• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
10
در فصل برداشت خرما ؛

صنایع خرمای قیروکارزین در انتظار منابع مالی

  • کد خبر : 8744
  • 05 آبان 1399 - 5:39
صنایع خرمای قیروکارزین در انتظار منابع مالی
کارخانه خرما طلایی قیروکارزین از سال 1394 آماده بهره برداری است و می تواند در سال 20 تا ۲۲ هزار تن خرمای تر نخلستان های استان فارس را به بیش از پنج فرآورده مانند شیره خرما، شهد خرما، کنستانتره، قند مایع و ضایعات را هم به خوراک دام تبدیل کند.

به گزارش سحاب پرس به نقل از روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین، در یک نشست مشترک با مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان، مدیر عامل کارخانه خرما طلایی گفت: واحد استحصال مشتقات خرمای مجموعه ما از بزرگ ‌ترین کارخانه های فرآوری خرما است و به دلیل نداشتن نقدینگی برای خرید این محصول، در رکود به سر می برد.

امین سخن سنج شکوهی اظهار کرد: این کارخانه بزرگ ترین کارخانه تمام صنعتی فرآوری خرما در کشور است که می تواند خرمای تر درجه دو و سه را به پنج فرآورده با ارزش افزوده بسیار بالا تبدیل کند.

وی افزود: به عنوان مثال در خط تولید این کارخانه می توانیم دو کیلو گرم خرمای ارقام تر درجه سه با قیمت فعلی کیلویی هفت تا هشت هزار تومان را  به قند خرما با ارزش هر کیلوگرم دو نیم  دلار تبدیل کنیم .

او با بیان اینکه هفت تا ده میلیارد تومان سرمایه کافی است تا خرمای تولیدی استان به این کارخانه سرازیر شود و چرخ آن به حرکت در آید، ابراز کرد: به دلیل مضیقه مالی امکان خرید خرما برای راه اندازی واحد استحصال این کارخانه وجود ندارد.

سخن سنج شکوهی اضافه کرد: بازار صادراتی برای فروش تولیدات این کارخانه در کشور‌های همسایه مانند پاکستان، هندوستان، ترکیه و روسیه آماده است و سرمایه اولیه خرید خرما در یک دوره پنج تا ۶ ماه بعد از فرآوری خرما باز می گردد ضمن اینکه با راه اندازی کارخانه برای ۱۸۰ نفر اشتغال ایجاد می شود.

این مدیر عامل برای راه اندازی کارخانه، سرمایه گذاران بخش خصوصی و حتی تعاونی ها را به حمایت فرا خواند تا با مشارکت  در راه اندازی کارخانه علاوه بر فرآوری خرما به محصولات  با ارزش چند برابر، اشتغال و تولید را هم در منطقه رونق بخشند.

پیش بینی تولید ۲۰۰ هزار تنی خرما در فارس

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین نیز با بیان اینکه این کارخانه در مرکز مناطق تولید خرمای استان فارس قرار دارد، گفت: بنا به اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان فارس پیش بینی می شود امسال ۲۰۰ هزار تن خرما از بیش از ۳۲ هزار هکتار نخلستان در فارس برداشت شود که حدود ۴۶ هزارتن آن خرمای در جه ۲ است.

مهدی همتی افزود: شهرستان قیروکارزین خود به تنهایی با تولید بیش از ۷۰ هزار تن سهم ۴۰ درصدی  از تولید خرمای استان فارس را دارا است که بیش از ۱۵ هزار تن از آن ارقام تر و الوان است و معمولا از قیمت فروش پائین برخوردار که هزینه تولید نخل داران را جبران نمی سازد.

او با تاکید بر اینکه فعال شدن این کارخانه بهبود بازار خرمای ارقام تر را به دنبال خواهد داشت و از ضایع شدن محصولات با کیفیت پائین تر جلوگیری می کند، بیان کرد: این کارخانه می تواند زنجیره ارزش تولید محصول خرما را تکمیل و جهش تولید را رقم بزند.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=8744

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.