• امروز : یکشنبه - ۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Sunday - 29 September - 2024
1

بزرگترین آزادراه کشور؛ یادگار ماندگار شهید جمهور

  • کد خبر : 96460
  • 13 خرداد 1403 - 13:30
بزرگترین آزادراه کشور؛ یادگار ماندگار شهید جمهور
دولت شهید آیت‌الله رئیسی، شهید خدمت، با راه‌اندازی بزرگترین و یکی از مهم‌ترین آزادراه‌های کشور، یادگاری ماندگار برای مردم دو استان پهناور کشور به جا گذاشت.

آزادراه شیراز _ اصفهان در سال ۱۳۸۹ کلنگ‌زنی شده بود اما بیش از یک دهه، عملیات ساخت آن متوقف شد. سرانجام در دولت سیزدهم و با روی کارآمدن آیت‌الله رئیسی، این پروژه نیز مانند بسیاری پروژه‌های دیگر مجددا راه‌اندازی شد و بالاخره در مهرماه سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسید. چیزی که نیاز و مطالبه دیرینه مردم دو استان پهناور و مهم کشور بود.

رئیس جمهور شهید ایران در مراسم افتتاح این آزادراه، این اتفاق را افتخارآفرین توصیف کرد و گفت: این پروژه در جهت رفاه مردم و تکمیل مسیر شمال به جنوب کشور احداث شده است. بخش‌ها و دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلفی در احداث این آزادراه مشارکت و همراهی داشته‌اند تا هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد و در این مسیر کار جهادی انجام شده است که باید از آن قدردانی کرد.

وی افزود: این پروژه رضایت مردم و خداوند را دنبال دارد و بسیار مهم است که مردمی که از این منطقه و مسیر عبور می‌کنند، راضی باشند و احساس کنند که ترددشان تسهیل شده است. باید کارهایی انجام شود که در زمان صرفه‌جویی می‌کند یعنی کارهای ما باید به نحوی باشد که هزینه و زمان را کاهش داده و بهره‌وری را افزایش دهد تا مردم بهتر بتوانند از این اقدامات استفاده کنند.

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل ترافیک استانداری فارس در گفت‌وگوی مهرماه ۱۴۰۲ با خبرنگار سحاب پرس در خصوص آخرین وضعیت این آزادراه،‌ گفت: آزاد راه شیراز ـ اصفهان یکی از آرزوهای دیرینه مردم استان فارس بوده که مهم‌ترین ویژگی آن کاهش دو ساعته زمان سفر بین دو کلانشهر شیراز و اصفهان با کوتاهی ۱۳۰ کیلومتری نسبت به مسیر قدیمی است.

امیرحسین جمشیدی با اشاره به افتتاح قطعه ۱ تا ۶ آزاد راه در سفر مهر ماه رئیس جمهور و هیئت دولت به استان فارس، اظهار کرد: این شش قطعه به طول ۲۱۱ کیلومتر با رعایت کامل ضوابط ایمنی همراه با تکمیل علائم راهنمایی و رانندگی،‌ خط کشی جاده‌ها و محورهای دسترسی با برخورداری از استانداردهای لازم در سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان افتتاح شد. همچنین با آزمایشات انجام شده،‌ بیش از ۸۵ درصد پوشش اینترنتی و مخابراتی در طول مسیر خواهیم داشت.

جمشیدی با بیان اینکه مراکز خدمات بین راهی توسط بخش خصوصی راه‌اندازی و افتتاح شده است، افزود: در کل مسیر آزادراه ۵ مجتمع خدمات رفاهی پیش‌بینی و جانمایی شده است که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی این امر تحقق خواهد یافت، اما بخش خصوصی تا زمانی که ترافیک در آزادراه وجود نداشته باشد شاید به دلیل نبود منفعت اقتصادی سرمایه‌گذاری نکند. از این‌رو با پیگیری‌های انجام شده،‌ یک مجتمع خدمات رفاهی احداث شده و در طول مسیر پس از بازگشایی آزادراه خدمات‌دهی خواهد کرد و یک مرکز دیگر نیز در پیشرفت ۶۰ درصدی قرار دارد.

