• امروز : سه شنبه - ۲۹ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو الحجة - 1445
  • برابر با : Tuesday - 18 June - 2024
1

تربیت نیروی انسانی متخصص در دانشگاه برای جهش تولید باید آسیب‌شناسی شود

  • کد خبر : 96657
  • 18 خرداد 1403 - 17:00
تربیت نیروی انسانی متخصص در دانشگاه برای جهش تولید باید آسیب‌شناسی شود
مدیر نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز با اشاره به ظرفیت دانشگاه برای تربیت نیروی انسانی متخصص برای مشارکت در تولید و تحقق جهش تولید، گفت: باید در این زمینه، آسیب‌شناسی انجام شود، بخصوص اینکه به‌نظر می‌رسد به شیوه سه - چهار دهه پیش دانشجو تربیت می‌کنیم.

سجاد تقوایی در گفت‌وگو با خبرنگار سحاب پرس، با اشاره به نقش دانشگاه در جلب مشارکت مردم برای تحقق جهش تولید، اظهار کرد: دانشگاه در همه جای دنیا به‌عنوان معدن تولید نیروی انسانی مورد توجه بوده است.

وی بیان کرد: یکی از رسالت‌های دانشگاه و مهم‌ترین پایه تولید در کشور، تربیت و تولید نیروی انسانی متخصص است. در هر جا که نیروی انسانی متناسب با تولید ضعیف باشد و نیروی انسانی متخصص در حد کفایت به کشور و جامعه عرضه نشده باشد، رونق تولید و تولید ملی آن کشور، با ضعف‌های جدی روبه‌رو خواهد شد.

مدیر نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز پس از مقایسه ایران اسلامی با کشورهای حاشیه خلیج فارس که رشد اقتصادی بالایی دارند، گفت: یکی از مزیت‌های کشور ما نسبت به کشورهای حاشیه خلیج فارس این است که ما عملاً تولید را به سمت تولید ملی و تولید نیروی متخصص برده‌ایم.

تقوایی با تأکید بر نقش کلیدی دانشگاه در زمینه مشارکت تولید، افزود: باید دانشگاه را نسبت به تربیت نیروی انسانی آسیب‌شناسی کرد و نقاط قوت و ضعف دانشگاه را شناخت. باید بررسی کرد بعضاً صنعت و جامعه‌ای که نیازمند نیروی انسانی است، دانشگاه در چه جاهایی به میدان نیامده است و چه دروس، مهارت‌ها و نگرشی را به دانشجو و فارغ‌التحصیل باید القا کند که متناسب با تولید کشور باشد.

وی ادامه داد: به‌نظر می‌رسد وضعیت خوبی در این جنبه‌ها نداریم و برای حوزه تولید به همان شیوه سه – چهار دهه پیش، دانشجو تربیت می‌کنیم، در صورتی که فضا بسیار عوض شده و نیازهای جامعه تغییر کرده است.

او به نمایشگاهی که هشتم و نهم خرداد در دانشگاه شیراز برگزار شد، اشاره کرد و افزود: نمایشگاهی با عنوان کار و هدایت شغلی با حدود ۴۰ صنعتگر و ۳۰۰۰ فرصت شغلی از سمت صنایع استان فارس، در این نمایشگاه عرضه شد. تقریباً حرف تمام صنعتگران این بود که در صنایع فرصت شغلی بسیار و نیروی انسانی متخصص کم است.

وی ادامه داد: بحث مهاجرت نیروی انسانی متخصص و کیفیت آموزشی هم در این مسائل دخیل است و باید به‌طور جدی به آن توجه شود. البته وضعیت در برخی دانشگاه‌ها مثل دانشگاه شیراز نسبتا خوب است و فارغ‌التحصیل ما اگر وارد صنعت شود با یک برهه کارآموزی چند ماهه می‌تواند به کیفیت مطلوب برسد، اما در کشور این چالش وجود دارد.

تقوایی اظهار کرد: زمانی دانشجو تربیت می‌کنیم تا به‌عنوان نیروی انسانی وارد بازار و صنعت شود؛ اما زمانی هم دانشجو یا فارغ‌التحصیلی را تربیت می‌کنیم که خودش کارفرما و تولیدکننده در آینده شود. مسلما مورد دوم مهم‌تر است، یک فرد فارغ‌التحصیل با تاثیرگذاری بالا که برای چند صد نفر یا چند هزار نفر اشتغال ایجاد کند. البته نمونه‌هایی از این موارد در شهر شیراز مشاهده می‌کنیم، صنعتگرانی که از دل دانشگاه شیراز بیرون آمدند، حدود ۸۰۰ و ۹۰۰ پرسنل دارند و مشغول فعالیت و کار علمی هستند. بعضاً برای این موارد، باید سرمایه‌گذاری ویژه انجام شود.

وی با بیان اینکه به راحتی نمی‌توان صنعتگر و کارآفرین ایجاد کرد، گفت: در چند سال اخیر، این ادبیات جا افتاده است و رویکرد مدیران، وزارت علوم و دانشگاه به این سمت آمده است که ما نیازمند ایجاد فضای جدید در دانشگاه هستیم و اگر بتوانیم این موارد را توسعه دهیم، می‌توانیم افراد کلیدی در حوزه تولید داشته باشیم. افرادی که بتوانند مبتکر، کارآفرین و پیشرو باشد و عده‌ای را به همراه خودشان به جلو بکشانند.

تقوایی افزود: در حوزه آموزش باید سرمایه‌گذاری کرد و معمولاً هزینه‌ای که برای کارآفرینان در نظر می‌گیریم و فضایی که مهیا می‌کنیم به مراتب کم است. اگر می‌خواهیم افراد متخصص و نخبه وارد عرصه تولید شوند، باید در این زمینه سرمایه‌گذاری ویژه انجام شود.

انتهای پیام

۱۱۴

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=96657

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.