• امروز : چهارشنبه - ۶ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - ذو الحجة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 26 June - 2024
0
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مرودشت؛

برخورد قانونی با کشاورزانی که بقایای مزارع خود را آتش می‌زنند

  • کد خبر : 96849
  • 19 خرداد 1403 - 23:55
برخورد قانونی با کشاورزانی که بقایای مزارع خود را آتش می‌زنند
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مرودشت از برخورد قانونی با کشاورزانی داد که پس از برداشت محصولات خود، بقایای مزارع خود را آتش می‌زنند.

یوسف حسنی امروز، ۱۹ خردادماه نسبت به آتش زدن کاه وکلش بقایای محصولات کشاورزی توسط کشاورزان هشدار داد و گفت: با افرادی که مادرت به ایجاد آتش‌سوزی در بقایای مزارع کنند، برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: نابودی موجودات مفید خاک، افزایش مصرف کودهای شیمیایی و کاهش بازدهی زمین، فرسایش خاک در بلند مدت، کاهش رطوبت خاک و افزایش مصرف آب در طول دوره رشد، آلودگی محیط زیست و بروز بیماری‌های تنفسی به خصوص برای کودکان و سالمندان و سفت شدن لایه‌های خاک و کاهش نفوذ پذیری آن از مهم‌ترین عوارض جبران‌ناپذیر سوزاندن کاه و کلش در مزارع است.

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مرودشت، در شرایط بهینه، خاک از ۴۵ تا۵۰ درصد ماده معدنی، ۲۵درصد هوا، ۲۵درصد آب و تا ۳ درصد ماده آلی تشکیل می‌شود و همین مقدار ماده آلی نقش بسیار مهمی در روابط آب، خاک و گیاه دارد و وجود کاه و کلش در خاک به مرور زمان سبب می‌شود که ماده آلی به خاک کامل تبدیل و سپس تحویل گیاه داده شود.

امام جمعه مرودشت نیز، آتش زدن کاه وکلش بقایای محصولات را بلای جان مزارع کشاورزان و آلودگی هوا دانست و اظهار کرد: برخی از کشاورزان منطقه بر خلاف اطلاع‌رسانی گسترده دستگاه‌های مربوطه از جمله جهاد کشاورزی و محیط زیست، اقدام به آتش زدن بقایای گیاهی نظیر گندم، جو و کلزا می‌کنند که با این کار به کشاورزی و محیط زیست منطقه خسارت وارد می شود.

حجت‌الاسلام مصطفی خاوری ادامه داد: این اقدام کشاورزان نه تنها موجب کاهش شدید سطح حاصل‌خیزی خاک، کاهش منابع مواد آلی خاک، تشدید روند فرسایش خاک زراعی، افزایش شدت فقر مواد و عناصرغذایی خاک و از بین رفتن میکروارگانیسم‌های مفید خاک می‌شود، بلکه اثرات مخرب این عمل بر سلامت محیط زیست و افزایش سطح آلودگی هوا اثر مستقیم دارد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=96849

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.