مدیرعامل آزادراه شیراز ـ اصفهان نیز در اسفندماه ۱۴۰۲ در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز به تشریح آخرین وضعیت آزادراه شیراز ـ اصفهان طی این ایام پرداخت و گفت: زیرساخت‌ها و امکانات این آزادراه در حال تکمیل شدن است و پیش‌بینی ما  این است که با تکمیل تمام زیرساخت‌ها ۶۰ الی ۷۰ درصد تردد خودروهای شیراز و اصفهان از این محور خواهد بود.

رضا محمدیان به وضعیت قطعه ۷ آزادراه هم اشاره کرد و افزود: قطعه ۷ آزادراه هم‌اکنون با مختصات بزرگراهی زیربار ترافیک است، اما در صورت تأمین اعتبار، این قطعه توسط وزارت راه و شهرسازی تا قبل از نیمه اول سال ۱۴۰۳ تکمیل می‌شود.

وی با ذکر این نکته که به دلیل اینکه هنوز دستگاه‌های تردد شمار در این محور نصب نشده است، لذا امکان  ارائه آمار دقیق از تردد خودروها در آزادراه شیراز ـ اصفهان فعلاً مقدور نیست،‌ گفت: در عین حال بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که ۴۰ درصد ترددهای شیراز ـ اصفهان به این آزادراه منتقل شده است.

استاندار فارس هم در آخرین روزهای اسفندماه ۱۴۰۲ در بازدید میدانی از محور ورودی آزادراه شیراز ـ اصفهان، با بیان اینکه علی‌رغم ممنوع بودن عبور خودروهای سنگین از آزادراه شیراز ـ اصفهان متاسفانه برخی از رانندگان با بی‌توجهی به قانون از این مسیر عبور می‌کنند، از نظارت بیشتر فرمانده انتظامی استان برای جلوگیری از رفت و آمد این وسایل در مسیر مذکور خبر داد.

محمدهادی ایمانیه ابراز امیدواری کرد که با تکمیل قطعه ۷ آزادراه خودروهای سنگین بتوانند از این مسیر استفاده کنند.

در همین راستا طی روزهای گذشته خبرنگار سحاب پرس در چند نوبت با مدیرعامل آزادراه شیراز_ اصفهان و مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل ترافیک استانداری فارس تماس گرفت تا از چند و چون جزییات، به‌خصوص تکمیل قطعه هفتم آزادراه مطلع شود اما پاسخگو نبودند.

اما معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در گفت‌وگو با خبرنگار سحاب پرس اظهار کرد: حدود ۲۱۲ کلیومتر این بزرگراه سال گذشته به بهره‌برداری رسید و قطعه هفتم آن هم فعال است و انتظار می‌رود تا دهه فجر امسال(۱۴۰۳) عملیات اجرایی آن تمام شود.

محمود رضایی کوچی افزود: منابع متقنی برای این پروژه پیش‌بینی شده است و با بحث تهاتر زمین و اعتباراتی که دولت برای آن در نظر گرفته و عدد قابل ملاحظه‌ای که وزارت راه و شهرسازی به آن اختصاص داده است، به سرانجام خواهد رسید.

به گزارش سحاب پرس، آزادراه شیراز – اصفهان که به نام مقدس حضرت شاهچراغ (ع) مزین شده است، بیش از ۱۴۰ کیلومتر و معادل حدود دو ساعت از مسیر بین دو شهر تاریخی و توریستی شیراز و اصفهان را کاهش داد. البته دغدغه بزرگتر مسافران مسیر بین این دو استان، ایمنی پایین مسیر قدیم بود که با اقدامات دولت سیزدهم، این مساله نیز تا حد مطلوبی رفع شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=96460

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.