• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7
در دولت تدبیر و امید محقق شد؛

اعطای ۲۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به بخش کشاورزی فارس

  • کد خبر : 9253
  • 19 آبان 1399 - 13:51
اعطای ۲۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به بخش کشاورزی فارس
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان فارس گفت: در سال های 92 تا 99 از محل تسهیلات ارزان قیمت بیش از 2300 میلیارد تومان در حوزه‌های مختلف بخش کشاورزی هزینه شده است.

به گزارش سحاب پرس به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمد مهدی قاسمی تصریح کرد: از جمله این منابع اعتباری می توان به اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه، اعتبارات اشتغال پایدار روستایی و صندوق توسعه ملی اشاره کرد.

وی افزود: در سال ۹۷ مبلغ ۶۶۹ میلیارد تومان، در سال ۹۸ مبلغ ۶۸۸ میلیارد تومان و در ۷ ماهه اول سال ۹۹ مبلغ ۳۵۱ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت پرداخت شده است .

قاسمی به حجم سرمایه‌گذاری ها، رفع موانع و تسهیل فرایند ها در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی گریزی زد و اظهار کرد: از کل میزان تسهیلات بند الف تبصره ۱۸، سهم صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در سال ۹۷ معادل ۹۷ میلیارد تومان، در سال ۹۸ به میزان ۱۴۵ میلیارد تومان و در ۷ ماهه نخست سال جاری مبلغ  71 میلیارد تومان بوده است .

به گفته او؛ این میزان از سرمایه‌گذاری ها، رفع موانع و تسهیل فرایند ها در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی از عوامل مهم ارتقاء جایگاه صنایع کشاورزی استان در سطح ملی بوده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: تا پایان مهر ماه سال جاری تعداد ۸۱۲ واحد صنعتی به تولید رسیده اند که سالانه بیش از ۵ میلیون تن ماده خام کشاورزی را  وارد چرخه تولید می نمایند که کاهش ضایعات به میزان حدود ۶۳۳ هزار تن و اشتغالزایی دایم به تعداد ده هزار ۸۷۴ نفر را در کارخانجات صنایع کشاورزی در پی داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به دیگر اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: ایجاد سردخانه نگهداری محصولات کشاورزی  به گونه ای که از ۱۵۰ هزار تن ظرفیت به حدود ۴۸۰ هزار تن افزایش یافته است که سبب تعادل قیمت ها در زمان پیک تولید شده و  کاهش ضایعات را به مقدار چشم گیری به همراه داشته است.

صدور ۴۲ موافقت اولیه برای صنایع فرآوری انگور در ۶ ما نخست امسال

وی تصریح کرد: برای فرآوری انگور به عنوان یکی از اولویت های این سازمان، در ۶ماهه اول سال جاری تعداد ۴۲ موافقت اولیه با جذب ماده خام ۶۷ هزار و ۳۹۰ تن صادر و تعداد دو فقره جواز تاسیس با جذب ماده خام  700 تن نیز صادر شده است.

مقام ارشد کشاورزی استان فارس با اشاره به این که میزان تحقق تعهدات سال جاری در جذب ماده خام،  با توجه به برنامه ششم توسعه تا این تاریخ ۱۲۰ درصد بوده است گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه تعداد  38 پروانه بهره برداری صادر گردیده که حدود ۱۱۳ هزار تن جذب ماده خام و اشتغالزایی ۳۱۶ نفر را به دنبال داشته است.

قاسمی خاطر نشان کرد:  مقداری از سرمایه‌گذاری‌ها با هدف جابجایی کشت از محیط باز به محیط های کنترل شده، در حوزه توسعه گلخانه ها هزینه شده است که از آن جمله می توان به ۳۵ طرح شاخص گلخانه‌ای با دریافت ۶۷۴ میلیارد ریال تسهیلات، برای تولیدات نشاء، سبزی و صیفی، پاپایا و گل اشاره کرد ضمن این که  تنها در ۱۲ طرح شاخص حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی از جمله صنایع لبنی، گیاهان دارویی، کشتارگاه طیور، خوراک دام، سردخانه، تولیدات پولت و تولید جوجه مبلغ ۱۵۹۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

تدوین سند توسعه صنایع تبدیلی فارس بر پایه اقتصاد مقاومتی

وی با بیان این مطلب که سند توسعه صنایع تبدیلی و غذایی استان فارس بر پایه اقتصاد مقاومتی  با برش شهرستانی تدوین شده است، گفت: کاهش تعداد استعلامات مورد نیاز از ۱۴ استعلام به ۵ استعلام از وزارتخانه متبوع برای صدور مجوز صنایع کشاورزی، تهیه طرح توسعه صنایع کشاورزی برای اجرای طرح های کوچک مقیاس  و ارسال آن ها به شهرستان ها با هدف تسهیل فرآیند از جمله  اقدامات موثر مدیریتی در جهت اصلاح فرایندها است که در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد.

او با اشاره به تدوین دستورالعمل صدور مجوزهای حوزه صنایع کشاورزی در چهار سطح موافقت اولیه، جواز تاسیس، پروانه بهره برداری و تمدید مجوزهای صنایع کشاورزی و تشکیل کمیته رفع موانع تولید طرح های صنایع تبدیلی با همکاری اتاق بازرگانی افزود: رسیدگی به درخواست طرح های مشکل دار و آسیب شناسی ۱۷۰ واحد صنعتی کشاورزی با حضور معاون قضایی دادگستری استان فارس نیز از دیگر اقدامات موثر برای تسهیل فرآیند ها بوده است.

قاسمی؛ از پی گیری اجرای استاندارد سازی رب گوجه فرنگی در جهت اجرای سیستم اسپتیک با همکاری اداره کل استاندارد و دانشگاه علوم پزشکی،  تشکیل سازمان مجازی جهت پی گیری امور مرتبط با مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی برای دسترسی متقاضیان این مدیریت به صورت پایلوت، تشکیل جلسات یاوران تولید و همراه صنایع تبدیلی و تهیه طرح های تولید و بسته بندی و فرآوری انگور نیز در راستای انجام اصلاح فرایند ها نام برد.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اضافه کرد: در ادامه اقدامات فوق، طراحی سامانه های مختلف (دریافت آمار صادرات محصولات بخش، سامانه دریافت آمار شیر، سامانه رصدیابی واحدهای صنایع کشاورزی) با هدف تسهیل و اصلاح فرایندها و فراهم نمودن زمینه های مساعد سرمایه‌گذاری در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان فارس قرار دارد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=9253

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.