• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7
برای اولین بار در قیروکارزین؛

کاکتوس آپونتیا به قیروکارزین رسید

  • کد خبر : 9398
  • 21 آبان 1399 - 12:26
کاکتوس آپونتیا به قیروکارزین رسید
مسئول گیاهان دارویی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین از کاشت آزمایشی گیاه کاکتوس اپونتیا برای اولین بار در این شهرستان در سطح یک هکتار خبر داد.

به گزارش سحاب پرس به نقل از روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین، مریم یوسف زاده با اشاره به اینکه کاکتوس اپونتیا میوه دار است، گفت: با توجه به کاشت این گیاه در اوایل آبان ماه جاری پیش بینی می شود دو سال دیگر امکان برداشت میوه و برگ کاکتوس اپونتیا فراهم شود.

او با بیان اینکه گیاه دارویی کاکتوس اپونتیا در بزرگ ترین مزرعه گیاهان دارویی شهرستان قیروکارزین در منطقه باروس کاشته شده است، اظهار کرد: مزرعه مذکور وسعت ۱۵ هکتاری دارد و تا کنون بیش از پنج نوع گیاه دارویی در آن کشت شده است.

به گفته وی؛ مزرعه گیاهان دارویی مورد نظر به صورت نوین و با سیستم آبیاری قطره ای و تحت فشار آبیاری می شود که در کاهش میزان مصرف آب بسیار با اهمیت است.

او می افزاید: کاکتوس اپونتیا به دو روش بذری و قلمه زنی امکان تکثیر دارد که در این مزرعه بیش از یک هزار قلمه (راکت) ریشه دار شده کاشته شده است.  

یوسف زاده با تاکید براهمیت این مزرعه به لحاظ صادرات اغلب محصولات به خارج از کشور و ارز آوری آن، بیان کرد: بر اساس پیش بینی های مدیر این مزرعه میوه های تولیدی و برگ های خشک پودر شده به عنوان مکمل های خوراک دام، به کشور های عربی و اروپایی صادر خواهد شد.

این کارشناس با بیان اینکه میوه اپونتیا مصارف تازه خوری دارد، افزود: میوه کاکتوس اپونتیا به دلیل آن که در منطقه‌ای بیابانی و خشک پرورش می‌یابد، سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است که اثر سم‌زدایی قوی و ضدالتهاب دارد و مانع از آسیب سلولی می شود.

وی ابراز کرد: میوه کاکتوس اپونتیا به صورت خشک و پودر شده نیز مصرف می شود که می تواند از سرطان و پیری جلوگیری و با تقویت سیستم دفاعی، بدن را در برابر عفونت ‌ها مقاوم‌تر ‌کند.

به گفته مسئول گیاهان دارویی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین؛ مصرف در رژیم غذایی به دلیل غنی بودن از مواد فیبری،  کاهش جذب انسولین، کاهش کلسترول بد خون و تاثیر در معالجه کبد از دیگر خواص دارویی کاکتوس اپونتیا است.

کاکتوس اپونتیا با نام های انجیر تیغی، انجیر هندی، گلابی خاردار و کاکتوس راکتی نیز شناخته می شود.

توسعه کاشت گیاهان دارویی از جمله اولویت های در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان فارس است که به منظور تحقق و دستیابی به اهداف مد نظر اعطای زمین و تسهیلات به متقاضیان مشمول پس از گذراندن مراحل قانونی انجام می گیرد.

قیروکارزین در ۱۶۹ کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=9398

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.