• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
15

جشنواره داستان و قصه‌گویی روستا و عشایر در راستای حفظ فرهنگ اصیل بومی است

  • کد خبر : 8022
  • 16 مهر 1399 - 15:43
جشنواره داستان و قصه‌گویی روستا و عشایر در راستای حفظ فرهنگ اصیل بومی است
قصه گوي منتخب کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان استان فارس با اشاره به اينکه جشنواره قصه گويي روستا و عشاير در راستاي حفظ فرهنگ اصيل بومي است، گفت: اين جشنواره فرصتي است تا نسل قديم با نسل جديد پيوند خورده و تجربه هاي ناب منتقل شود.

«نرگس عرفانی نیا»، قصه گوی منتخب و مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس همزمان با برگزاری نخستین جشنواره داستان و قصه‌گویی روستا و عشایر ویژه کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در گفتگو با خبرنگار فارس نویس گفت: قصه نیاز روحی انسان است و می توان گفت که علاقه به قصه را خدا در نهاد انسان قرار داده چرا که قرآن که معجزه ی پیامبر است، سرشار از قصه های پیامبران و اقوام پیشین و مملو از قصه ها و تمثیل هایی است که ماجرای اقوام و مردم گذشته را برای مسلمانان و مخاطبین نقل می کند تا عبرت بگیرند و تجربه تلخ گذشتگان  طغیانگر را دوباره تکرار نکنند.


قصه گوی شرکت کننده در بیش از ۱۲ دوره قصه گویی داخلی و خارجی با تاکید بر اینکه قرآن احسن القصص است که با زبان ساده، قابل فهم و صمیمی سرگذشت ها و داستان های عبرت آموز را بیان می کند، خاطرنشان کرد: خدای مهربان وقتی با قصه برای تبشیر و انذار استفاده می کند بدون تردید در تربیت نسل آینده این شیوه موثر خواهد بود چرا که شیوه ای غیر مستقیم و بسیار موثر و تاثیر گذار است.


این نمایشنامه نویس قصه های عروسکی، قصه گویی را شیوه ای برای آموزش و یادگیری غیر مستقیم دانست و تاکید کرد: قصه بیش از سایر وسایل تربیتی در رفتار کودک موثر است و می تواند ریشه بسیاری از انحرافات را در کودکان و نوجوانان بخشکاند چرا که درست اندیشیدن و فکر کردن را به آنها می آموزد، قوانین اخلاقی را در ناخودآگاه کودک می کارد و جهان بینی کودک را گسترش می دهد.


عرفانی نیا با اشاره به اینکه قصه هر ۲ عنصر شکوفایی شخصیت کودک یعنی عقل و احساس را تحت تاثیر قرار می دهد، ادامه داد: کودک با قصه های خوب هم ذات پنداری می کند و تربیت می شود و می توان گفت که قصه به کودک می آموزد، تربیت می کند و رشد می دهد که در نهایت این کودک تربیت شده با قصه های ناب دینی بزرگ می شود، پدر، مادر، مربی یا معلم می شود  و اینگونه تربیت دینی به نسل آینده منتقل می شود.


خالق نمایشنامه «گوسفندی که دوست داشت بزرگ شود»، افزود: فلسفه اعیاد قربان و غدیر، لیله المبیت، تولد ها، شهادت ها، زندگی امامان و رویداد های مهم دینی واقعیاتی هستند که به صورت قصه سینه به سینه نقل شدند، تربیت مان کردند و ارزش های اسلامی را به ما آموخته و در وجودمان نهادینه کردند.


وی اظهار داشت: تربیت دینی با ارایه الگو هایی مناسب قرآنی و دینی، ایجاد محبت نسبت به این شخصیت ها، تهذیب اخلاقی و عبرت آموزی فقط و فقط با قصه و قصه گویی می تواند در وجود پاک کودکان و نوجوانان راه پیدا کند، آنها را عاشق کند و جام شربت حق و حقیقت را به آنها جرعه جرعه بنوشاند پس باید که به این امر همت گذاریم و قصه هایی را بگوییم که درست و مناسب باشند و راه حقیقت را به این پاکان نشان دهند.


عرفانی نیا با اشاره به تاثیر برگزاری جشنواره های قصه گویی به ویژه در روستا و عشایر، گفت: مردم به وسیله قصه تاریخ خود را آموخته، با اسطوره های اقوام خود آشنا می شوند و به میراث ارزش ها و آداب و رسوم دست پیدا می کنند و با توجه به اهمیت و نقش موثر قصه گویی در انتقال مفاهیم آموزشی و تربیتی به کودکان و نوجوانان و به منظور توسعه و ترویج این واسطه فرهنگی اصیل قطعا برگزاری چنین جشنواره هایی در ترویج و حفظ فرهنگ بومی موثر خواهد بود.


قصه گوی منتخب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس یادآور شد: این جشنواره ها علاوه بر حفظ قصه های بومی و محلی همان استان می تواند این قصه ها را به مناطق و استان های مختلف انتقال دهد تا بچه ها با فرهنگ های هر استان بیشتر آشنا شوند.


وی افزود: بخش عمده ای از فرهنگ و باور های ما به حضورمان در مساجد و فضا های معنوی بر می گردد و اساسا بسیاری از مفاهیمی که اکنون به صورت سبک زندگی ما شده از همین جا نشات گرفته است و تبادل اطلاعات فرهنگی و مذهبی را دو چندان می کند.


عرفانی نیا خاطرنشان کرد: جشنواره قصه گویی روستا و عشایر در راستای حفظ فرهنگ اصیل بومی است و چه بسا قصه هایی که از دل همین روستا ها شکل گرفته، سینه به سینه نقل شده و جزء ناب ترین ارزش ها و فرهنگ ما قرار گرفته است و این جشنواره فرصتی است تا نسل قدیم از پدر بزرگ و مادر بزرگ با نسل جدید پیوند خورده، تجربه های ناب منتقل و عبرت ها گرفته شود و در موازات آن قصه ها در قالبی نو به نسل جدید منتقل شود و اینگونه فرهنگ ها حفظ می شود.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=8022

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.