• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4
معاون جهاد کشاورزی فارس؛

غنی سازی بذورگندم با عنصر روی در فارس

  • کد خبر : 9256
  • 19 آبان 1399 - 14:10
غنی سازی بذورگندم با عنصر روی در فارس
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: بذور اصلاح شده و گواهی شده گندم استان فارس با بذر مال کردن عنصر روی غنی سازی می شوند.

به گزارش سحاب پرس به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، حسین پژمان با اشاره به اینکه کیفیت بذر بر محصول تولیدی و سلامت مصرف کنندگان آرد گندم نقش اساسی دارد، تصریح کرد: در سال زراعی جاری به منظور ارتقای کیفیت بذور تولیدی پروژه استفاده از مواد ریز مغذی به ویژه روی در مرحله فرآوری بذور در استان فارس اجرایی شده است‌.
وی افزود: تاکنون ده هزار لیتر ترکیب روی که توسط وزارتخانه تهیه شده به صورت رایگان در اختیار شرکت های بذری قرار گرفته است تا قبل از کشت، بذور مورد نیاز کشاورزان غنی سازی شوند.
پژمان ابراز کرد: با توجه به نقش اساسی عنصر روی در سلامت مصرف کنندگان آرد گندم، پیش از این فرآیند غنی سازی در زمان تهیه آرد از گندم با افزودن مصنوعی این مواد در کارخانجات فرآوری صورت می گرفت.
او با اشاره به اینکه کاربرد روی به صورت بذر مال علاوه بر افزایش کیفیت و قدرت جوانه زنی بذور گندم و ارتقای سلامت مصرف کنندگان در افزایش عملکرد گندم نیز موثر است، اظهار کرد: بر اساس آزمایش های موسسه خاک و آب،کاربرد روی به صورت بذر مال، عملکرد مزارع گندم را به میزان ۹ درصد افزایش داده است.
پژمان افزود: در آزمایش های انجام شده در فارس در فصل زراعی قبل، کاربرد روی و منگنز به صورت محلول پاشی در زراعت سبز گندم ، میزان عملکرد گندم در هکتار را به میزان ۱۳۵۰ کیلوگرم یا به عبارت دیگر ۱۷ درصد افزایش داد.
این مقام مسئول بیان کرد: کاربرد روی به صورت بذر مال یا به صورت محلول پاشی روی گیاه نسبت به کاربرد آن به شکل اختلاط با آرد گندم برتری قابل ملاحظه ای برای سلامت مصرف کنندگان دارد چرا که در روش بذر مال یا محلول پاشی این عنصر به صورت کاملا طبیعی وارد مجموعه ترکیبات غذایی دانه گندم می شود.
وی افزود: بر اساس دستورالعمل موسسه خاک و آب کشور، مقدار مصرف این عنصر به صورت بذر مال چهار لیتر در هر تن گندم فرآوری شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در سال زراعی جاری ۴۳ هزار تن بذور گندم اصلاح و گواهی شده از ۱۵ رقم متنوع و مناسب برای اقلیم های مختلف فارس تولید و در اختیار کشاورزان قرار می گیرند، این بذور توسط ۲۰ شرکت اختصاصی تولید کننده بذر در استان تولید شده اند، خلوص ژنتیکی و فیزیکی و قوه نامیه بالا و عاری بودن از آفات و بیماری ها از ویژگی های بذور اصلاح شده است.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=9256

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.