• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 5 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
1

‌دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات طی دو سال در فارس

  • کد خبر : 96323
  • 09 خرداد 1403 - 18:00
‌دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات طی دو سال در فارس
در ادامه سلسله گزارشات دستاوردهای دولت سیزدهم طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ مندرج در کتاب «صعود ۷۳۰» مربوط به استان فارس امروز به مبحث فناوری و ارتباطات خواهیم پرداخت.

اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات، نماینده عالی حاکمیت در حوزه‌های تنظیم مقررات رادیویی، زیرساخت، پست، پست بانک و شرکت‌های تابعه، مخابرات اعم از ارتباطات سیار، ایرانسل، رایتل و… است.

در حال حاضر مهم‌ترین پروژه در این حوزه عملکردی، اجرای فیبر نوری منازل و کسب و کارها در شهرهای استان فارس است. در پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها، امکان ارائه سرعت آپلود و دانلود تا بیش از یک هزار مگابیت بر ثانیه وجود دارد.

پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها امکان دسترسی به اینترنتی پایدار و ایمن‌تر برای دریافت داده، صوت و ویدئو را فراهم می‌کند.

طرح فیبر نوروی منازل و کسب و کارها (FTTH) برای اولین بار در حال اجراست. در این طرح، ۵ شهر در محدوده ۲۵۰ کیلومتر مربعی تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

در ادامه برخی از شاخص عملکردهای حوزه فناوری و ارتباطات طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ در دولت مردمی سیزدهم در سطح استان فارس را مرور می‌کنیم.

روستاهای متصل به شبکه ملی اطلاعات در سال ۱۴۰۰، ۸۳.۷۶ درصد بوده‌اند که این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۹۳ درصد رسیده است و دارای رشد ۱۱ درصدی بوده است.

روستاهای بالای ۲۰ خانوار متصل شده به شبکه ملی اطلاعات در سال ۱۴۰۰، یک هزار و ۸۶۵ روستا بوده است که این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۲ هزار و ۱۷۶ روستا رسیده ‌و دارای رشد ۱۶.۶۷ درصدی بوده است.

توسعه پهن باند دسترسی دیتا به اپراتورها در استان در سال ۱۴۰۰، ۸۷۱ گیگابیت بر ثانیه بوده است که در سال ۱۴۰۲ به یک هزار و ۴۰ گیگابیت بر ثانیه رسیده ‌و دارای رشد ۱۹.۴۰ درصدی بوده است.

ضریب نفوذ همراه اول در سطح استان فارس در سال ۱۴۰۰، ۸۴.۰۱ درصد بوده ‌که در سال ۱۴۰۲ این رقم به ۹۸.۷ درصد رسیده است که نشان از رشد ۱۷.۴۹ درصدی دارد.

ضریب نفوذ همراه ایرانسل هم در سال ۱۴۰۰، ۶۷.۰۳ درصد بوده ‌که در سال ۱۴۰۲ این رقم به ۸۶.۱۲ درصد رسیده ‌و حکایت از رشد ۲۸.۴۸ درصدی دارد.

ضریب نفوذ رایتل در سطح استان در سال ۱۴۰۰، ۳.۴۴ درصد بوده است و در سال ۱۴۰۲ این رقم به ۵۱.۳ رسیده ‌و دارای رشد ۱۳۹۱.۲۸ درصدی بوده است.

تعداد خطوط تلفن ثابت منصوبه در سال ۱۴۰۰، ۲ میلیون و ۱۸ هزار و ۲۰۰ پورت بوده ‌که این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۲ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۲۰۱ پورت رسیده‌ و دارای رشد ۵.۴۵ درصدی بوده است.

جمع خطوط پرسرعت اینترنت ثابت و سیار در سال ۱۴۰۰، ۵ میلیون و ۳۱۲ هزار و ۳۷۱ مشترک بوده ‌که در سال ۱۴۰۲ به ۷ میلیون و ۱۶۴ هزار و ۳۲۴ مشترک رسیده ‌و حکایت از رشد ۳۸.۸۶ درصدی دارد.

تعداد دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی در سال ۱۴۰۰، ۴۳۸ دفتر بوده ‌ که در سال ۱۴۰۲ به ۵۷۶ دفتر رسیده ‌و نشان از رشد ۳۱.۵ درصدی دارد.

ترافیک پست وارده داخله در سال ۱۴۰۰، ۹۳۷ هزار و ۶۱۸ مرسوله بوده ‌ و در سال ۱۴۰۲ این رقم به یک میلیون و ۴۰۶ هزار و ۰۸۱ مرسوله رسیده ‌و دارای رشد ۴۹.۹۶ درصد بوده است. ترافیک پست صادر هم در مدت مذکور از  ۷۷۷ هزار و ۴۸۹ مرسوله به یک میلیون و ۶۶۹ هزار و ۳۱۸ مرسوله رسیده ‌و نشان از رشد ۱۱۴.۷ درصدی دارد.

ترافیک پست وارده خارجه که مربوط به خریدهای اینترنتی هستند، در سال ۱۴۰۰، یک هزار و ۳۰۶ مرسوله بوده است که در سال ۱۴۰۲ این رقم به ۲ هزار و ۶۹ مرسوله رسیده ‌و دارای رشد ۵۸.۴۲ درصدی بوده است.

مدت زمان قبول تا وصول وجوه مرسولات اینترنتی (مدت سیر قبول تا توزیع) در سال ۱۴۰۰، ۱۰ روز بوده ‌که این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۷ روز کاهش پیدا کرده‌و دارای رشد ۴۲.۸ درصدی بوده است.

میزان تسهیلات اعطایی در سال ۱۴۰۰، ۶۶۱ هزار و ۱۷۹ میلیون ریال بوده ‌که در سال ۱۴۰۲ به یک میلیون و ۳۳۹ هزار و ۲۹۷ میلیون ریال رسیده ‌که نشان از رشد ۱۰۲.۵۶ درصدی دارد.

تعداد دستگاه‌های POS در سال ۱۴۰۰، ۴۲۹ دستگاه بوده ‌که در سال ۱۴۰۲ به ۶۱۲ دستگاه رسیده ‌و دارای رشد ۴۲.۶۵ درصدی بوده است.

ارائه ۶۰ نوع خدمت پستی، افزایش واحدهای پستی استان به تعداد ۶۶۴ واحد و توسعه یک هزار و ۶۰۰ متر فضای عملیاتی شبکه پستی استان در افزایش تعداد مرسولان استان تأثیرگذار بوده است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=96323

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.