• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
7
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در نشست خبری مجازی؛

ارتباط شورا و شهرداری شیراز در وضعیت بسیار مطلوبی است/درخواست تعطیلی یک‌هفته‌ای شیراز را بر اساس نظرات کارشناسی مطرح کرده‌ایم

  • کد خبر : 8661
  • 13 آبان 1399 - 4:51
ارتباط شورا و شهرداری شیراز در وضعیت بسیار مطلوبی است/درخواست تعطیلی یک‌هفته‌ای شیراز را بر اساس نظرات کارشناسی مطرح کرده‌ایم
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با تأکید بر اینکه ارتباط شورا و شهرداری شیراز در وضعیت بسیار مطلوبی به سر می‌برد، گفت: گزارشی که در روزهای پیش رو از عملکرد سال سوم شورا منتشر می‌کنیم نشان خواهد داد که بدون انحراف از شعارهای خود، بر اساس رویکرد‌ها و برنامه‌های مصوب، عمل کرده‌ایم.

به گزارش سحاب پرس به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر شیراز، دکتر «سید عبدالرزاق موسوی» ظهر دوشنبه در نشست خبری فصلی خود با خبرنگاران که به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، با تاکید بر اینکه اصل اختلاف سلیقه انکارناپذیر است و همواره وجود داشته، بیان کرد: اگر مبنای این اختلاف‌نظر‌ها منفعت شخصی و گروهی باشد مذموم است؛ اما اختلاف سلیقه مبتنی بر برداشت‌های مختلف ضروری و سازنده است.
وی طبیعت کار شورایی را مبتنی بر تفاوت دیدگاه‌ها دانست، آن را محترم شمرد و ادامه داد: شورا باید جای بحث، تحلیل و گفت‌وگو باشد.
*انحرافی در شعارهای شورا و شهرداری شیراز وجود ندارد
موسوی در ادامه پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه اظهارات یکی دو عضو شورا مبنی بر انحراف شورای پنجم از شعارهای خود، با اشاره به اینکه هیچ انحرافی در شعار‌های شورای شهر و شهرداری دیده نمی‌شود، گفت: برای آنکه ثابت کنیم بر اساس برنامه‌های مصوب و رویکرد‌ها تصمیم‌گیری می‌کنیم، گزارش سال سوم عملکرد شهرداری و شورای اسلامی شهر را ظرف ۲۰ روز آینده منتشر خواهیم کرد که نشان خواهد داد که پروژه‌ها مبتنی بر بودجه، برنامه پنج ساله و رویکردهای شورا بوده است و اصلاحات لازم هم در رویکردها انجام شده است.
وی در خصوص جزئیات بیشتر این موضوع درخواست کرد که موضوع از خود همکاران وی در شورا سؤال شود تا در صورت لزوم توضیح بیشتری ارائه کنند.
*ارتباط شورا و شهرداری در شرایط مطلوبی قرار دارد
موسوی در ادامه با بیان اینکه این تفاوت دیدگاه‌ها بین شورای شهر و شهرداری نیز وجود دارد، ابراز داشت: شهرداری به‌عنوان دستگاه مجری دارای نظراتی است و بحث‌های کارشناسی عمدتا از سوی شهرداری ارائه می‌شود و شورای شهر نیز اظهار نظر خواهد کرد.
وی افزود: ما کمتر شاهد آن بوده‌ایم که هر یک از دو مجموعه شورای شهر و شهرداری موضوعی را بر اساس منفعت خود مطرح کرده باشند و هم‌اکنون هم‌افزایی به‌گونه‌ای است که در فضای خوبی به ‌سر می‌بریم و ارتباط شورا و شهرداری مطلوب است و شورا همچون گذشته از شهردار منتخب خود حمایت خواهد کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه خط قرمز شورای شهر تعهد قانونی به مردم است، اظهار کرد: هم‌اکنون تعامل بین شورای شهر و شهرداری بسیار مطلوب است؛ ضمن اینکه تذکر و سوال حق قانونی اعضای شوراست و از این ظرفیت‌ها هم استفاده کرده و خواهیم کرد.
