• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4

نجات یک شهروند شیرازی از میان دود و آتش

  • کد خبر : 7772
  • 19 شهریور 1399 - 19:08
نجات یک  شهروند شیرازی از میان دود و آتش
آتش سوزی منزل مسکونی با نجات یک شهروند به خیر گذشت.

به گزارش روابط عمومی سازمان آتش نشانی شیراز، در پی بروز آتش سوزی در یک منزل مسکونی و تماس همسایگان با سامانه ۱۲۵ ستاد فرماندهی آتش نشانی شیراز مبنی بر گرفتار شدن یک نفر در میان شعله های آتش، بی درنگ آتش نشانان سه ایستگاه ۲،۵و ۶ ساعت ۱۳:۳۴ روز گذشته به محل حادثه در چهارراه اصلاح نژاد اعزام شدند.
براساس گزارش اعلام شده از این حادثه: یک ساختمان یک طبقه که، طبقه همکف آن با کاربری تجاری و طبقه اول آن مسکونی بود از قسمت یکی اتاق های منزل مسکونی دچار حریق شده و احتمال سرایت شعله ها به ساختمان های اطراف وجود داشت.
در این حادثه متاسفانه مالک ساختمان در میان دود و حرارت گرفتار و در منزل مسکونی محبوس شده بود که آتش نشانان بی درنگ به دو گروه تقسیم شدند که یک گروه عملیات ایمن سازی و قطع برق و گاز ساختمان را بر عهده گرفتند و گروه دیگر به سرعت با نصب نردبان خود را به پنجره منزل مسکونی رسانده و وارد ساختمان شدند.
نیروهای عملیات خوشبختانه مرد حبس شده را به محل ایمن و خارج از ساختمان منتقل کردند و با اطفای کامل حریق، تخلیه دود از ساختمان مسکونی و ارائه توصیه های ایمنی به ساکنان ماموریت خود را پایان دادند.
در این عملیات با سرعت عمل آتش نشانان شعله های حریق در همان لحظات اولیه اطفا و از گسترش آن جلوگیری به عمل آمد.

سازمان آتش نشانی شیراز هشدارها و توصیه‌های ایمنی درباره مواجهه شهروندان با حوادث آتش سوزی را ارایه کرد:

در این هشدارها از افراد خواسته شده است تا پس از مشاهده حریق در هر مکان و نقطه‌ای، بلافاصله طی تماس با (۱۲۵) و (۱۱۵) به ترتیب آتش نشانی و اورژانس را در جریان حادثه قرار دهند.

به محض مشاهده آتش سوزی خونسردی خود را حفظ و طبق فراگرفته‌هایتان با وسایل موجود آتش را در نطفه خفه کنید و درصورتی که آتش سوزی از کنترل شما خارج است و قادر به خاموش کردن آن نیستید، اقدامات ذیل را انجام دهید:

پارچه و یا دستمال مرطوبی را روی دهان و بینی قرار دهید تا حفاظت در مقابل دود تأمین شود.

درصورت گرفتار شدن در اتاق حریق زده دیوار را بگیرید و دور بزنید و اگر چنانچه حرارت مسیر شما کم می‌شود راه را ادامه دهید تا به درب خروجی برسید.

چون هوای گرم و آلوده به دود سبک‌تر از هوای عادی است و به بالا صعود می‌کند، از این رو درازکش حرکت کنید و دست خود را جلوی سربلند کنید تا بتوانید موانع را احساس کنید و درصورتی که از پله‌ها استفاده می‌کنید خود را نزدیک دیوار نگهدارید و عقب عقب پائین بروید و با پای خود یکایک پله‌ها را احساس کنید.

حق تقدم خروج با کودکان و سالخوردگان است.

ـ چنانچه شخص دیگری آتش گرفته باشد، او را در یک پتو و یا پرده بپیچانید و او را با خود به زمین انداخته و بغلتانید.

ـ هرگز اجازه ندهید که شخص درحال ایستادن بماند، زیرا شعله‌ها به طرف بالا زبانه کشیده و تولید سوختگی‌هایی در صورت و مجاری تنفسی خواهد کرد.

ـ به دستور کسانی که به عنوان سرپرست آتش نشانی انجام وظیفه می‌کنند، با دقت عمل کنید.

ـ به خاطر داشته باشید که هرگونه بی احتیاطی درمورد ایمنی نه تنها زندگی و هستی شما را به خطر خواهد انداخت، بلکه همسایگان شما نیز در امان نخواهند ماند.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=7772

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.