل زیرساخت های جاده کوهنجان به کوار نیز به عنوان یکی از آرزوهای محال مردم این منطقه یاد کرد که به زودی با پیگیری و عملیاتی شدن آن، کوهنجان از بن بست خارج خواهد شد.

تکمیل و تقویت زیرساخت‌های درمانی، آموزشی و ورزشی کوار و همچنین بهبود وضعیت اشتغال و معیشت این شهرستان، موضوع دیگری بود که توکل تاکید کرد این مولفه‌ها در دستور کار است.

این نماینده مجلس، راه برون رفت از وضعیت فعلی را اشتغالزایی با مدیریت خردمندانه، هدفمند و تخصصی دانست و در بخشی از سخنان خود به داستان ۳۵ ساله استحصال نمک مهارلو توسط پتروشیمی و بی بهره ماندن این منطقه از منافع آن اشاره کرد و افزود: مهارلو باید از استحصال این نمک، منتفع شود و از این محل، خدماتی در حوزه عمران و آبادانی دریافت کند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=96914

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.