موسوی عدم حضور اعضای شورای شهر را در مراسم افتتاح تقاطع غیرهمسطح شهیدان یغمور را دلیلی برای اختلاف نظر با شهرداری شیراز ندانست و تصریح کرد: تغییر ساعت برنامه دلیل اصلی عدم حضور برخی از اعضای شورای شهر در آیین افتتاح این پروژه بوده است هرچند دست کم یک نفر از اعضای شورا هم در مراسم حضور یافته‌اند.
*درخواست تعطیلی یک‌هفته‌ای شیراز بر اساس نظرات کارشناسان بوده است
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در پاسخ به خبرنگاران درباره نامه اعضای شورای شهر به استاندار فارس مبنی بر تعطیلی یک هفته‌ای شهر شیراز به دلیل شدت یافتن شیوع بیماری کرونا، ابراز داشت: نامه‌ یادشده که در یکصد و پنجاه و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز ارائه شد، مبتنی بر نظرات متخصصان به‌ویژه کادر درمانی بوده است.
وی به تعطیلی حمل و نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس در شیراز اشاره کرد و گفت: گرچه این امر به کاهش انتقال ویروس در وضعیت کنونی می‌انجامد، در عین حال مورد استفاده اقشاری است که ناچار به استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی هستند و عرصه فعالیت روزمره را برایشان تنگ می‌کند و یا ناچار می‌شوند که از وسایل دیگری همچون تاکسی استفاده کنند و یا سر کار نروند که هر یک مصائبی دارد.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: از سوی دیگر بسیاری از مشاغل هستند که امکان شیوع ویروس کرونا با فعالیت آن‌ها بسیار بیشتر از مترو و اتوبوس است؛ ضمن اینکه در ماه‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که در این وسایل نقلیه به‌شدت ملاحظات و پروتکل‌های بهداشتی و به‌صورت خاص، ماسک رعایت شده است.
*شورای شهر تقویت پاسخگویی غیرحضوری به شهروندان و پیگیری الکترونیکی را در پیش گرفته است
وی انتشار نامه شورای شهر شیراز را بر مبنای مسائل یادشده عنوان کرد و در پاسخ به اینکه چرا شورای شهر در وضعیت کنونی تعطیل نمی‌شود، گفت: تعطیلی شورای شهر مبتنی بر دو بخش است؛ نخست اینکه مراجعه حضوری مردم را کاهش دهیم و همزمان کار آن‌ها انجام شود؛ بر همین اساس افزون بر امکان مکاتبات مجازی، روابط عمومی شورای شهر با برنامه‌های ویژه‌ای ازجمله انتشار شماره‌های تماس ناظرین مناطق، ناظرین شورا در سازمان‌های مختلف، روسای کمیسیون‌ها و دبیران کمیسیون‌ها به کاهش مراجعات مردمی اهتمام ورزیده‌اند.
موسوی ادامه داد: تعطیلی شورای شهر به این شکل رقم خورده است و امروز شاهد آنیم که مراجعات مردم به شورا به حداقل رسیده؛ اما تعطیلی مجموعه کارکنان شورا به مصوبه ملی نیاز دارد و حتی در درخواستی که به استاندار فارس درباره تعطیلی یک هفته‌ای شیراز ارائه داده‌ایم؛ مجوز تعطیلی باید از وزارت کشور ابلاغ شود؛ از همین رو شورا نمی‌تواند فعالیت‌های خود را تعطیل کند اما از دورکاری استقبال کرده است.
