به گزارش سحاب پرس و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی شهرداری شیراز، محمد باباییزاده در آیین آغاز عملیات اجرایی و بهرهبرداری از پروژههای حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز به مناسبت هفته حملونقل، اظهار کرد: بر اساس قوانین بالادستی ۷۵ درصد سهم سفرهای شهری باید از طریق حملونقل عمومی باشد که از این میزان ۴۰ درصد اتوبوس، ۲۵ درصد تاکسی و ۱۰ درصد سهم قطار شهری برای شهرهایی است که دارای خطوط مترو هستند.
وی به میزان سهم سفرهای شهری کلانشهر شیراز از طریق حملونقل عمومی اشاره کرد و افزود: در کلانشهر شیراز سهم مترو ۲ درصد، اتوبوس ۱۳ درصد و تاکسی ۱۸ درصد است.
مدیر کل دفتر حملونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با اشاره به موضوع درخواست تأمین واگن برای مترو شهر شیراز تصریح کرد: از ابتدای دهه ۷۰ که توسعه خطوط مترو آغاز شد بالغ بر ۶۵ همت از سوی دولت و شهرداری در این حوزه هزینه شد و این هزینهکرد موجب شد تا به امروز۴۰۰ کیلومتر خط مترو احداث شود.
باباییزاده اضافه کرد: از این میزان، ۳۰ همت توسط دولت و مابقی از سوی شهرداریها هزینه شد و در حال حاضر ۹۴۶ کیلومتر خط مصوب داریم.
وی خاطر نشان کرد: هم اکنون ارزش روز احداث یک کیلومتر مترو با ناوگان ۵۰ میلیون یورو هزینه دارد، اما به دلیل چالشهایی که در حوزه تامین واگن وجود دارد نمی توانیم به درستی از این مد حملونقلی بهره ببریم.
مدیر کل دفتر حملونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور ادامه داد: یک چالش دیگر در این حوزه با موضوع تعریف خطوط با مشخصات فنی متعدد و گسترده در کشور ایجاد شده است که نباید این موضوع بدین شکل باشد و این رویه نیاز به اصلاح دارد.
باباییزاده در ادامه به رویکرد جدید دولت سیزدهم و وزارت کشور در خصوص انعقاد قرارداد فعالسازی خرید و تولید واگن مترو اشاره کرد و گفت: این اقدام پس از چهار سال محقق شد و طی هفته گذشته، پیشپرداخت برای ساخت واگن واریز شد و تیم چینی در حال حاضر در ایران هستند و مقرر شده است تا بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار ظرفیتسازی فاینانس در این خصوص انجام شود.
وی تصریح کرد: در اولین قرارداد منعقد شده در مرحله اول تولید ۷۰۰ دستگاه واگن در دستور کار است که در ابتدا تأمین ۲۰۰ واگن برای شهر شیراز در اولویت است.
مدیرکل دفتر حملونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور همچنین از تحصیص اوراق مشارکت خطوط قطار شهری برای شیراز و دو شهر دیگر علاوه بر اوراق مشارکت انتشار یافته در سال گذشته خبر داد.
باباییزاده در ادامه به قرارداد خرید اتوبوس و ون در سطح کشور برای ناوگان حملونقل عمومی کلانشهرها اشاره و اظهار کرد: در این خصوص اختصاص ۱۲۲ دستگاه اتوبوس به شهر شیراز مد نظر بود که تاکنون ۵۲ دستگاه تحویل داده شده است و با قرارداد جدید منعقد شده با شرکت خودرو ساز، طی شش ماه آینده تعداد ناوگان باقیمانده تحویل داده میشود.
وی در این مراسم به دیده شدن مشکلات حوزه حملونقلی که شهرداریها و دولت با آنها مواجه هستند، تأکید کرد و افزود: طی ۵ سال گذشته مجموع بودجه تخصیص یافته به توسعه نوسازی ناوگان حملونقل عمومی به سازمان شهرداری و دهیاریها کمتر از ۱۲۰۰ میلیارد تومان بوده است و این در حالی است که میزان رقم مورد نیاز برای نوسازی ناوگان تاکسی، اتوبوس و مینیبوس و برقی سازی این حوزه بالغ بر ۳۰۰ همت است.
مدیرکل دفتر حملونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور اظهار امیدواری کرد: تلاش ما بر تقویت منابع مالی و ارزی، انعقاد قرار جدید از محل تهاتر نفت برای توسعه ویژه ناوگان حملونقل عمومی است.
باباییزاده تصریح کرد: در حوزه قطار شهری چالش اصلی ما تامین ناوگان است و چارهای نداریم جز اینکه علاوه بر حمایت دولت، سازمان های قطار شهری نیز در مسائل اجرایی و موضوعات جانبی و امور ترخیص که دولت حمایت ویژه ای نیاز دارد، همت بیشتری داشته باشد.
وی در پایان گفت: تا زمانیکه واگن برای خطوط مترو نداشته باشیم در شهری همچون شیراز به جای تحقق سهم ۷ درصدی، این سهمیه بصورت ۲ درصد باقی خواهد ماند.