• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

فشارهای داخلی ۱۰ برابر فشارهای خارجی به صادرات ما آسیب زده است

  • کد خبر : 7618
  • 17 شهریور 1399 - 19:41
فشارهای داخلی ۱۰ برابر فشارهای خارجی به صادرات ما آسیب زده است
عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسوین صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه بخش دولتی به جای کمک به صادرات کشور، مانع تراشی می کند گفت: در وضعیت فعلی کشور که بخش اقتصاد ما بسیار آسیب پذیر شده است دولت باید در راستای گسترش تجارت و صادرات و شکستن تحریم ها فشارهای داخلی را کاهش داده و در کنار بخش خصوصی قرار گیرد زیرا بخش خصوصی رقیب دولت نیست.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، خسرو فروغان در جلسه کمیسیون صادرات، واردات و گمرک این اتاق که با حضور اعضای آن به صورت آنلاین(برخط) برگزار شد، بیان کرد: در چنین شرایطی که کشور در شرایط بحرانی قرار دارد و چرخه اقتصاد کشور به واسطه صادرات انجام می شود بخش دولتی به جای حمایت از صادرات و صادرکنندگان، به ایجاد کننده مانع بر سر راه صادرات تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه بخش دولتی در تصمیم گیری های خود توجهی به بخش خصوصی نمی کند افزود: دولت به جای همکاری با بخش خصوصی، فشارهای داخلی را ۱۰ برابر فشارهای خارجی کرده و شرایط را هر روز بر بخش خصوصی و صادرات کشور تنگ تر می کند درحالی که باید تسهیل کننده باشد.
فروغان اظهارداشت: بخش دولتی با صدور بخشنامه های متعدد ناهماهنگ و نقض کننده قانون هر روز مسیر صادرات را برای صادرکنندگان سخت تر کرده است که موضوع پیچیده بازگشت ارز حاصل از صادرات و تعلیق کارت های بازرگانی صادرکنندگان تیر خلاص به تعطیلی صادرات در کشور است.
وی اضافه کرد: طرح موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات ناشی از تصمیمی است که با کمترین اطلاعات از روند صادرات گرفته شده است زیرا عدم در برگیری شرایط صادرکنندگان و صادرات موجب آشفتگی در این زمینه شده است.
فروغان ادامه داد: عمده مشکلات ارزی ایجاد شده برای صادرکنندگان از جمله معافیت صادراتی بخش کشاورزی و خدمات فنی مهندسی در بازگشت ارز حاصل از صادرات به دلیل نقض مصوبات بخش دولتی است که بخش خصوصی پیش از این بارها هشدارهایی برای بروز مشکلات در حوزه صادرات را اعلام کرده بود.
فروغان ادامه داد: عمده صادرات فارس در بخش کشاورزی و میوه و تره بار بوده است موجب شده امروز صادرکنندگان ما با مشکلات جدی روبرو باشند که اتاق بازرگانی فارس مشکلات ایجاد شده برای صادرکنندگان استان را احصا و همراه با راهکارهای عملیاتی رفع آنها به مسئولان ارائه کرده است.
وی با اشاره به برنامه های اتاق بازرگانی فارس برای رفع مشکلات صادرکنندگان استان در خصوص برگشت ارز حاصل از صادرات عنوان داشت: برای رصد این موضوع کمیته ای در اتاق بازرگانی فارس تشکیل شده که در حال جمع آوری و احصا اطلاعات صادرکنندگانی که کارت بازرگانی آنها تعلیق شده و یا دچار مشکلات دیگری شده اند، است تا به صورت دقیق بتوانیم مسایل را پیگیری کنیم.
درادامه این جلسه هادی حنایی عضو هیات نمایندگان و نائب رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس نیز گفت: موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات هر روز صادرات و صادرکنندگان ما با سرگردان می کند و به نوعی صادرات کشور را تعطیل کرده است و چنین برخوردهایی با صادرکنندگان در شان صادرکننده ای که با سختی های فراوان داخلی و خارجی بازارهای خود را حفظ کرده و به چرخه اقتصادی کشور کمک می کند، نیست.
وی افزود: مهمترین موضوع در بازگشت ارز حاصل از صادرات این است که کشور ما پول ملی خودمان را قبول ندارند و اگر پول ملی مورد تایید مراجع مختلف در کشور بود مشکلات امروز ما بسیار کمتر بود.
حنایی بابیان اینکه اتاق بازرگانی مشکلات ناشی از برگشت ارز حاصل از صادرات را از طریق مراجع ذی صلاح پیگیر کرده است بیان کرد: صادرات و واردات دو مقوله پیوسته به هم است و الان هر دو بخش ما دچار مشکلات عدیده شده است که ما در اتاق بازرگانی فارس مشکلات هر بخش را با راهکارهای عملیاتی آن به مسئولان ارائه کردیم.
سکینه سیاحی مدیر عامل صندوق توسعه صادرات غیر نفتی استان فارس هم گفت: صادرات بخش مهمی در کشور است که متاسفانه روز به روز بر مشکلات این بخش افزوده می شود به طوری که در صورت ادامه این روند و تعلیق کارت های بازرگانی صادرکنندگان ، صادرات ما تعطیل خواهد شد.
وی اظهارداشت: صادرات در کشور ما روند خاصی را داشته است و صادرکنندگان ما در طول سالها با سختی های فراوان از جمله تحریم ها بازارهای خود را حفظ کرده اند و این درحالی است که مشکلات داخلی ما به مراتب بیشتر از مشکلات خارجی برای صادرات ما است.
سیاحی ادامه داد: مسئولان و تصمیم گیران باید این نکته را در نظر بگیرند که با یک بخشنامه ناهماهنگ با قانون که صادر می کنند تمام زحمت صادرکنندگان ما را از بین می برند و در مقوله واردات نیز مسایل و معضلات جدی وجود دارد.
در این جلسه سایر اعضا به بیان مشکلات و مسایل پیرامون بحث برگشت ارز حاصل از صادرات در استان پرداختند.
انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=7618

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.