• امروز : یکشنبه - ۳ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - ذو الحجة - 1445
  • برابر با : Sunday - 23 June - 2024
0

برنامه‌ریزی آموزش و پرورش فارس برای تحقق شعار سال چیست؟

  • کد خبر : 96551
  • 16 خرداد 1403 - 14:25
برنامه‌ریزی آموزش و پرورش فارس برای تحقق شعار سال چیست؟
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس نکاتی را درباره نقش این اداره‌کل در تحقق شعار سال و راهکارهای جذب مشارکت مردم در جهش تولید و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این راستا را یادآور شد.

فرشید قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار سحاب پرس، در پاسخ به اینکه نقش آموزش و پرورش در تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» چیست، گفت: آموزش و پرورش به عنوان نهاد فرهنگساز باید به این موضوع توجه کند که بخش اعظم تولیدات فکر و اندیشه در نهاد آموزش و پرورش صورت می‌گیرد و این سازمان ظرفیت بی‌نظیری برای تولید دارد.

وی با تأکید بر نقش بی‌بدیل آموزش و پرورش در تربیت، افزود: گروهی از مردم فکر می‌کنند بحث تولید، مخصوص مراکز خدماتی و صنعتی است در صورتی که اصل آن به آموزش و پرورش برمی‌گردد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه اگر دانش باشد مسلما اقتدار کسب می‌کنیم، ادامه داد: زوج اقتدار و دانش، یعنی دانش اقتدار می‌آورد و اقتدار، دانش را به ارمغان می‌آورد و مسلما ما می‌توانیم اثبات کنیم که آموزش و پرورش، علم تولید می‌کند.

وی با بیان بحث مشارکت‌ها در مدارس، گفت: مشارکت انواع مختلف و صدها تکنیک دارد و منظور فقط جنبه مادی آن نیست. خانواده‌ها و مشاغل مختلف به صورت حضوری، نیمه حضوری و غیر حضوری در زمینه مادی، فکری، مالی، یدی و برنامه‌ای می‌توانند فعالیت کنند.

نقش هنرستان‌ها در چرخه تولید

قاسمی تصریح کرد: یکی از کارهای مهم در جهش تولید، شرکت فعال هنرجویان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای است. می‌توان چرخه‌ از ایده تا محصول را به چرخه از ایده تا فروش تبدیل کرد. استفاده از وسایل آموزشی و کمک آموزشی در ادارات، تولید گیاهان دارویی و غیره، می‌تواند مهم و نقش‌آفرین باشد.

وی با بیان اینکه اگر باور، دارای دلایل لازم باشد، به طبع انتخاب بهتری خواهیم داشت، افزود: این باور را باید در تک تک کارمندها رشد دهیم، چون می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها بسیار موثر باشد. به وسیله این شعار می‌توانیم به تحول بنیادین که مبنی بر مدرسه صالح و  چرخش‌های تحول آفرین است، برسیم. این موضوع در فکر ما بستری ابتدایی دارد، چون به صورت عمیق و بر اساس ذوق و اشتیاق یادگیرنده ساخته نشده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس با تاکید بر معنی کلمه «تچان»، افزود: این اصطلاح زمانی به‌کار گرفته می‌شود که کاری را با میل و رغبت انجام دهیم و متوجه گذشت زمان و حضور در مکان نشویم. ما این حلقه را نتوانستیم برای دانش آموزان ایجاد کنیم چون بر حسب ذوق مخاطب کار نکردیم.

وی با بیان اینکه رفتار باعث نگرش می‌شود، گفت: شاهد یک چرخه ذهنی ـ رفتاری از چیزی که در دهه‌های گذشته بود، هستیم، اما ما می‌خواهیم نگرش مطلوب و تچانی، بر اساس اهداف آموزش و پرورش ایجاد کنیم.

اعلام برنامه‌های شعار سال

قاسمی در ادامه سخنان خود برخی از برنامه‌های آموزش و پرورش در خصوص اجرایی‌سازی شعار سال را برشمرد و گفت: راه‌اندازی نمایشگاه و فروشگاه محصولات و تولیدات هنرستان‌های فنی و کار و دانش و دیدار دانش‌آموزان با کارآفرینان محلی جهت آشنایی به امور با هدف مهارت‌آموزی و برگزاری نمایشگاه دست‌ساخته‌های دانش آموزان و فرهنگیان و اولیا در دهه مبارک فجر از جمله این برنامه‌ها هستند.

وی ادامه داد: همچنین ایجاد انگیزه و شوق به کار در دانش‌آموزان با دعوت از کارآفرینان و تولید کنندگان محلی و برگزاری مراسم پرسش و پاسخ بین آن‌ها و اجرای طرح خودکفایی با آموزش و تولید محصولات، در جهت پیشبرد اهداف و تحقق بخشیدن به شعار سال است که در دستور کار قرار دارد.

قاسمی با تاکید بر فرهنگ‌سازی برای تقویت نگرش منفی نسبت به مصرف کالای خارجی و اجناس قاچاق، تصریح کرد: فرهنگ‌سازی برای استفاده از کالای ایرانی،‌ جمع‌آوری و تعمیر و بهینه‌سازی وسایل و تجهیزات مدارس توسط هنرستان‌ها و همچنین فراخوان مقاله و تحقیق با موضوع جهش تولید با مشارکت مردم و تجلیل از نظرات برتر از دیگر برنامه‌های آموزش و پرورش در این راستا هستند.

وی یادآور شد: دعوت از دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل از مدرسه که در جامعه مشغول به تولید و کارآفرینی هستند و شناسایی دانش‌آموزان نوآور، خلاق، مبتکر، مخترع و ایجاد زمینه برای رشد آنان از اهداف آموزش و پرورش است.

مدیرکل آموزش و پرورش از اجرای طرح توسعه متوازن و برنامه‌ریزی برای کاشت، داشت و برداشت زعفران، قارچ، پرورش مرغ، بوقلمون و شترمرغ در هنرستان‌های کشاورزی خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی برای هدایت و نظارت بر اجرای طرح شهاب، برنامه‌ریزی برای اجرای طرح ایران مهارت و شرکت فعال هنرجویان در جشنواره ایده بازار را در دستور کار داریم.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای تشکیل نمایشگاه و فروشگاه محصولات در قالب جشنواره نوجوان خوارزمی و برگزاری دوره‌های آموزش ضمن خدمت کارکنان و فرهنگیان با موضوع عنوان سال، همچنین تشویق خانواده‌ها برای راه‌اندازی مشاغل خانگی و صنایع بومی از دیگر برنامه‌های ویژه آموزش و پرورش در راستای تحقق شعار سال هستند.

قاسمی تصریح کرد: تولید لوازم مورد نیاز مراکز درمانی توسط هنرستان‌ها و تولید گیاهان دارویی محصولات باغی و گلخانه‌ای در هنرستان‌های کشاورزی، نمونه‌ایی از برنامه‌های آینده آموزش و پرورش جهت پیشبرد اهداف جهش تولید با مشارکت مردم است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=96551

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.