• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

مسایل بیمه ای مشکل عمده فعالان اقتصادی در حوزه پیمانکاران استان است

  • کد خبر : 9265
  • 19 آبان 1399 - 18:30
مسایل بیمه ای مشکل عمده فعالان اقتصادی در حوزه پیمانکاران استان است
عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی فارس گفت: مسایل بیمه ای در پیمان ها، از مشکلات عمده فعالان اقتصادی فعال در حوزه پیمانکاری در استان است.

به گزارش سحاب پرس به نقل از روابط اتاق بازرگانی فارس، علیرضا قدرتی در جلسه کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی این اتاق که به صورت وبینار برگزار شد، بیان کرد: تعدادی از فعالان اقتصادی به ویژه پیمانکاران استان با مشکلی در خصوص حق بیمه اعضای هیات مدیره شاغل در پیمان ها با مشکل روبرو هستند به طوری که سازمان تامین اجتماعی بیش از یک نفر از اعضای هیات مدیره را در پیمان ها و پروژه های عمرانی پذیرش نمی کند.
وی افزود: بر اساس پیگیری های فعالان اقتصادی به ویژه پیمانکاران بخشنامه و دستورالعمل مشخصی که صراحتا این موضوع را مطرح کرده باشد در سازمان تامین اجتماعی وجود ندارد اما شاهد این هستیم که در پیمان ها بیش از یک نفر مورد پذیرش قرار نمی گیرد.

قدرتی با بیان اینکه به دنبال رفع مشکلات و باز شدن گره فعالیت فعالان اقتصادی هستیم اضافه کرد: موضوع حق بیمه اعضای هیات مدیره شرکت های پیمانکاران را در شورای گفتگوی استان مطرح می کنیم و امید داریم فضا برای فعالیت اقتصادی پیمانکاران و اعضای هیئت مدیره شاغل در پیمان ها در استان هموار شود.
وی با اشاره به درخواست زیاد فعالان اقتصادی استان برای پیگیری این موضوع اظهار داشت: مخالف فرار بیمه ای و همچنین ضایع شدن حق و حقوق افراد هستیم. تاکید ما بر اجرای مر قانون است و این موضوع را پس از کارشناسی های دقیق تر به دبیرخانه شورای گفتگوی استان ارجاع خواهیم کرد.
در ادامه این جلسه رضا رازقیان یکی از فعالان اقتصادی استان نیز گفت: مدت هاست که فعالان اقتصادی فعال در حوزه پیمانکاری با این مشکل مواجه هستند درحالی که در بسیاری از مواقع اعضای هیات مدیره شرکت ها با رشته تحصیلی مربوطه در جایگاه شغلی مرتبط قرار دارد و با برخورداری از سوابق بیمه ای، در پیمان فعالیت مستقیم دارد و حقوق دریافت می کند.
وی ادامه داد: پیگیری های متعددی از سازمان تامین اجتماعی مبنی بر دسترسی به قوانین در این زمینه داشتیم اما کارشناسان این سازمان مدعی هستند بر اساس یک دستورالعمل داخلی این ممنوعیت را لحاظ می کنند و تامین اجتماعی صرفا بیمه یک نفر از اعضای هیات مدیره را در هر پیمان پذیرش می کند.
رازقیان عنوان داشت: در بسیاری از پیمان ها، قراردادها و پروژه ها بیش از یک نفر از هیات مدیره درگیر و فعال در پروژه می شود اما این ممنوعیت موجب بروز مشکلات بسیاری برای شرکت های پیمانکاری شده است.
وی تصریح کرد: هیچ قانون مشخص و صریح و واضحی از سوی تامین اجتماعی در این زمینه وجود ندارد و انتظار ما فعالان اقتصادی از اتاق بازرگانی فارس به عنوان پارلمان بخش خصوصی استان، طرح این موضوع در شورای گفتگوی استان برای رفع مشکلات این بخش است.
در ادامه این جلسه سید محمدرضا سجادی فر نماینده اداره کل تامین اجتماعی استان فارس هم در خصوص موضوع حق بیمه اعضای هیات مدیره در قراردادها و پیمان ها گفت: بر اساس ماده ۲۸ و ۳۹ قانون تامین اجتماعی بحث تهیه لیست بیمه پردازی از طریق آیین نامه مربوط به بیمه شدگان انجام می شود و اعضای هیات مدیره و کارفرمایان می توانند حق بیمه کسانی که بیمه پرداز و شاغل در اجرای قرارداد هستند، را رد کنند.
وی افزود: در سازمان تامین اجتماعی در حوزه پیمانکاری این امکان وجود ندارد که کارفرما بیمه خود را همراه با لیست دستمزد بیمه شدگان رد کند و کارفرما باید حق بیمه خود را از طریق حرف مشاغل آزاد پذیرش کند و این قانون به هیچ عنوان شامل کارفرمایان نمی شود.
سجادی فر اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی به این نتیجه رسیده که مجوز برای پذیرش بیمه یک نفر از اعضای هیات مدیره که اشتغال آن فرد به تایید دستگاه واگذارنده کار برسد، صادر کند که اگر دستگاه واگذارنده کار نیز حضور این فرد را تایید نکند تامین اجتماعی می تواند بیمه این فرد عضو هیات مدیره را پذیرش نکند.
وی اضافه کرد: قانون تامین اجتماعی صراحتا بحث بیمه پردازی افراد شاغل در قرارداد را مطرح کرده است تاکید ما بر اجرای ماده ۳۹ قانون تامین اجتماعی است.
سجادی فر ادامه داد: رسالت تامین اجتماعی پوشش بیمه ای کارگران و نه پوشش کارفرماست و موضوع مربوط به کارفرما جدا از چنین مباحثی است و زمانی لیست بیمه ای کارفرما و بیمه شده را همزمان دریافت می کنیم که سه ضلع مثلث بیمه شده، محل کارگاه و کارفرما برقرار باشد.
در این جلسه سایر اعضا به بیان مشکلات و معضلات خود پیرامون این موضوع پرداختند.
انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=9265

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.