*شهرداری در زمینه مبارزه با کرونا ۲۰ میلیارد تومان هزینه کرده است
موسوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به محل هزینه‌کرد ۹ میلیارد تومان مصوب برای مقابله با کرونا، گفت: جلسه‌ای با حضور شهردار شیراز و اعضای شورای شهر در خصوص محل هزینه‌کرد ۹ میلیارد تومان برگزار شد و مقرر شد شهردار محترم شهر شیراز گزارشی را در این زمینه به شورا ارائه دهد که به‌محض دریافت منتشر خواهد شد؛ افزون بر این بر اساس گزارش شهردار تاکنون بیش از ۹ میلیارد تومان هزینه شده است، همچنین در اصلاحیه بودجه که ظرف روز‌های آینده از سوی شهرداری به شورای شهر ارائه می‌شود رقم بیشتری پیش‌بینی شده است.
وی ابراز داشت: براساس گزارش مدیر امور مالی شهرداری تا امروز بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان در زمینه مبارزه با کرونا هزینه شده است.
*موافقت ضمنی برای واگذاری کمربندی شیراز به شهرداری اخذ شده است
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز همچنین درباره مشکلات کمربندی شیراز، اظهار کرد: اخیرا وزیر مسکن و شهرسازی موافقت ضمنی خود را برای واگذاری کمربندی به شهرداری اعلام کرده است و در جلسه‌ای که به دعوت شورای اسلامی شهر شیراز در هفته آینده با اداره‌کل راه و شهرسازی، شهرداری شیراز و استانداری فارس برگزار می‌شود، این موضوع مطرح خواهد شد.
موسوی با بیان اینکه ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تملک زمین‌ها و اراضی محدوده کمربندی نیاز است، افزود: از آنجا که این منابع مالی در اختیار نیست از محل واگذاری آن و تغییر کاربری و انتفاعی که شهرداری باید ببرد، می‌توان منابع مالی را تامین کرد و اعتبار اراضی تملک‌شده مردم تامین شود.
*قانون کمیسیون ماده صد نیازمند بازنگری است
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری، با اشاره به مشکلات موجود در زمینه کمیسیون‌های ماده صد، ابراز داشت: در این کمیسیون‌ها سه مشکل اساسی وجود دارد؛ نخست مشکل در خود قانون است که حدود ۵۰ سال پیش به تصویب رسیده و متناسب با شرایط کشور در آن زمان بوده و امروز موضوعات جدیدی وجود دارد؛ بنابراین ضروری است مورد تجدید نظر قرار گیرد که در همین زمینه نیز طرحی در شورای عالی استان‌ها تهیه شده و در جلسه آینده شورای عالی بررسی و به مجلس ارسال خواهد شد.
موسوی مشکل دوم را مربوط به آرای کمیسیون‌های ماده صد دانست و گفت: این کمیسیون متشکل از نماینده دستگاه قضایی، عضو شورا و نماینده وزارت کشور است؛ در این کمیسیون‌ها بعضا تغییر کاربری نیز صورت می‌گیرد، در حالی‌که تغییر کاربری در صلاحیت کمیسیون ماده ۵ است.
وی ادامه داد: در مواردی شاهد هستیم که سفارش‌ها و توصیه‌ها در برخی آرای این کمیسیون تاثیرگذار است؛ همانگونه که متاسفانه نظام اداری متاثر از این رویه است و این واقعیت تلخی است که کشور با آن درگیر است.
به گفته موسوی مشکل سوم مربوط به اجرای آرای کمیسیون ماده صد است که بر اساس آن بسیاری از آرا برای دستگاه‌های پرنفوذ با مشکل همراه می‌شود؛ همانگونه که در سیل فروردین ‌ماه ۹۸ در شیراز عملا مشخص بود که آرای کمیسیون ماده صد در آن منطقه اجرا نشده است.
