• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6
در گفتگو با سخنگوی شورای اسلامی و رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز مطرح شد

پاکبانان؛ زحمتکشانی برای تمام فصول

  • کد خبر : 9184
  • 12 آبان 1399 - 18:20
پاکبانان؛ زحمتکشانی برای تمام فصول
شهرها بدون تصور قشر پرتلاش و زحمتکش پاکبانان قابل تصور نیست، افرادی که در تمام ایام سال، در سرما و گرما محیط پیرامون را برای ما زیست‌پذیر کرده تا بدون دغدغه و با خیالی آسوده به زندگی و امور روزمره خود ادامه دهیم.

به گزارش سحاب پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز به نقل از خبرگزاری فارس از شیراز، پاکبانان را می توان در زمره زحمتکش ترین افراد جامعه جای داد، کسانی که با کم ترین توقع بیشترین خدمت را به شهرنشینان ارائه می دهند، بدون هیچ چشم داشت و توقعی خاص!
نارنجی‌پوشانی که از ساعت ها پیش از طلوع آفتاب درحالیکه غالب مردم خوابند، کار خود را آغاز کرده و چندین ساعت به صورت مداوم درحال خدمت رسانی در قسمت های مختلف برای پاکسازی و زیباسازی شهر هستند.
پاکبانان شیراز در چه وضعیتی قرار دارند؟
به منظور بررسی وضعیت و شرایط این کارکنان خدوم شهری به سراغ تنی چند از آنان رفته و در شرایط بحران کرونا پیگیر احوالات آنان شدم.
مجتبی، فردی که به تازگی مشغول به این شغل شده به خبرنگار فارس گفت: پاکبانی از جمله مشاغلی است که در دسته مشاغل سخت می باید باشد و متاسفانه وجه اجتماعی چندان خوبی نیز ندارد.
وی در خصوص حقوق و بیمه خود گفت: حقوق من سر موقع پرداخت و بیمه نیز بطور مرتب صورت گرفته است.
سیدعلی از دیگران ماموران پاکبان است که در شهرداری شیراز به عنوان نیروی جمع‌آوری زباله مشغول خدمت به شهر و شهروندان می باشد، گفت: کار ما سختی و مشقت زیادی را دارد که کمک و همراهی مردم را برای کم شدن زحمت ما می طلبد.
وی با گلایه از برخی نگاه ها نسبت به این شغل عنوان کرد: متاسفانه نگاه چندان مثبتی نسبت به این شغل وجود ندارد و برخی از مردم، فرد پاکبان را به چشم خوبی نمی بینند.
این پاکبان نیز که برای یکی از پیمانکاران شهرداری شیراز کار می کند، از وضعیت حقوقی، بیمه، عیدی و پاداش خود راضی است و مطرح کرد: تاکنون معوقه ای از حقوق، بیمه، عیدی و پاداش ما نمانده و همیشه نیروهای شهرداری برخورد خوب و مناسبی با ما دارند.
اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل پاکبانان به منظور رفاه بیشتر آنان
سخنگوی شورای شهر شیراز در گفتگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه پاکبانان شهرداری شیراز به خوبی کار خود را انجام می دهند و این عملکرد خوب را در مقایسه شب و صبح معابر به خوبی می‌توان فهمید، اظهار داشت: تنها شهری هستیم که یک شب درمیان زباله ها را در سطح شهر جمع آوری می کنیم.
سعید نظری افزود: چیزی در حدود ۲ هزار و ۸۰۰ تا ۳ هزار پاکبان در شیراز داریم که اغلب از نیروهای شرکت های پیمانکار شهرداری شیراز زیر نظر سازمان مدیریت پسماند می باشند.
وی با بیان اینکه حقوق پاکبانان در حدفاصل روز ۲۶ هر ماه تا روز چهارم ماه بعد واریز می شود، تصریح کرد: براساس طرح و نظر شورای پنجم اولین گروهی که در میان نیروهای مختلف شهرداری حقوق دریافت می کنند، پاکبانان ما هستند که پیمانکاران قوی و پرتلاشی دارند.
نظری با اشاره اینکه یکی از اتفاقات مثبتی که در این دوره با نظر مثبت شورا و شخص شهردار رقم خورد، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل پاکبانان بوده، عنوان کرد: گروهی از پاکبانان که دارای کارهای سخت همچون در تماس با زباله های شیمیایی و عفونی هستند را در گروه مشاغل سخت قرار داده و بیمه مشاغل سخت نیز شامل آنان می شود که قانون مشاغل سخت را تامین اجتماعی تعیین کرده و شهرداری هیچ نقشی در این میان ندارد.
ناظر شورای شهر شیراز در سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز درخصوص حقوق پاکبانان بیان داشت: حقوق پاکبانان به نسبت حقوق کارگری حقوق بهتر و بالاتری دریافت می کنند و در خرداد ماه نیز تعدادی از آنان با حضور در دفتر شهردار بابت طرح طبقه بندی از شهردار بصورت حضوری تشکر کردند.
وی افزود: به پاکبانان زحمتکش چون در شیف شب کار می کنند، شیفت‌بندی تعلق می گیرد و جمع معدودی تنها در روز کار نظافت معابر را انجام می دهند.
نظری همچنین گفت: سازمان مدیریت پسماند نیز حمایت هایی را برای این افراد در نظر گرفته همچون اینکه اگر مشکلات درمانی و پزشکی داشته باشند، بیماری های خاص و یا صعب العلاج داشته باشند، کمک هایی را از سمت شهرداری دریافت می کنند.
