• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
11
یادداشت؛

ضرورت استفاده از فضای رسانه و فضای مجازی در توسعه گردشگری روستایی و کشاورزی

  • کد خبر : 8725
  • 14 آبان 1399 - 14:57
ضرورت استفاده از فضای رسانه و فضای مجازی در توسعه گردشگری روستایی و کشاورزی
گردشگری کشاورزی شاخه‌ای از گردشگری روستایی و عشایری است که در آن کارآفرینان کشاورزی و اعضای خانوار آن‌ها خدماتی را برای فراهم شدن امکان مشارکت عملی ارائه می‌کند و گردشگران درازای برخورداری از خدمات مذکور هزینه‌ای را به کشاورز و خانواده او پرداخت می‌کنند.

امروزه با تغییرات جهانی و لزوم تنوع بخشیدن به حوزه‌های گردشگری و توجه ویژه به گردشگری روستایی و عشایری و به استناد جزء (۷) بند (ج) ماده (۱) آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تأسیسات گردشگری با موضوع «محیط‌ها و پارک‌های طبیعت‌گردی و گردشگری روستایی و عشایری» دستورالعملی باهدف بهبود معیشت کشاورزان و توسعه پایدار روستایی، حفظ حقوق و منافع مشروع قانونی فعالان بخش گردشگری کشاورزی و استفاده از ظرفیت آن‌ها در جهت پیشبرد اهداف گردشگری و نظارت پرفعالیت آن‌ها، کاهش بیکاری و مهاجرت، افزایش درآمد روستاییان و کاهش نامطلوب آثار زیست‌محیطی مصوب شده است.

اما با توجه به توسعه روزافزون فضای مجازی، باید در توسعه گردشگری روستایی-عشایری و به‌ویژه گردشگری کشاورزی از این بستر بیشتر استفاده کرد.

ازآنجاکه گردشگری کشاورزی شامل فعالیت‌هایی می‌شود که در آن‌یک بازدیدکننده در مزرعه و یا دیگر محیط‌های کشاورزی با اهداف آموزشی، تفریحی و یا گذراندن اوقات فراغت انجام می‌دهد، می‌توان این روند را در شبکه‌های اجتماعی و بر بستر پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی در معرض دید کاربران شبکه اجتماعی قرارداد. نمایش مجازی فعالیت‌ها در صنعت کشاورزی به‌عنوان یک شاخه از گردشگری، می‌تواند به جذب گردشگر در این عرصه کمک به سزایی کند؛ اما تحقق این موضوع به نحوه تولید محتوا از قبیل عکس، کلیپ، پخش زنده آموزشی و انتشار بازخورد بازدیدکنندگان از این صنعت بستگی دارد.

گردشگری کشاورزی شاخه‌ای از گردشگری روستایی و عشایری است که در آن کارآفرینان کشاورزی و اعضای خانوار آن‌ها خدماتی را برای فراهم شدن امکان مشارکت عملی ارائه می‌کند و گردشگران درازای برخورداری از خدمات مذکور هزینه‌ای را به کشاورز و خانواده او پرداخت می‌کنند.

جذب گردشگران این عرصه و توسعه این رویکرد نوین گردشگری در راستای تحقق مؤلفه‌های توسعه پایدار و نیل به گردشگری پایدار می‌بایست در بسترهای مختلف رسانه و فضای مجازی موردتوجه خاص اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی قرار گیرد.

اما این شاخه از صنعت گردشگری نیاز به دید وسیعی از تبلیغات و بازاریابی رسانه‌ای دارد و با برنامه‌ریزی صداوسیمای مراکز استان‌ها و شبکه‌هایی همچون مستند و ایران کالا می‌توان گام مهمی برای توسعه آن برداشت.

 ازآنجاکه توجه به جاذبه‌هایی همچون تولید، استفاده خوراکی و دارویی از محصول وصنایع تبدیلی و فرآوری، امکان بهره‌مندی گردشگران را فراهم می‌کند که این مراکز شامل محدوده‌هایی جهت فعالیت کشاورزی به‌صورت فعالیتی تجربه‌گرا و بدون سازه‌های ثابت شود.

بهره‌برداران واحدهای تولیدی از قبیل مزرعه، باغات، گلخانه، ماکیان، دام‌پروری و شیلات می‌توانند با راه‌اندازی شبکه‌های اینستاگرام آموزشی و تبلیغاتی یا تولید محتوا با سطح کیفی بالا عرصه‌های تولید در فضای باز و بسته و رویشگاه‌های طبیعی را به معرض دید همگان قرار دهند.

از بهترین شیوه‌های معرفی و مدیریتی در این رسته گردشگری می‌توان از ارائه یک تجربه واحد تولیدی کشاورزی واقعی، ارائه تجربیات آموزشی موفق، ارائه عالی‌ترین سرویس‌های خدماتی، ارائه امکانات عمومی مناسب، حفظ محیطی امن و ایجاد ارتباط اجتماعی خوب و برنامه‌ریزی برای جذب گردشگر از بازخورد گردشگران قبلی نام برد.

صدور مجوز فعالیت گردشگری کشاورزی توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، این بستر را با شرایطی همچون حفظ کاربری زراعی و باغی برای علاقه‌مندان فعالیت در این عرصه به وجود آورده است.

مطلوب‌تر است علاقه‌مندان به این عرصه، در ابتدا باید به بررسی ظرفیت‌های رسانه‌ای خود توجه داشته باشند، زیرا این شاخه از صنعت گردشگری نیازمند فعالیت‌های مضاعف در بازاریابی، تبلیغات و جذب گردشگر است.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=8725

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.