*تمرکز باغات در یک ناحیه شهرداری مشکل‌ساز است
رییس شورای اسلامی شهر شیراز درباره الحاق باغات قصردشت به منطقه ۶ شهرداری شیراز بیان داشت: از گذشته مطالعاتی در این خصوص صورت گرفته است. اعضای دوره گذشته این مطالعه به وزارت کشور ارسال کردند و تاییدیه آن نیز دریافت شد؛ بر اساس توافق صورت‌گرفته، مقرر شد تغییراتی در مرز‌های مناطق شهرداری صورت گیرد.
وی ابراز کرد: با این نگاه برای جلوگیری از مشکلات برای باغات قصردشت، می‌بایست باغ‌ها به منطقه ۶ شهرداری واگذار شود، ضمن صحبت با شهردار شیراز، نظر اکثریت شورای شهر بر این بود که این موضوع بیشتر بررسی شود، چرا که شهرداری به دنبال منابع مالی است و چنانچه این باغات در یک منطقه شهرداری متمرکز شود ممکن است معضلاتی پدید آید.
موسوی همچنین پراکندگی باغات را فراتر از یک منطقه دانست و گفت: در نهایت بر اساس تصمیم شهردار شیراز، مقرر شد ستاد احیای باغات زیر نظر شهرسازی باشد؛ اما در توافقات شفاهی با شهردار و با پیشنهاد اکثریت شورا برای حفظ باغات قصردشت نیاز است سازمان یا شرکت مستقلی که از لحاظ حقوقی دارای استقلال باشد و مدیریت این شرکت به‌صورت هیات امنایی متشکل از شورای شهر، شهرداری و نهاد‌های مدنی باشد.
او با تاکید بر اینکه باغات قصردشت را باید میراث شهر شیراز برشمرد، بیان داشت: جلوگیری از دخالت‌ها برای جبران منابع مالی باید صورت گیرد؛ از همین رو دستور کار این است که ظرف مدت یک ماه اساسنامه و لایحه به شورا ارسال شود تا این نهاد بتواند تصمیم مناسبی برای حفظ باغات بگیرد.
*شورا هنوز درباره رد الحاق سه روستا به شهر شیراز اظهار نظری نکرده است
موسوی همچنین درباره رد الحاق سه روستا به کلان‌شهر شیراز، گفت: شورای شهر شیراز تاکنون به‌صورت رسمی اظهارنظری نکرده است؛ تنها، نامه فرمانداری در کمیسیون شهرسازی و معماری بررسی شده و جمع‌بندی این بوده است که الحاق را بنا بر دلایلی نپذیریم؛ هم اکنون این موضوع در دستور کار کمیسیون تلفیق قرار دارد و نهایتا شورا نظر خود را اعلام خواهد کرد.
*بررسی الحاق صدرا به شیراز، به شورای شهر شیراز منتقل نشده است
رئیس شورای اسلامی درباره موضوع الحاق شهر جدید صدرا به شیراز هم گفت: این موضوع در صلاحیت وزارت کشور است؛‌ بنابراین شورای شهر از این منظر تصمیم‌گیرنده نیست؛ به هر روی اگر صدرا به شیراز ملحق شود توسعه آن، به شورای شهر و شهرداری شیراز مرتبط می‌شود و قطعا شورا درباره آن باید موضع داشته باشد.
وی ادامه داد: بحث به صورت رسمی تاکنون به شورای شهر منتقل نشده است تا شورا بتواند رسما وارد عمل شود؛ اعضای شورا نیز در این زمینه نظرات مختلفی دارند اما در مجموع موضوع در دستور کار شورای شهر قرار نگرفته است.
*رسانه‌ها فعالیت‌های شورا را منصفانه و علمی بازتاب دهند
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در پایان از اهالی رسانه درخواست کرد همانگونه که به بازتاب مردم و گروه‌های مختلف اهتمام می‌ورزند، در انعکاس فعالیت‌های شورای شهر در فضایی منصفانه و در مقایسه با عملکرد شوراهای پیشین با مکانیز‌م‌های موجود در فضای علمی اقدام کنند.
پایان/

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=8661

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.