وی اضافه کرد: برخی از آنها با کمک شهرداری تحصیلات خود را تکمیل کرده اند و در حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر لیسانس، ۸۸ نفر فوق دیپلم و اغلب حداقل دیپلم را در میان پاکبانان شهرداری شیراز داریم.
سخنگوی شورای شهر شیراز با بیان اینکه شوراها و شهرداران ادوار شیراز تعامل خوبی با پاکبانان داشته، متذکر شد: تجهیزات و امکانات را تا جایی که ممکن بوده برای پاکبانان فراهم کرده ایم تا کمترین آسیب و فشار به آنان وارد شود.
وی در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی توسط این افراد گفت: در دوران کرونا با حساسیتی خاص پاکبانان عزیز را رصد کرده و به طور مداوم ماسک، شیلد و مواد ضدعفونی کننده میان آنها توزیع می کنیم.
عضو شورای شهر شیراز درخصوص تعامل مردم با پاکبانان اظهار داشت: مردم در برخی جاها و در برخی مواقع رفتار بسیار خوبی با این گروه دارند اما بعضی جاها بی انصافی ها و کم دقتی هایی توسط مردم صورت می گیرد که مایه دردسر و زحمت زیاد برای پاکبانان شهرداری شیراز می شود.
نظری خطاب به مردم گفت: انتظار بیشتری از مردم بافرهنگ و مهربان شیراز می رود که بیش از پیش با پاکبانان همکاری و همراهی نمایند و در تمیز کردن، بیرون گذاشتن معابر و نریختن زباله اهتمام بیشتری داشته باشند.
پاکبانان هیچ معوقه‌ای ندارند
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز در گفتگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه اولین سازمانی که در مجموعه شهرداری شیراز هستیم که حقوق را دریافت می کنیم، اظهار داشت: خوشبختانه شورا و شخص شهردار نظر بسیار مثبتی بر روی پاکبانان داشته و بسیار بر روی حقوق و مزایای آنان حساس هستند به نحوی که تا زمانی که حقوق آنان پرداخت نشود، حقوق حتی مدیران مجموعه شهرداری واریز نمی شود.
روح الله خوشبخت با بیان اینکه درحال حاضر هزار و ۵۵۲ نفر پاکبان در سطح مناطق یازده‌گانه شهرداری شیراز داریم، تصریح کرد: تمام حقوق و مزایای پاکبانان طبق قانون اداره کار پرداخته شده و از اول سال ۹۹ طرح طبقه بندی مشاغل پاکبانان را پس از چندین سال با هماهنگی و همراهی قسمت‌های مختلف شهرداری شیراز اجرایی کردیم.
وی با اشاره به اینکه پاکبانان ما در دسته مشاغل سخت و زیان آور قرار گرفته، پس از ۲۰ سال بازنشسته می شوند و در قراردادشان این مهم پیش بینی شده، در خصوص رقم حقوق آنان عنوان کرد: پاکبانان به صورت میانگین ۴ تا ۵ میلیون تومان بسته به منطقه، اضافه کاری و چند مورد دیگر حقوق دریافت می کنند و در پایان هرسال عیدی، پاداش و سنواتشان محاسبه و به آنان پرداخت می شود.
خوشبخت با ذکر اینکه معوقه ای در زمینه حقوق، بیمه و مزایای پاکبانان نداریم، تصریح کرد: واحد کنترل لیست های حقوقی را در سازمان داریم که ابتدا لیست ها را از شرکت های پیمانکار گرفته و پس از میمیزی، لیست پرداختی بانک با لیست واریزی مقایسه شده و حتی این روند برای لیست بیمه پاکبنان نیز اجرا می شود تا کوچکترین اهمالی و کوتاهی در حق این عزیزان صورت نگیرد.
 رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز گفت: وضعیت مدیریت پسماند در شهر شیراز به نسبت کل کشور مناسب و خوب ارزیابی می شود و امیدواریم بتوانیم روز به روز کارهای بهتر و درخوری را برای پاکبانان زحمتکش و شهروندان انجام دهیم.
وی با بیان اینکه در سالهای گذشته که کرونا نبود، حوالی ۲۱ اسفندماه جشن ویژه برای تقدیر و گرامیداشت پاکبانان عزیز برگزار می کرده ایم، متذکر شد: به منظور نکوداشت مقام پاکبانان، طرحی را به شورای شهر شیراز برده و روز ۲۱ اسفندماه را به نام آنان نام گذاری کردیم.
خوشبخت عنوان کرد: اگر شهر را طلا بکوبیم، اما همکاری و همراهی مردم نباشد، در بحث رفت و روب شهری و جمع آوری پسماند، نصف راه را رفته ایم.
وی با دعوت همگان به همراهی و همکاری با قشر زحمتکش پاکبانان متذکر شد: ما شهروندان و تولیدکنندگان پسماند هستیم که به کم شدن زحمت پاکبانان کمک بسیاری می توانیم داشته باشیم.
شهرها بدون تصور قشر پرتلاش و زحمتکش پاکبانان قابل تصور نیست، افرادی که در تمامی ایام سال، در سرما و گرما محیط پیراموین را برای ما زیست پذیر کرده تا بدون دغدغه و با خیالی آسوده به زندگی و امور روزمره خود ادامه دهیم.
حال این وظیفه انسانی ما است که تمام تلاشمان را کرده تا با رعایت نکاتی بسیار ساده و پیش پا افتاده همچون قرار دادن کیسه زباله سرموعد مقرر در بیرون از منزل کمک شایانی به پاکبانان کرده و از زحمات آنان بکاهیم.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=9184

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.